صفحه اصلی > ورزش و تناسب اندام : رژیم کتو برای چه کسانی مناسب است؟

رژیم کتو برای چه کسانی مناسب است؟

فهرست مطالب

رژیم کتو یک برنامه غذایی است که بر روی غذاهایی تمرکز دارد که مقدار زیادی چربی سالم، مقادیر کافی پروتئین و کربوهیدرات های بسیار کمی را فراهم می کند.

این رژیم با تخلیه ذخایر قند بدن عمل می کند، سپس شروع به تجزیه چربی برای انرژی می کند و این منجر به تولید مولکول هایی به نام کتون می شود که بدن برای سوخت استفاده می کند در نتیجه زمانی که بدن چربی می سوزاند، می تواند منجر به کاهش وزن نیز شود.

انواع مختلفی از رژیم کتو وجود دارد، از جمله رژیم کتوژنیک استاندارد و رژیم کتوژنیک دوره ای.. در این مقاله مزایای رژیم کتو و همچنین خطرات آن را توضیح می دهیم.

مزایای رژیم کتو چیست؟

1. رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن

رژیم کتوژنیک ممکن است به کاهش وزن به طرق مختلف، از جمله افزایش متابولیسم و ​​کاهش اشتها کمک کند. رژیم های کتوژنیک شامل غذاهایی است که فرد را سیر می کند و ممکن است هورمون های محرک گرسنگی را کاهش دهد، به همین دلیل، پیروی از این رژیم ممکن است اشتها را کاهش داده و باعث کاهش وزن شود.

مزایای رژیم کتو

2. رژیم کتوژنتیک برای جوش صورت

جوش صورت (آکنه) دلایل مختلفی دارد و ممکن است در برخی افراد با رژیم غذایی و قند خون ارتباط داشته باشد. خوردن یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های فرآوری شده و تصفیه شده ممکن است تعادل باکتری های روده را تغییر دهد و باعث افزایش و کاهش قند خون به میزان قابل توجهی شود که هر دو می توانند بر سلامت پوست تأثیر منفی بگذارند.

با کاهش مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده رژیم کتوژنیک می تواند بروز جوش صورت (آکنه) را کاهش دهد.

3. ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد

محققان اثرات رژیم کتوژنیک را در کمک به پیشگیری یا حتی درمان برخی سرطان ها بررسی کرده اند . در یک مطالعه دریافتند که این رژیم ممکن است یک درمان مکمل ایمن و مناسب برای استفاده در کنار شیمی درمانی و پرتو درمانی در افراد مبتلا به سرطان های خاص باشد،

این به این دلیل است که استرس، اکسیداتیو بیشتری در سلول ‌های سرطانی نسبت به سلول‌ های طبیعی ایجاد می ‌کند و باعث مرگ آن ها می‌ شود. از آنجایی که رژیم کتوژنیک قند خون را کاهش می دهد، می تواند خطر عوارض انسولین را نیز کاهش دهد، انسولین هورمونی است که قند خون را کنترل می کند و ممکن است با برخی سرطان ها ارتباط داشته باشد.

رژیم کتو برای سرطان

4. بهبود عملکرد قلب

وقتی فردی از رژیم کتوژنیک پیروی می کند، مهم است که غذاهای سالم را انتخاب کند. برخی شواهد نشان می ‌دهند که خوردن چربی ‌های سالم مانند آووکادو به جای چربی ‌هایی ناسالم می ‌تواند با کاهش کلسترول به بهبود سلامت قلب کمک کند.

مطالعات انجام شده روی حیوانات و انسان ‌ها در رژیم کتو نشان داد که برخی افراد کاهش قابل توجهی در سطح کلسترول، لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول بد و تری گلیسیرید و افزایش لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول تجربه کردند.

سطوح بالای کلسترول می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد،  بنابراین، اثر کاهش دهنده رژیم کتو بر کلسترول ممکن است خطر عوارض قلبی را در افراد کاهش دهد.

سلامت قلب با رژیم کتو

5. ممکن است از عملکرد مغز محافظت کند

برخی از مطالعات نشان می دهند کتون ‌هایی که در طول رژیم کتو تولید می‌ شوند، مزایای محافظتی عصبی دارند، به این معنی که می ‌توانند مغز و سلول‌ های عصبی را تقویت و محافظت کنند، به همین دلیل، این رژیم ممکن است به فرد در پیشگیری یا مدیریت شرایطی مانند بیماری آلزایمر کمک کند، با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد اثرات رژیم کتو بر مغز ضروری است.

6. به طور بالقوه تشنج را کاهش می دهد

نسبت چربی، پروتئین و کربوهیدرات در رژیم کتو، نحوه مصرف انرژی بدن را تغییر می ‌دهد و در نتیجه کتوز ایجاد می ‌شود، کتوز یک فرآیند متابولیک است که طی آن بدن از اجسام کتون برای سوخت استفاده می کند.

تحقیقات در مورد صرع نشان می دهد که کتوز، تشنج در افراد مبتلا به صرع را کاهش می دهد، به ویژه کسانی که با سایر روش های درمانی پاسخ نگرفته اند، البته تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر این امر ضروری است، اگرچه به نظر می رسد بیشترین تأثیر را بر روی کودکانی که تشنج دارند، دارد.

7. رژیک کتوژنیک علائم تخمدان پلی کیستیک را بهبود می بخشد

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال هورمونی است که می تواند منجر به افزایش هورمون های مردانه، اختلال در تخمک گذاری و تخمدان های پلی کیستیک شود.

رژیم غذایی پر کربوهیدرات می تواند عوارض نامطلوبی مانند مشکلات پوستی و افزایش وزن در افراد مبتلا به PCOS ایجاد کند. مطالعات بالینی زیادی در مورد رژیم کتوژنیک و PCOS وجود ندارد، اما در یک مطالعه محققان دریافتند که رژیم کتوژنیک چندین نشانگر PCOS را بهبود می بخشد، از جمله:

  • کاهش وزن
  • تعادل هورمونی
  • سطح انسولین ناشتا

فواید رژیم کتو بر پلی کیستیک

خطرات و عوارض رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک ممکن است طیف وسیعی از مزایای سلامتی داشته باشد، با این حال،  در طولانی مدت رژیم غذایی کتوژنیک می تواند تاثیرگذار باشد.

از جمله افزایش خطر مشکلات بهداشتی زیر:

  • سنگ کلیه
  • پروتئین اضافی در خون
  • کمبود مواد معدنی و ویتامین
  • تجمع چربی در کبد

عوارض رژیم کتو

همچنین این رژیم می تواند عوارض جانبی نامطلوبی ایجاد کند که بسیاری از مردم آن را به عنوان آنفولانزای کتو می شناسند . این اثرات نامطلوب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • یبوست
  • خستگی
  • قند خون پایین
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سردرد
  • تحمل کم برای ورزش

این علائم به ویژه در ابتدای رژیم غذایی رایج است زیرا بدن با منبع انرژی جدید خود سازگار می شود.

بخوانید: معرفی 15 نوع رژیم غذایی معروف دنیا

رژیم کتوژنیک برای چه افرادی مناسب نیست:

  • افراد مبتلا به دیابت که وابسته به انسولین هستند
  • افرادی که اختلالات خوردن دارند
  • کسانی که بیماری کلیوی یا پانکراتیت دارند
  • زنان در دوران بارداری و شیردهی
  • افرادی که برای دیابت نوع 2 نوعی دارو به نام مهارکننده های سدیم-گلوکز 2 (SGLT2) مصرف می کنند نباید رژیم کتو بگیرند. این دارو خطر ابتلا به کتواسیدوز دیابتی را افزایش می دهد، یعنی وضعیت خطرناکی که باعث افزایش اسیدیته در خون می شود.

مخلص کلام: رژیم کتو برای چه افرادی مناسب است؟

افرادی که به دنبال شروع رژیم کتو هستند باید با پزشک مشورت کنند و بررسی کنند که آیا دیابت، بیماری قلبی یا هر بیماری دیگری دارند تا مطمئن شوند رژیم کتو یک الگوی غذایی ایمن است.
رژیم کتوژنیک کربوهیدرات ها را به شدت محدود می کند، با این حال، برخی از کربوهیدرات ها فواید سلامتی دارند و افراد باید رژیمی مصرف کنند که شامل انواع کربوهیدرات های غنی از مواد مغذی و فیبری مانند میوه ها و سبزیجات، در کنار منابع پروتئینی مغذی و چربی های سالم باشد به همین دلیل قبل از هر تصمیمی با پزشک خود مشورت کنید.

منابع :

منبع

بهناز اشرفی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید