صفحه اصلی > آشپزی : کدام موادغذایی را برای رفع سریع یبوست بخورید؟

کدام موادغذایی را برای رفع سریع یبوست بخورید؟

فهرست مطالب

چکیده :

یبوست نوع اختلال گوارشی که افراد در سنین مختلف را دچار می کند. در علم پزشکی به حرکت ۳ بار یا کمتر روده در طول هفته یبوست می گویند. یبوست علل مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به برنامه غذایی نامناسب؟ خوردن آب کم، نداشتن تحرک بدنی، بارداری، کهولت سن، ضعیف شدن عضلات شکمی، استرس، استفاده از داروهای خاص، سوءتغذیه و غیره اشاره کرد. ما در این مقاله قصد داریم به راهکارهای درمان یبوست اشاره کنیم. شما نیز برای دانستن این مطالب مهم و کاربردی، این مقاله جذاب را با دقت تا انتها مطالعه کنید.

 لیمو

یکی از راه کارهای درمان یبوست استفاده از لیمو برای این منظور است. در این شیوه نصف یک واحد لیمو را آب گرفته و به آن مقداری آب گرم اضافه می‌کنند. سپس مقداری نمک یا عسل به آن می افزایند. این نوشیدنی پرخاصیت را با معده خالی و آن هم در شب مصرف می کنند. برای برطرف کردن یبوست، مصرف لیمو چندین روز ادامه خواهد داشت. در راهکار دوم یک الی دو قاشق غذاخوری آب لیمو را با مقداری نمک مخلوط کرده و چندین روز به طور مرتب مصرف می کنند. این کار موجب برطرف شدن یبوست و پاک شدن سیستم گوارشی خواهد شد.

لیمو

روغن کرچک

از دیگر راهکارهای درمان یبوست استفاده از روغن کرچک برای برطرف کردن این ناراحتی می باشد. در این شیوه ۱ الی ۲ قاشق چایخوری از روغن کرچک را با شکم خالی  مصرف می کنند. برای تغییر دادن مزه آن نیز از آب میوه همچون آب پرتقال استفاده می کنند. مصرف روغن کرچک موجب بهبودی یبوست پس از گذشت چندین ساعت خواهد شد. باید دقت شود که به علت سمی بودن روغن کرچک از مصرف دوزهای زیاد آن خودداری شود. از سوی دیگر مصرف طولانی مدت آن، عوارض جانبی را متوجه بدن انسان خواهد کرد.

خوردن کلم بروکلی

مصرف کلم بروکلی از دیگر راهکارهای درمان یبوست به حساب می آید. کلم بروکلی دارای بویی بد می باشد. این بوی بد به علت وجود ترکیباتی به نام سولفورافان می باشد. وجود این ماده در کلم بروکلی علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع، از رشد بیش از اندازه میکروارگانیسم های دستگاه گوارشی نیز پیشگیری می کند. میکروارگانیسم های دستگاه گوارشی موجب اختلال در فرآیند هضم مواد غذایی شده و یبوست را در افراد سبب می‌شوند.

بروکلی

کنگر فرنگی

کنگرفرنگی یکی دیگر از راهکارهای درمان یبوست به شمار می آید. این ماده خوراکی دارای فیبر و اینولین می‌باشد. اینولین نوعی هوموپلی ساکارید است که توسط آنزیم های روده هضم نخواهد شد. به همین جهت به وسیله باکتری‌های مفید دستگاه گوارشی جذب خواهند شد. این باکتری موجب بهبود هضم غذا و عملکرد سیستم گوارشی می شود. تعادل در سیستم گوارشی نیز احتمال ایجاد یبوست را برطرف می کند.

انگور

از دیگر راهکارهای درمان یبوست استفاده از انگور برای این منظور است. در این روش یک کاسه کوچک انگور یا به عبارتی دیگر نیم لیتر آب انگور را می خورند. در راهکاری دیگر حدود ۱۲ دانه انگور خشک شده فاقد دانه را در مقداری شیر حل می کنند. سپس آن را برای چند دقیقه می جوشانند و هر شب مصرف می کنند. این درمان برای کودکان مبتلا به یبوست نیز بسیار مناسب است. در صورت نبودن انگور تازه می توان از کشمش برای این منظور استفاده کرد. در این شیوه کشمش را برای دو روز در آب می خیسانند. سپس صبح با معده خالی میل می کنند. اما انگور برای افرادی که دچار قند خون بالا هستند، مناسب نمی باشد. نکته دیگر آنکه پیش از مصرف انگور باید آن را با آب و سرکه شستشو داد، چرا که ممکن است حاوی آفت باشد.

 اسفناج

استفاده از اسفناج، یکی دیگر از راهکارهای درمان یبوست به حساب می آید. برای درمان یبوست می بایست اسفناج در برنامه غذایی گنجانده شود. اسفناج را می توان به شکل خام یا پخته مورد استفاده قرار داد. چنانچه یبوست شدید باشد، مخلوط آب اسفناج به همراه نیم لیتر آب را به صورت دو مرتبه در روز مصرف می کنند. این کار موجب بهبودی یبوست در عرض چند روز خواهد شد.

عسل

عسل

از جمله مهمترین راهکارهای درمان یبوست استفاده از عسل برای این منظور است. در این روش دو قاشق چای‌خوری عسل را به صورت سه مرتبه در روز مورد استفاده قرار می‌دهند. برای این کار یک قاشق غذاخوری عسل و آبلیمو را با یک لیوان آب گرم حل کرده و روزانه صبح با شکم خالی میل می کنند. همچنین می توان یک قاشق غذاخوری عسل را نصف قاشق غذاخوری سرکه ترکیب کرد و این مخلوط را روزانه میل ‌کرد. بهتر است این ترکیبات حدود ۳۰ دقیقه پیش از مصرف غذا مورد استفاده قرار گیرد.

تخم کتان

از دیگر راهکار درمان یبوست، استفاده از تخم کتان برای این منظور است. در این شیوه یک قاشق غذاخوری تخم کتان را آسیاب می کنند. سپس آن را درون یک فنجان آب حل می‌کنند و پس از گذشت ۱۵ دقیقه می خورند. بهتر است این محلول پیش از رفتن به رختخواب مصرف شود. این کار موجب بهبود حرکت روده ای در وعده صبح خواهد شد. در روش دیگر ۳ قاشق غذاخوری تخم کتان را با یک لیوان آب حل کرده و میل می‌کنند.

نتیجه گیری :

یبوست به دلیل مشکل عبور مدفوع ایجاد می شود. در این حالت مدفوع بسیار خشک و سخت می‌شود و فشار زیادی را به فرد جهت دفع وارد می کند. راهکارهای مختلفی برای درمان یبوست وجود دارد. از جمله راهکارهای درمان یبوست می توان به مصرف لیمو، استفاده از انجیر، مصرف روغن کرچک، خوردن‌عسل، مصرف تخم کتان، خوردن اسفناج، استفاده از رازیانه، مصرف انگور و غیره اشاره کرد. ما در این مقاله به بررسی راهکارهای درمان یبوست پرداخته ایم. شما نیز برای بالا بردن دانش خود در این خصوص مقاله حاضر را بخوانید.

منابع :

منبع1 | منبع2

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید