صفحه اصلی > رژیم های غذایی : 6 باور غلط درباره رژیم غذایی دیابت

6 باور غلط درباره رژیم غذایی دیابت

فهرست مطالب

چکیده :

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی به دنبال اطلاعات مورد اطمینان در مورد بهترین رژیم غذایی برای دیابت هستید با مطالبی روبرو شوید که تشخیص واقعیت از دروغ برایتان مشکل باشد و باعث سر در گمی شما شود.
در این مقاله به 6 باور غلط رایج درباره رژیم دیابت می پردازیم که ممکن است افراد مبتلا به دیابت تحت تاثیر آن ها قرار بگیرند.

مصرف قند و دیابت | کربوهیدرات ها و دیابت | دیابت و غذاهای نشاسته ای | مصرف دسر و دیابت | دیابت و میوه ها | تغذیه و داروهای دیابت

قند و دیابت

  1. مصرف قند و دیابت: قند و شکر باعث دیابت می شود!

طبق اظهار انجمن دیابت آمریکا، مصرف بیش از حد شکر به تنهایی نمی تواند باعث دیابت شود، ولی ممکن است یکی از عوامل موثر در ابتلا به آن باشد.

معمولا دیابت نوع 1 در نتیجه یک محرک محیطی، استعداد ژنتیکی فرد را برای بروز دیابت تحریک می کند. این در حالی است که دیابت نوع 2 به وسیله عوامل مختلف از جمله ژنتیک و سبک زندگی غلط بروز می کند.

برخی دیگر از عوامل موثر در بروز دیابت نوع 2 به شرح زیر است:

  • اضافه وزن و چاقی
  • فشار خون بالا
  • کم تحرکی
  • سن (این نوع دیابت بیشتر در افراد بالای 45 سال بروز می کند)

نوشیدنی هایی که با افزودن شکر، شیرین شده اند مانند نوشابه ها و آبمیوه ها، دارای کالری زیادی هستند و از لحاظ مواد مغذی ضعیفند. مصرف این نوع نوشیدنی ها با ابتلا به دیابت مرتبط هستند و انجمن دیابت آمریکا به افراد توصیه می کند برای کاهش خطر ابتلا به دیابت از مصرف آن ها خودداری نمایید.

کربوهیدرات و دیابت

  1. کربوهیدرات ها و دیابت: کربوهیدرات ها مضر هستند!

همه کربوهیدرات ها دشمن سلامتی شما نیستند. در مورد افراد دیابتی نیز نوع و میزان کربوهیدرات است که مهم می باشد.

کربوهیدرت هایی که شاخص گلیسمی پایینی دارند نسبت به کربوهیدرات های با شاخص گلیسمی بالا، گزینه های سالم تری برای افراد مبتلا به دیابت هستند، زیرا با سرعت کمتری بر سطح قند خون تاثیر می گذارند.

عوامل زیر بر شاخص گلیسمی مواد غذایی نقش دارند:

  • مشخصات تغذیه ای
  • میزان فرآوری ماده غذایی
  • میزان رسیدگی در میوه ها و سبزیجات

از مواد غذایی که شاخص گلیسمی (GI) پایینی دارند می توان موارد زیر را نام برد:

  • بلغور جو دوسر فولادی
  • نان های تهیه شده از آرد سبوس دار
  • سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، اسفناج و کلم بروکلی که نشاسته کمتری دارند
  • لوبیا و حبوبات خشک

علاوه بر شاخص گلیسمی، معیاری که در انتخاب مواد غذایی مناسب دیابت، می تواند مورد استفاده قرار گیرد، بار گلیسمی یا GL است. بار گلیسمی، تخمین دقیق تری از تاثیر غذاها بر سطح قند خون، ارائه می کند. افراد مبتلا به دیابت بهتر است مواد غذایی که بارگلیسمی پایینی دارند را انتخاب کنند.

برای متعادل کردن وعده غذایی می توانید غذاهای با شاخص یا بار گلیسمی بالا را در ترکیب با غذاهای با شاخص یا بار گلیسمی پایین مصرف نمایید.

در افراد مبتلا به دیابت علاوه بر انتخاب کربوهیدرات های متعادل، باید میزان مصرف کربوهیدرات همچنان مدیریت شود، زیرا افزایش مصرف کربوهیدرات، باعث افزایش سطح قند خون می شود.

برای کنترل مصرف کربوهیدرات ها می توانید از متخضض تغذیه یا پزشک معالج خود کمک بگیرید.

 در صورت استفاده از روش بشقاب، برای محدودیت مصرف کربوهیدرات در رژیم غذایی دیابت، بایستی ¼ بشقاب شما از کربوهیدرات پر شود.

غذاهای نشاسته ای و دیابت

  1. دیابت و غذاهای نشاسته ای: این غذاها برای افراد دیابتی ممنوع است!

مواد غذایی نشاسته دار، حاوی کربوهیدرات هستند. از مواد غذایی نشاسته ای می توان نان، برنج و ماکارونی و سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی، ذرت، لوبیا و عدس را نام برد.

سبزیجات نشاسته ای علاوه بر کربوهیدرات، سرشار از مواد مغذی هستند و در صورت رعایت اعتدال می توانند بخشی از برنامه غذایی افراد دیابتی باشند.

اگر برای مدیریت دیابت، کربوهیدرات های مصرفی خود را می شمارید این دسته از مواد غذایی را نیز مد نظر قرار دهید و در صورت استفاده از روش بشقاب، غذاهای نشاسته ای را به ¼ بشقاب خود محدود نمایید.

مصرف کربوهیدرات های فرآوری شده را کاهش دهید و انواعی از مواد غذایی نشاسته ای را انتخاب کنید که فیبر بیشتری دارند تا بتوانید ضمن دریافت مواد معدنی و ویتامین ها، مدیریت صحیحی بر سطح قند خون داشته باشید.

مصرف دسر در دیابت

 

  1. مصرف دسر و دیابت: افراد دیابتی نباید دسر بخورند!

حتی افراد مبتلا به دیابت هم، گاهی می توانند از خوردن یک تکه کوچک از کیک یا کلوچه لذت ببرند، البته اگر اعتدال را رعایت کنند زیرا برخی تحقیقات، محدود کردن بیش از حد را با پرخوری در افراد مرتبط می دانند.

ممکن است در یک مناسبت خاص باشید و هوس شیرینی بکنید. یک تکه کوچک انتخاب کنید و در عوض سایر کربوهیدرات وعده غذایی خود را محدود یا حذف کنید تا بتوانید تعادل لازم را حفظ کنید و به میزان مصرف کربوهیدرات برنامه غذایی خود پایبند باشید.

توصیه کلی انجمن دیابت آمریکا در مورد میزان مصرف کربوهیدرات در هر وعده غذایی، 45 تا 65 گرم است.

مصرف میوه در دیابت

  1. دیابت و میوه ها: میوه برای افراد دیابتی مضر است!

مصرف هیچ کدام از میوه ها برای افراد مبتلا به دیابت ممنوع نیست. حتی برخی مطالعات، افزایش مصرف میوه های کامل را با بهبود سطح انسولین و کنترل بهینه سطح قند خون مرتبط می دانند. دلیل این امر وجود مواد مغذی مانند فیبر در میوه های کامل است که می تواند به  ارتقا سطح قند خون سالم فرد کمک نماید.

حالت ایده آل برای مصرف میوه ها در رژیم غذایی مخصوص دیابت، انتخاب میوه هایی مانند انواع توت، سیب و گریپ فروت است که قند کمتری دارند. اما چنانچه به اندازه وعده ها پایبند باشید می توانید برخی از میوه هایی که قند طبیعی بیشتری نسبت به دیگر میوه ها دارند را نیز در حد اعتدال مصرف کنید.

بخوانید : انسولین درمانی و افزایش وزن؛ علت و راه های جلوگیری

دیابت نوع 2

  1. تغذیه و داروهای دیابت: مصرف دارو های دیابت باعث کاهش محدودیت های تغذیه ای می شود!

مصرف داروهای کنترل کننده دیابت نمی تواند مجوزی برای تغذیه نادرست باشد، یعنی شما نمی توانید با مصرف داروها همانند یک فرد عادی غذا بخورید. بلکه همزمان با داروها باید از یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از مواد مغذی است پیروی نمایید تا بتوانید در دراز مدت، مدیریت مناسبی بر دیابت و دیگر بیماری های مزمن که می توانند در نتیجه دیابت بروز کنند، داشته باشید. از جمله بیماری هایی که افراد دیابتی مستعد ابتلا به آن ها هستند می توان فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی را نام برد.

اگر شما برنامه غذایی درستی نداشته باشید و غذاهای با قند بالا مصرف نمایید، اثربخشی داروهای دیابت کاهش می یابد و ضمن ادامه این عادت با عدم مدیریت سطح قند خون، عوارض دیابت تشدید خواهند شد.

نتیجه گیری :

دیابت و تغذیه صحیح می تواند چالش برانگیز باشد. اما اگر اطلاعات رژیم غذایی مناسب دیابت را از منابع علمی و از متخصص تغذیه دریافت نمایید، استرس کمتری در مدیریت دیابت خواهید داشت.

منابع :

منبع

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید