طرز تهیه استانبولی پلو


clapping

۰ نفر این غذا را پسندیده اند

cooking

۰ نفر این غذا را پخته اند


به این غذا امتیاز دهید


نسرین کاردان

نسرین کاردان

مشاهده پروفایل

به این غذا امتیاز دهید

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۳۱

clapping

۰

cooking

۰

استانبولی پلو

clapping

دمت گرم

cooking

منم پختم

diary

دفترچه

share

اشتراک


استانبولی پلو یکی از غذاهای خوشمزه و ساده ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور با مواد بسیار متنوعی تهیه می شود.

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه
۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت
۹۰ دقیقه

هر وعده مناسب برای
۴ نفر


مراحل آماده سازی و پخت

مرحله 1

برای تهیه استانبولی ساده ابتدا برنج را چندین مرتبه می شوییم تا آب آن زلال شود و بعد روی برنج آب گرم می ریزیم به حدی که تا یک بند انگشت فاصله سطح برنج و روی آب باشد و اجازه می دهیم تا خیس بخورد.گوجه فرنگی ها را می شوییم و روی تخته آشپزخانه در اندازه متوسط خرد می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله 2

پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و در قابلمه ای که برای تهیه استانبولی تدارک دیده ایم روغن می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم تا کمی داغ شود و پیازها را داخل قابلمه می ریزیم و تفت می دهیم تا کمی سبک شوند.

مرحله 3

بعد اجازه می دهیم تا طلایی و سرخ شوند و رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و به مدت ۱ دقیقه تفت می دهیم و تا روغن نیز کاملا قرمز شود و بعد گوجه فرنگی های خرد شده را اضافه می کنیم و زردچوبه ،نمک و فلفل روی مواد می پاشیم و تفت می دهیم.

مرحله 4

سپس حرارت را ملایم می کنیم تا گوجه فرنگی ها نیز نرم و پخت شوند. سیب زمینی را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و در کاسه ای می ریزیم و تا روی سیب زمینی ها آب سرد می ریزیم تا سیاه نشوند.

مرحله 5

گوجه فرنگی ها که نرم و پخته شدند برنج را همراه با آب داخلش به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم و ۱ پیمانه آب گرم نیز به غذا اضافه می کنیم و با قاشق آرام مواد را یکبار هم می زنیم و اجازه می دهیم تا مواد به جوش بیایند.

مرحله 6

زمانیکه مواد به جوش آمدن سیب زمینی ها را با همان آب داخل کاسه به غذا اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا سیب زمین ها تقریبا بپزند و آب غذا بخار شود.گه گاه غذا را آرام هم می زنیم تا ته نگیرد. موقعی که آب غذا بخار شد برنج را در وسط قابلمه جمع می کنیم.

مرحله 7

حالا قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و شعله پخش کن را روی شعله می گذاریم و قابلمه را روی آن می گذاریم و درب قابلمه را می گذاریم تا با حرارت ملایم غذا بپزد.حدودا ۳۰ دقیقه دیگر استانبولی آماده است.

نکات و یادداشت ها

برای اضافه کردن مرغ به استانبولی پلو برای مواد بالا حدود ۳۰۰ گرم گوشت سینه مرغ را به صورت جداگانه با یک پیاز و کمی زردچوبه آبپز کنید، سپس گوشت مرغ را به صورت ریش ریش خرد کنید و به مایه استانبولی پلو اضافه کنید. ادامه مراحل را مانند دستور بالا دنبال کنید.
استاندارد آمریکا

جدول ارزش غذایی استانبولی پلو

ارزش غذایی

میزان سرو 1 وعده غذایی کامل : 100 گرم

میزان در هر وعده درصد نیاز روزانه
کالری ۱۰۴.۸۵ - %
چربی کل ۱.۳۱ - %
    چربی اشباع شده ۰.۲۶ - %
    چربی ترانس ۰.۱۶ - %
کلسترول ۰.۰۰ - %
سدیم ۴۸.۴۰ ۳ %
کربوهیدرات کل ۲۰.۸۷ ۱۶ %
    فیبر رژیمی ۰.۶۷ - %
    قند ۰.۸۵ - %
پروتئین ۲.۱۵ ۴ %
ویتامین A ۱۳۱.۱۲ ۱۵ %
کلسیم ۱۰.۹۰ ۱ %
برای مشاهده وارد شوید

نظرات

برای ثبت نظر وارد شوید

تاکنون هیچ نظری برای این غذا ثبت نشده است.