صفحه اصلی > سبک زندگی : آیا پاکسازی کبد راهی موثر است؟

آیا پاکسازی کبد راهی موثر است؟

فهرست مطالب

بسیاری از محصولات پاک کننده ی کبد وعده پاکسازی بدن از سموم و ناخالصی ها را می دهند، اما ادعاها بحث برانگیز هستند زیرا شواهد علمی کمی برای تایید استفاده از آن ها وجود دارد. محصولاتی که ادعا می کنند کبد را سم زدایی می کنند حتی ممکن است خطرناک باشند.
سازمان غذا و دارو اکثر آنها را تایید نمی کند. در این مقاله، به این می‌ پردازیم که آیا پاکسازی کبد می تواند برای بیمار کبد چرب موثر باشد و از جنبه های مختلف این موضوع را بررسی می کنیم.

پاکسازی کبد چیست؟

پاکسازی کبد ممکن است شامل انتخاب یا اجتناب از غذاهای خاص باشد. کبد سم زدای طبیعی بدن است، زیرا بدن را از سموم پاک می کند و برای هضم سالم غذا، صفرا تولید می کند. یک کبد سالم می تواند بخودی خود سم زدایی و خود را ترمیم کند. 

کبد در سمت راست بدن، درست زیر قفسه سینه قرار دارد، هنگامی که کبد بیمار است، بدن نمی تواند مواد سمی را به خوبی فیلتر کند، این می تواند طیف گسترده ای از علائم را ایجاد کند، از جمله:

  • خارش
  • زردی پوست
  • ورم
  • مشکلات عروق خونی
  • سنگ کیسه صفرا
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • اسهال

بسیاری از پزشکان و وب‌ سایت‌ های پزشکی استدلال می‌ کنند که کبد در طی فرآیند فیلتر کردن، سموم را جمع می‌ کند، آن ها اصرار دارند که با گذشت زمان، این سموم می توانند طیفی از علائم غیراختصاصی ایجاد کنند و حتی ممکن است باعث بیماری های جدی یا افزایش خطر سرطان شوند.

 شواهد کمی برای حمایت از این موضوع وجود دارد، اما با گذشت زمان، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی می تواند به کبد آسیب برساند، به عنوان مثال، نوشیدن الکل روشی شناخته شده برای از بین بردن عملکرد کبد در طول زمان است.

در حالی که نارسایی کبد یک مشکل جدی برای سلامتی است، هیچ مدرکی مبنی بر تجمع سموم خطرناک در کبدهای سالم بدون قرار گرفتن در معرض مقادیر زیادی از این مواد شیمیایی وجود ندارد. استدلال برخی پزشکان این است که کبد نیازی به سم زدایی ندارد و انجام این کار حتی ممکن است خطرناک باشد.

کبد چرب و کبد سالم

پاکسازی کبد: واقعیت یا خیال؟

پاکسازی کبد بیماری کبد را درمان نمی کند و نباید جایگزین درمان معمولی شود، یک کبد سالم به طور طبیعی خود را پاکسازی می کند. کبد ناسالم با پاکسازی کبد بهتر نمی شود و فرد مبتلا به بیماری کبدی نیاز به درمان پزشکی مناسب دارد و ممکن است نیاز به تغییر سبک زندگی یا رژیم غذایی داشته باشد.

 برخی شواهد نشان می دهند که مکمل هایی مانند خار مریم ممکن است سلامت کبد را بهبود بخشد، با این حال، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این مکمل ها کبد را سم زدایی می کنند، یا می توانند هر گونه بیماری کبدی را درمان کنند، وجود ندارد.

پاکسازی کبد همچنین می تواند خطراتی برای سلامتی داشته باشد:

  • رژیم های پاکسازی کبد ممکن است تغذیه متعادلی ارائه نکنند: رژیم پاکسازی کبد ممکن است حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز فرد نباشد و با گذشت زمان، این می تواند منجر به کمبود یا سوء تغذیه ، به ویژه در کودکان، زنان باردار، و افراد مبتلا به دیابت و سایر شرایط پزشکی شود.
  • پاکسازی می تواند خطرناک باشد: اگر پاکسازی به درستی تجویز نشود، می تواند باعث آسیب به روده ها شود.
  • پاکسازی کبد نمی تواند جایگزین درمان پزشکی شود: هنگامی که فردی به جای درمان پزشکی از پاک کننده کبد استفاده می کند، مسائل پزشکی زمینه ای جدی ایجاد می شوند که ممکن است درمان نشوند.

​​​​​​​  بخوانید : 6 گروه مواد غذایی برای داشتن رژیم غذایی سالم

آیا سم زدایی کبد می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

برخی از پاک کننده های کبد با بهبود متابولیسم فرد به کاهش وزن کمک می کنند. حامیان معتقدند که شستشوی کبد از سموم می تواند متابولیسم را بهبود بخشد، اما هیچ مدرکی برای تایید این ادعا وجود ندارد. 

در واقع، رژیم های بسیار کم کالری می توانند متابولیسم بدن را کاهش دهند، این به این دلیل است که بدن با جذب آهسته تر مواد مغذی، خود را با دریافت کم مواد مغذی سازگار می کند. برخی از رژیم‌ های غذایی که ادعا می‌ کنند سلامت کبد را بهبود می‌ بخشند، افراد را ملزم می‌ کنند که کالری کمی برای چند روز مصرف کنند، این می تواند منجر به کاهش وزن موقت شود. با این حال، بخش عمده ای از کاهش وزن مربوط به وزن آب است و زمانی که فرد شروع به غذا خوردن عادی کرد، دوباره برمی گردد.

بخوانید : 5 رژیم غذایی کاهش وزن علمی

کاهش وزن و پاکسازی کبد

غذاهای مناسب برای کبد

اجتناب از غذاهای پرچرب مانند گوشت، ماهی یا لبنیات ممکن است به افراد مبتلا به بیماری کبد کمک کند. در حالی که پاکسازی کبد با غذا یا ترکیبی از غذاها امکان پذیر نیست، پزشکان ممکن است تغییرات رژیم غذایی را به افراد مبتلا به بیماری کبد توصیه کنند.

 برای اکثر افراد ، اجتناب از غذاهای پر چرب و الکل می تواند خطر ابتلا به بیماری کبدی را کاهش دهد. پزشکان ممکن است توصیه های غذایی را به افراد مبتلا به بیماری های خاص کبدی ارائه دهند:

  • بیماری مجرای صفراوی : هنگام پخت و پز از جایگزین های سالم روغن های سرخ کردنی استفاده کنید زیرا بدن برای تجزیه آن به صفرای کمتری نیاز دارد.
  • سیروز : مصرف نمک را محدود کنید. همچنین ممکن است نیاز به کاهش مصرف پروتئین باشد، اما فقط تحت نظر پزشک.
  • بیماری کبد چرب : غذاهای پر فیبر بخورید و از غذاهایی که کالری بسیار بالایی دارند اجتناب کنید.
  • هپاتیت C : از مصرف غذاهای غنی از آهن و مکمل های آهن خودداری کنید، همچنین مصرف نمک را کاهش دهید.
  • بیماری ویلسون : غذاهای غنی از مس مانند قارچ، شکلات و آجیل را محدود کنید.

افراد دارای کبد سالم نیازی به اتخاذ رژیم های غذایی خاصی ندارند و صرفاً خوردن یک غذای متعادل و کامل، رژیم غذایی متنوع و محدود کردن مصرف الکل به حفظ سلامت کبد کمک می کند.

رژیم غذایی کبد چرب

راه های دیگر برای بهبود سلامت کبد

برخی از استراتژی‌ های ساده که می‌ توانند خطر ابتلا به بیماری‌ های کبدی را کاهش داده و به کبد در دفع سموم بدن کمک کنند عبارتند از:

  • محدود کردن مصرف الکل: مصرف بیش از حد الکل یک عامل خطر برای بیماری کبد است. افرادی که به الکل اعتیاد دارند باید درمان را در نظر بگیرند.
  • اجتناب از داروهای غیر ضروری بدون نسخه: هرگز از دوز توصیه شده، به ویژه داروهایی مانند استامینوفن که می توانند به کبد آسیب برسانند، تجاوز نکنید. 
  • انتخاب سالن های تاتو و پیرسینگ معتبر: سالنی را انتخاب کنید که تجهیزات آن ها استریل شده باشد. تغییرات بدن ناایمن می تواند هپاتیت C را منتقل کند.
  • دریافت واکسن: فرد باید برای هپاتیت A و B واکسینه شود.
  • رابطه جنسی ایمن: این می تواند خطر انتقال بیماری هایی را که بر کبد تأثیر می گذارد کاهش دهد. افراد همچنین باید به طور منظم برای عفونت های مقاربتی (STIs) آزمایش شوند.
  • اجتناب از مواد شیمیایی خطرناک بالقوه: هنگام رنگ آمیزی یا استفاده از آفت کش ها، از ماسک استفاده کنید و از تهویه مناسب محل اطمینان حاصل کنید.
  • نوشیدن آب فراوان.
  • شستشوی میوه ها و سبزیجات: این کار می تواند به اطمینان از عاری بودن آن ها از آفت کش ها کمک کند.

نتیجه گیری :

کبد سالم برای حفظ سلامت کلی یک فرد بسیار مهم است، اما پاکسازی ها یا رژیم های غذایی گران قیمت ضروری نیستند، در برخی موارد حتی ممکن است خطرناک باشند. سبک زندگی سالم، رژیم غذایی متعادل و مشاوره منظم با پزشک برای سلامت کبد بسیار ارزشمندتر از هر رژیم غذایی یا پاکسازی است. پاکسازی کبد هیچ مزیت ثابت شده ای ندارد و برای محافظت از سلامت کبد، می توانند یک استراتژی سلامت جامع و بلند مدت اتخاذ کنید.

منابع :

منبع

بهناز اشرفی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید