صفحه اصلی > آشپزی : مزایای درمانی دمنوش برگ زیتون که از آن بی خبرید!

مزایای درمانی دمنوش برگ زیتون که از آن بی خبرید!

فهرست مطالب

زیتون درختچه ای با برگ های سبز دائمی می باشد. میوه و برگ این درخت، بخش های قابل استفاده می باشند. از این گیاه در طب سنتی برای کاهش فشار خون، پایین آوردن تب، افزایش انرژی بدن، برطرف کردن عفونت های مجاری ادراری، رفع سردرد، تامین آنتی اکسیدان مورد نیاز بدن و غیره استفاده می شود.

اما مزایای سلامتی زیتون به همین جا ختم نمی‌شود، بلکه برگ‌های آن نیز سرشار از مواد مغذی می‌باشد. به همین جهت ما موضوع این مقاله از مجموعه مقالات وبسایت سلامتی من را به بررسی مزایای درمانی و خواص دمنوش برگ زیتون اختصاص داده ایم.

اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات در خصوص این موضوع مفید و کاربردی هستید، بهتر است مقاله جذاب حاضر را به دقت تا انتها مطالعه کنید.

 دمنوش برگ زیتون برای رفع سرماخوردگی

یکی از خواص دمنوش برگ زیتون، پیشگیری و درمان سرماخوردگی می باشد. برگ زیتون به علت داشتن ترکیبات خاصی می توانند با بعضی از ویروس ها همچون سرماخوردگی مقابله کند. هرچند که بیماری‌های ویروسی درمان ویژه ای ندارند، اما برگ زیتون می تواند به مقابله با سرماخوردگی، آنفولانزا و تبخال که از نوع ویروسی هست، بپردازد.

چای برگ زیتون را می توان در منزل تهیه کرد، اما بهتر آن است که برگ های باکیفیت که به دور از آفت کش بوده اند، برای تهیه این چای گیاهی مفید مورد استفاده قرار گیرد.

چیدن برگ های زیتون بهتر است در اواسط صبحگاه صورت گیرد.  چرا که در این زمان شبنم بر روی برگ ها به شکل کامل خشک شده است. بعد برگ ها را در درجه حرارت ۶۵ درجه سانتیگراد یا همان ۱۵۰ درجه فارنهایت درون فر قرار می‌دهند تا خشک شود. سپس برگ های خشک شده را با دست خرد می کنند و چوب و ساقه های آن ها را دور می ریزند.

اکنون یک قاشق چایخوری از این برگ خشک شده را درون فنجان حاوی آب داغ قرار می‌دهند، پس از گذشت حدود 15 دقیقه این چای را نوش جان می کنند. می توان این چای گیاهی را روزانه ۳ بار نوش جان کرد. چای برگ زیتون طعمی گس دارد و می توان برای تغییر طعم آن از شیرین کننده های طبیعی همچون عسل و نبات استفاده کرد.

برای پیشگیری از ایجاد تحریکات معده بهتر است دمنوش برگ زیتون را همراه با غذا مصرف کرد.

سرماخوردگی و خواص دمنوش برگ زیتون

پیشگیری از سرطان با دمنوش برگ زیتون

از جمله دیگر خواص دمنوش برگ زیتون جلوگیری از بروز سرطان می باشد. برخی از محققان دانشگاه کوردوبا که در جنوب اسپانیا واقع شده است، مشخص کردند که برگ درخت زیتون ویژگی ضد سرطانی را در خود جای داده است و در برطرف کردن سرطان خون تاثیر گذار می باشد. دانشمندان اسپانیایی بیان کردند که برگ های زیتون حاوی ترکیبات طبیعی به نام فنول ها هستند.

براساس مطالعه‌ای که بر روی مگس سرکه انجام شد، مشخص شد که عصاره برگ زیتون در این مگس، حشره را در مقابل آسیب های فرسودگی سلولی حفاظت می‌کند. بررسی ها مشخص کرد که عصاره برگ زیتون ویژگی ضد سرطانی و از بین برندگی سلول‌های تومور را در خود جای داده است و برای رفع سرطان خون در چندین نفر استفاده شد. اما قبل از این کارخانجات برگ زیتون را دور می انداختند و از آن برای تولید انرژی کمک می گرفتند.

بخوانید : چگونه روغن زیتون می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد؟

سرطان و خواص دمنوش برگ زیتون

کاهش قند خون یکی از خواص دمنوش برگ زیتون

کاهش سریع قند خون از جمله دیگر خواص دمنوش برگ زیتون به حساب می آید. برای بهره بردن از خاصیت کاهندگی قندخون در برگ زیتون 8 گرم برگ خرد شده این گیاه را درون یک استکان حاوی آب می ریزند و ده دقیقه می جوشانند، بعد صاف کرده و بعد از خنک شدن نوش جان می کنند. این کار را ۳ الی ۴ مرتبه در روز انجام می شود.

بر اساس مطالعه مشخص شده است که برگ های زیتون قادر است همچون گلوکز مقدار ترشح انسولین از پانکراس را در محیط بیرونی بالا ببرد و از طریق بالا بردن میزان ترشح انسولین، قند خون را کاهش داده و به مقدار نرمال در بیماران دیابتی برساند.

ترشح انسولین در خون موجب می‌شود که گلوکز به شکل سوخت در دسترس سلول های بدن قرار داده شود. این در حالی است که در افراد دیابتی ترشح انسولین نسبت به ترشح آن در یک فرد عادی کمتر است و به همین جهت گلوکز بیش از حد نیاز در خون می ماند و فرد را مبتلا به دیابت می کند. در حقیقت دیابت نوعی ناراحتی مزمن غیرواگیر است که در آن بدن توانایی تولید و استفاده از انسولین را ندارد.

دیابت و خواص دمنوش برگ زیتون
کاهش وزن 

یکی دیگر از خواص دمنوش برگ زیتون، کاهش وزن می باشد. مطالعات صورت گرفته توسط محققان ثابت کرده است که برگ زیتون موجب افزایش پروسه چربی سوزی در بدن می شود و به همین جهت به عنوان یک ترکیب لاغر کننده و ضد چاقی در نظر گرفته می شود. از مهمترین ویژگی های برگ زیتون برای لاغری ویژگی ضد التهاب بودن آن است.

این خصوصیات در برگ زیتون به کاهش وزن و افزایش متابولیسم در بدن کمک فراوانی می‌کند. بررسی‌های صورت گرفته مشخص کرده است که استفاده از عصاره برگ زیتون می‌تواند مانع از ایجاد چاقی شود.

براساس مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها صورت گرفت ثابت شد که استفاده از عصاره برگ زیتون می تواند موجب پایین آوردن میزان اسیدهای چرب آزاد و تری گلیسیرید در بدن آنها شود.

بخوانید : ۳ دمنوش گیاهی ترکیبی لاغری را بشناسید

افزایش انرژی

از جمله دیگه خواص دمنوش برگ زیتون افزایش انرژی بدن می باشد. این در حالی است که هر چقدر انرژی فرد بیشتر باشد، به همان اندازه فعالیت و ورزش کردن آن نیز بیشتر خواهد بود. برگ زیتون به علت داشتن ویتامین و مواد معدنی مهم می‌تواند مقدار انرژی بدن را افزایش داده و از این طریق موجب تسکین خستگی و بالا بردن استقامت فیزیکی بدن شود.

مخلص کلام; خواص دمنوش برگ زیتون

برگ زیتون از دوران باستان تا کنون برای اهداف پزشکی استفاده می شده است. تحقیقات آزمایشگاهی جدید ثابت کرده است که عصاره برگ زیتون ویژگی ضد باکتریایی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی در خود دارد و برای برطرف کردن بسیاری از ناراحتی ها همچون سرطان، التهاب، فشار خون، دیابت، چاقی، سرماخوردگی، آنفولانزا، یبوست، کلسترول خون، تبخال و غیره مفید می باشد.
در حقیقت برگ زیتون به علت داشتن ترکیبات فنولی مهم برای حفظ سلامت بدن مفید می باشند و می تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی کند. به همین جهت ما در این مقاله از مجموعه مقالات وبسایت سلامتی من قصد داریم با شما در خصوص خواص دمنوش برگ زیتون صحبت کنیم. اگر شما هم کنجکاو شده اید بیشتر در مورد این گیاه و خواص پزشکی آن بدانید بهتر است مقاله مفید حاضر را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید