صفحه اصلی > سبک زندگی : 21 غذای رژیمی که می تواند باعث افزایش وزن شما شود- قسمت1

21 غذای رژیمی که می تواند باعث افزایش وزن شما شود- قسمت1

فهرست مطالب

چکیده :

با توجه به اینکه تقریباً 39٪ از بزرگسالان در سراسر جهان به عنوان افراد اضافه وزن طبقه بندی می شوند، صنعت رژیم غذایی هرگز قوی تر از این امر نبوده است. غذاهای رژیمی، مانند آنهایی که برچسب «کم چرب»، «کم کالری» یا «بدون چربی» دارند، به طور خاص برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، عرضه می شوند. با این حال، بسیاری از غذاهای رژیمی ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشند به کمر شما آسیب بزنند. در این مقاله 21 غذای رژیمی که اغلب سالم در نظر گرفته می شوند و باعث افزایش وزن می شوند، آورده شده است که در ادامه این مقاله از سری مقالات وب سایت سلامتی من می خوانید.

1. اسموتی ها و شیک های پروتئینی

 اسموتی ها و شیک های پروتئینی و افزایش وزن

اسموتی ها و شیک های پروتئینی در رسانه های اجتماعی و در جامعه سلامتی رایج هستند. در حالی که برخی از اسموتی ها و شیک های پروتئینی مغذی و فوق العاده سالم هستند، برخی دیگر سرشار از کالری و قند هستند  و می توانند باعث افزایش وزن شوند.

به عنوان مثال، برخی از اسموتی های از پیش ساخته شده حاوی تقریباً 14 قاشق چایخوری (55 گرم) شکر در تنها یک بطری (450 میلی لیتر) هستند. علاوه بر این، شیک های پروتئینی خاص تقریباً 400 کالری در هر بطری (450 میلی لیتر) دارند

.اسموتی ها و شیک های پروتئینی را می توان به راحتی خیلی سریع مصرف کرد و بدن شما را با کالری و شکر بیش از حد پر می کند.

2. ماست کم چرب طعم دار

ماست کم چرب طعم دار جزو غذاهای رژیمی است که می تواند باعث افزایش وزن شود. در واقع  چربی یک ماده مغذی پرکننده است که طعم غذاها را تقویت می کند. هنگامی که چربی برای کاهش محتوای کالری برخی محصولات حذف می شود، معمولاً شکر برای افزایش طعم اضافه می شود.

بسیاری از ماست‌های کم‌چرب مملو از قندهای اضافه‌شده هستند که برای کاهش وزن یا سلامت کلی خوب نیستند. به عنوان مثال، 1 فنجان (225 گرم) ماست وانیلی کم چرب Yoplait حاوی بیش از 7 قاشق چایخوری (29 گرم) شکر است.

جالب اینجاست که لبنیات پرچرب انتخاب بهتری نسبت به لبنیات کم چرب هستند. در یک مطالعه 11 ساله بر روی 8238 زن، افرادی که لبنیات پرچرب بیشتری مصرف می کردند نسبت به زنانی که انواع کم چرب مصرف می کردند وزن کمتری داشتند.

3. آبمیوه های تازه

آبمیوه های تازه فشرده و افزایش وزن

بسیاری از مردم آب میوه های تازه ساخته شده از میوه ها، سبزیجات یا ترکیبی از هر دو را به منظور بهبود سلامت یا کاهش وزن می نوشند ولی باید گفت که این ماده غذایی رژیمی در برخی از موارد باعث افزایش وزن و چاقی می شود.

چراکه اگرچه همه آب میوه ها قند و کالری زیادی ندارند، اکثر آب میوه ها سرشار از قند و کالری هستند. نوشیدن آب میوه تازه به طور منظم می تواند به مصرف بیش از حد کالری کمک کند که می تواند باعث افزایش وزن شود.

برای کنترل کالری دریافتی خود، از آب میوه هایی استفاده کنید که عمدتاً حاوی سبزیجات غیر نشاسته ای مانند کلم پیچ و میوه های کم قند مانند لیمو هستند.

4. شیرین کننده های سالم

با حذف شکر سفید از رژیم غذایی بسیاری از مردم، شیرین کننده های جایگزین که به عنوان «سالم» به بازار عرضه می شوند، به طور فزاینده ای محبوب شده اند. آگاو، شکر نارگیل و شکر خرما تنها برخی از شیرین کننده های موجود هستند.

حتی اگر این محصولات اغلب سالم تلقی می شوند، زیاده روی در مصرف هر نوع شیرین کننده، حتی شیرین کننده های طبیعی که به اندازه شکر سفید فرآوری نشده اند می تواند به افزایش وزن کمک کند.

به عنوان مثال، آگاو نسبت به شکر سفره کالری بیشتری دارد و فروکتوز بسیار بالایی دارد، نوعی قند که می تواند به مقاومت به انسولین و تجمع چربی کمک کند. از آنجایی که هر نوع شکر اضافه شده می تواند باعث افزایش وزن شود، مهم است که مصرف کل شکر را محدود کنید از جمله شیرین کننده های جایگزین.

5. غلات کم کالری

هنگام تلاش برای کاهش وزن، ممکن است برای شروع روز خود به سراغ غلات کم کالری بروید. در حالی که این غذاهای صبحانه کم کالری هستندولی اغلب مملو از قندهای اضافه شده هستند و جزو غذاهای رژیمی هستند که باعث افزایش وزن و چاقی می شوند.

به علاوه، بسیاری از غلات کم کالری فاقد پروتئین و چربی های سالم هستند که به شما کمک می کند احساس رضایت کنید. مطالعه‌ای روی 30 مرد نشان داد که صبحانه حاوی تخم‌مرغ و نان تست باعث سیری بیشتر و مصرف کالری کمتری در طول روز نسبت به غلات صبحانه می‌شود.

6. میوه خشک

 میوه خشک و افزایش وزن

میوه های خشک سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. با این حال، از آنجایی که میوه‌های خشک کوچک‌تر و شیرین‌تر از میوه‌های تازه هستند، می‌توان آن را به راحتی بیش از حد مصرف کرد.

به علاوه، یک وعده میوه خشک نسبت به مقدار مساوی میوه تازه، قند و کالری بیشتری دارد. مصرف 1/4 فنجان (50 گرم) میوه خشک، راه بسیار خوبی برای جلوگیری از مصرف بیش از حد آن است. اگرچه میوه خشک راحت است، اما میوه تازه گزینه سالم تری است.

7. غذاهای رژیمی بسته بندی شده

از کوکی های رژیمی گرفته تا چیپس های بدون چربی، قفسه های خواربارفروشی ها مملو از غذاهای رژیمی بسته بندی شده است که برای کاهش وزن تبلیغ می شوند. در حالی که این موارد می تواند وسوسه انگیز باشند، اکثر آنها ناسالم هستند و می توانند باعث چاقی و اضافه وزن شوند.

بسیاری از غذاهای رژیمی حاوی مواد نگهدارنده، چربی های ناسالم و شیرین کننده های مصنوعی هستند که به بدن شما آسیب می رسانند. بهتر است این غذاهای بسته بندی شده و بیش از حد فرآوری شده را با گزینه های پرکننده مواد مغذی جایگزین کنید.

8. قهوه های طعم دار

به خوبی شناخته شده است که کافئین به عنوان یک سرکوب کننده خفیف اشتها عمل می کند، که باعث می شود بسیاری از افراد هنگام تلاش برای کاهش وزن، مصرف قهوه خود را افزایش دهند. اگرچه قهوه فواید بسیاری برای سلامتی دارد، اما هنگام تلاش برای کاهش وزن، باید از مصرف برخی نوشیدنی های قهوه خودداری کنید.

بسیاری از این نوشیدنی ها از جمله لاته، فراپس و کاپوچینو – سرشار از کالری و شکر هستند. به عنوان مثال، یک استارباکس Venti Cinnamon Dolce Latte ساخته شده با شیر بدون چربی و بدون خامه فرم گرفته حاوی 280 کالری و 12 قاشق چایخوری (50 گرم) شکر (10) است. حتی اگر یک لاته روزانه بی ضرر به نظر برسد، قهوه های شیرین می توانند تلاش های کاهش وزن شما را خراب کنند.

نتیجه گیری :

اگرچه بسیاری از غذاهای رژیمی سالم هستند، اما ممکن است تلاش‌های کاهش وزن شما را از بین ببرند. محصولاتی مانند اسموتی ها، ماست یخ زده و میان وعده های کم چرب می توانند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارند و حتی باعث افزایش وزن شما شوند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که رژیم گرفتن بهترین راه برای کاهش وزن نیست.
در قسمت دوم این مقاله ادامه غذاهای رژیمی تا شماره 21 معرفی خواهد شد.

منابع :

منبع

ندا عباسی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید