صفحه اصلی > دیابت : 8 نکته مهم مراقبت از پوست در افراد دیابتی

8 نکته مهم مراقبت از پوست در افراد دیابتی

فهرست مطالب

مراقبت از پوست در افراد دیابتی نیازمند صرف زمان و انجام اموری مانند نظارت بر سطح قند خون، پیروی از برنامه غذایی سالم، مدیریت استرس و انجام فعالیت های ورزشی است.
دیابت می تواند عامل ایجاد مشکلات پوستی متعددی می شود و خشکی و تحریک پذیری پوست را تشدید نماید. مراقبت از پوست در بیماری دیابت نقش مهمی در پیشگیری یا کاهش خطر عوارض پوستی مانند عفونت، بیماری های پوستی و پیامدهای آن ها دارد.
در این مقاله به توصیه های متخصصان حوزه سلامت برای حفظ و بهبود سلامت پوست در بیماری دیابت پرداخته ایم.

  1. سلامت پوست در بیماری دیابت; مرطوب نگه داشتن پوست

مرطوب نگه داشتن پوست  در مراقبت از پوست در افراد دیابتی

یکی از ساده ترین روش های مراقبت از پوست در افراد دیابتی تامین رطوبت پوست برای جلوگیری از خشکی، ترک و عفونت های بعدی ناشی از آن است. روزانه از کرم یا پمادهای بدون عطر استفاده نمایید. کافی است پس از حمام، شنا و در زمان هایی که احساس خشکی و خارش پوستی دارید، پوست خود را مرطوب کنید.

افراد دیابتی به دلیل کنترل سطح قند خون بیشتر از سایر افراد دست های خود را می شویند و ممکن است با خشکی دست ها روبرو شوند. راه حل ساده این است که کرم یا پماد مرطوب کننده را همیشه همراه خود داشته باشید.

در صورتی که هوای خانه خشک است می توانید از دستگاه های رطوبت ساز استفاده نمایید. این امر به ویژه در هوای سرد زمستان و استفاده از وسایل گرمایشی که موجب کاهش رطوبت هوای داخل خانه می شود، بیشتر احساس می شود.

اگر  پوستتان همچنان خشک است لازم است برای دریافت درمان مناسب به پزشک مراجعه نمایید، زیرا این امر می تواند با ایجاد عفونت زمینه بروز عوارض جدی باشد.

  1. درمان ترک پاشنه ها

پاشنه های خشک و ترک خورده می توانند زمینه بروز عفونت های پوستی و زخم هایی باشند که التیام نمی یابند. مصرف کرم های اوره 10 تا 25 درصد هر شب قبل از خواب می تواند بخش مهمی از مراقبت پوستی در افراد دیابتی باشد.

  1. استفاده از شوینده های مناسب برای استحمام

شوینده های قوی می تواند موجب تحریک پوست افراد دیابتی شود. در عوض استفاده از یک شوینده ملایم و خنثی در تسکین پوست و پیشگیری از عوارض پوستی موثر است.

  1. عدم استفاده از آب داغ در استحمام

عدم استفاده از آب داغ در استحمام

اگر هنگام استحمام و دوش گرفتن از آب داغ استفاده نمایید، رطوبت پوست از بین می رود و خشکی پوست باعث تحریک و افزایش آسیب پذیری در برابر عوامل بیماری زای پوستی می شود. از آب گرم استفاده کنید نه آب داغ.

  1. مراقبت های پوستی بعد از استحمام و شنا

یکی از بخش های حساس مراقبت از پوست در افراد دیابتی مربوط به پس از استحمام و شنا است، لازم است تمام سطح پوست به ویژه بین انگشتان دست و پا، زیر بغل و چین های پوست به آرامی با یک حوله، خشک شود زیرا رطوبت زیاد می تواند باعث ایجاد عفونت پوستی شود. سپس تا زمانی که پوست هنوز مرطوب است از مرطوب کننده های بدون عطر حاوی سرامید برای تامین رطوبت استفاده شود.

  1. بررسی روزانه پوست

افراد دیابتی باید پوست خود به خصوص در ناحیه پاها، بین انگشتان پا و کف پاها را به صورت روزانه از لحاظ علائم بیماری های پوستی مانند قرمزی، زخم، تاول، بریدگی و عفونت بررسی نمایند و در صورت مشاهده علائم بیماری پوستی به پزشک مراجعه نمایند. این امر به ویژه در افرادی که دچار نوروپاتی دیابتی هستند بیشتر ضرورت دارد، زیرا کاهش حس می تواند موجب کاهش احساس درد در پوست شود و زخم های کوچک ایجاد شده تشخیص داده نشود.

  1. توجه به کوتاهی ناخن های پا و بررسی منظم آن

توجه به کوتاهی ناخن های پا، سلامت پوست در بیماری دیابت

ناخن های بلند و زبر می توانند پوست را تحریک کنند. همچنین احتمال دارد ایجاد فشار بر روی آن ها، موجب بلند شدن ناخن ها شده و زمینه عفونت در زیر و اطراف آن ها فراهم شود. بنابراین کوتاه نگه داشتن آن ها یکی از روش های سلامت پوست در بیماری دیابت است، زیرا از بریدگی و عفونت احتمالی پیشگیری می کند.

برای بین انگشتان پا از کرم های مرطوب کننده پاها استفاده نکنید، زیرا احتمال عفونت های پوستی در این ناحیه را افزایش می دهد.

علاوه بر این ممکن است افراد دیابتی به دلیل نوروپاتی با آسیب عصبی و بی حسی در پاها مواجه شوند و لازم است برای افزایش سلامت پوست در بیماری دیابت این افراد هر روز پاهای خود را از لحاظ بریدگی، تاول و خشکی بررسی نمایند. زیرا کوچکترین آسیب می تواند باعث عفونت شود و جریان خون ضعیف نیز روند بهبودی را تضعیف خواهد نمود. علاوه بر این پوشیدن جوراب و کفش مخصوص باید مورد توجه قرار گیرد.

  1. حفظ سطح قند خون در محدوده نرمال

قند خون بالا علاوه بر عوارض سلامتی داخلی می تواند مشکلات خفیف تا عمده برای پوست به وجود آورد. زمانی که قند خون بالا می رود به دلیل دفع قند اضافی از طریق ادرار بدن دچار کم آبی می شود و در نتیجه پوست دچار خشکی می شود.

خاراندن پوست خشک می تواند با انتقال باکتری و قارچ موجب عفونت های باکتریایی و عفونت های قارچی پوستی شود. همچنین قند خون بالا با آسیب عصبی و عروق خونی توانایی گلبول های سفید را در مبارزه با عفونت ها کاهش می دهد و در نتیجه امکان بهبودی عفونت های پوستی کاهش می یابد و احتمال ورود عفونت به داخل بدن نیز افزایش می یابد.

می توانید با نوشیدن آب و مایعات مناسب پوست را هیدراته نگه دارید. همچنین رژیم غذایی خود را مورد توجه قرار دهید.

بخوانید : بایدها و نبایدهای تغذیه در دیابت نوع 1

مخلص کلام; مراقبت از پوست در افراد دیابتی

مراقبت از پوست در بیماری دیابت تفاوت چندانی با مراقبت های پوستی در دیگر افراد ندارد. تنها رعایت چند نکته اضافی می تواند در حفظ و بهبود سلامت پوست این افراد نقش موثری داشته باشد. علاوه بر مراقبت های پوستی حفظ سطح قند خون می تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری های پوستی موثر باشد.

منابع :

منبع 1 | منبع 2 | منبع 3

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید