صفحه اصلی > سبک زندگی : آیا اضطراب می تواند مفید هم باشد؟

آیا اضطراب می تواند مفید هم باشد؟

فهرست مطالب

چکیده :

اضطراب و استرس به طور کلی برای هیچ کس تجربه ای خوشایند نیست. هنگام اضطراب، ممکن است احساس ترس کنید یا حتی ترسیده باشید. ممکن است افزایش ضربان قلب، تنفس سریع و مشکل تمرکز داشته باشید. فهمیدن اینکه چگونه ممکن است این تجربه غالباً ناتوان کننده، جنبه های مثبتی داشته باشد، دشوار است. با این وجود، ممکن است بتوان تجربیات اضطراب را برای یافتن برخی موارد مثبت پنهان، حتی در میان عصبانیت، استرس و نگرانی، تغییر داد که در ادامه این مقاله به آنها اشاره می کنیم.

از کجا بفهمیم اضطراب ما مفید است یا مضر؟

اضطراب مفید یا مضرر

 قبل از هرچیز نیاز است تا اول شما تشخیص دهید که اضطراب شما مفید است یا مضرر؟ شما باید بدانید که اضطراب مفید اضطرابی است که شما را وادار می کند تا اقدام به انجام فعالیتی کنید.

به عنوان مثال شما ممکن است امتحان داشته باشید و اضطراب زیادی داشته باشید به همین منظور اقدام به خواندن و مطالعه می کنید که در این صورت اضطراب شما یک اضطراب مفید و جهت مقابله با ترسی است که دارید.

ولی زمانی که این اضطراب و استرس شکل منفی به خود می گیرد و نتیجه مفیدی ندارد فقط باعث ترس و دست کشیدن شما  از مطالعه می شود. در واقع شما به جای تمرکز و مطالعه، مدام حالت ترس از امتحان دارید که این نوع اضطراب باید تشخیص داده شده و درمان شود.

ضرورت تکاملی اضطراب

اگرچه تجربه اضطراب ممکن است احساس خوبی نداشته باشد، اما در واقع یک هدف تکاملی بسیار مهم است؛تکاملی به اسم محافظت از شما در برابر خطر. روانشناسان معتقدند اضطراب خوب یعنی استفاده از قدرت بیشترین احساسات سوء تفاهم شده و از نظر تکاملی، اضطراب و استرسی که زیر آن احساسات مضطرب قرار دارد.

با این وجود، اگر ما به اضطراب به عنوان چیزی برای اجتناب یا رهایی از آن نزدیک شویم، ما در واقع فرصتی را برای بهبود زندگی از دست داده ایم. در واقع می توان به جای دور کردن اضطراب و استرس، یاد بگیرید که چگونه اضطراب خود را درک کرده و با آن کار کنید. هنگامی که این کار را انجام می دهید، می توانید در پاسخگویی مناسب، آرامش بخشیدن و آنچه را که بدن، بدان نیاز دارد را به او بدهید.

رابطه خود را با اضطراب تغییر دهید

رابطه خود با اضطراب

پلاستیسیته عصبی توانایی مغز برای رشد و سازگاری در طول زندگی است و در کمک به شما در ارتباط متفاوت با اضطراب نقش دارد. این توانایی مغز برای تغییر و واکنش به محیط است و می تواند به روش های مختلف پاسخ داده شود.

به خاطر داشته باشید این کار نیاز به تمرین و مهارت دارد. در واقع رابطه شما با اضطراب را می توان از «من فقط می خواهم از بین برود» به «من واقعاً می توانم از اضطراب خود درس بگیرم» تغییر دهید، به گونه ای که استرس را کاهش دهد.

مکانیسم های مقابله ای مثبت یا تکنیک های مدیریت می توانند تغییراتی را در مغز ایجاد کنند که آن را در برابر اضطراب و استرس مقاوم تر می کند.

پاسخهای مقابله ای فعال بدهید

وقتی صحبت از مقابله با اضطراب و استرس می شود، پاسخ های مثبت و منفی وجود دارد. مکانیزم های مقابله ای مثبت می توانند به بهبود رفاه کمک کنند، در حالی که مکانیسم های منفی ممکن است در کوتاه مدت احساس خوبی داشته باشند اما در بلند مدت مضر باشند.

به عنوان مثال اگرچه نوشیدن الکل می تواند برای لحظاتی احساس خوبی داشته باشد، اما مقدار زیاد آن می تواند الگوهای خواب و تنظیم احساسات را مختل کند.

از طرف دیگر، یادگیری مکانیسم های مثبت مقابله فعال، مانند تمرینات بدنی و مدیتیشن، می تواند به ایجاد انعطاف پذیری در برابر اضطراب و استرس و مزایای اضافی برای سلامتی شما کمک کنند.

مکانیسم های مقابله مثبت شامل موارد چه مواردی است؟

مقابله با اضطراب

مکانیسم های مقابله مثبت شامل موارد زیر است:

تمرین فیزیکی یا ورزش: ورزش برای کاهش اضطراب و بهبود احساسات مثبت بسیار مفید است. ورزش می تواند ابزاری بسیار موثر برای تنظیم و بهبود خلق و خو نیز باشد.
مدیتیشن و ذهن آگاهی: مدیتیشن و ذهن آگاهی مکانیسم های مقابله مفید و مثبتی برای اضطراب نشان می دهد. به طور کلی مدیتیشن شما را به لحظه می رساند و به شما یادآوری می کند که «من الان خوب هستم، نفس دارم، می توانم نفس بکشم و بیرون دهم.

و واقعاً ، این تنها چیزی است که من به آن احتیاج دارم» همچنین مدیتیشن منظم می تواند در برابر عوامل استرس زای روزمره تاب آوری ایجاد کند و به افراد کمک کند با آرامش و سهولت بیشتری به محیط خود پاسخ دهند و افرادی که مدیتیشن طولانی مدت انجام می دهند، در زمان بحران نیز، تنظیم هیجانی را می توانند بهبود می بخشند.
تکنیک های مدیریت اضطراب: تکنیک های آموزشی و مدیریت اضطراب و استرس می تواند به شما در استفاده از پاسخ های برانگیزاننده اضطراب و استرس کمک کند و تمرکز، بهره وری، مهارت های ارتباطی و هوش هیجانی شما در برابر استرس و اضطراب را بهبود ببخشد. برخی از این تکنیک ها عبارتند از:

  • تشخیص موهبت های اضطراب
  • استفاده از انگیزه برای تمرکز و عملکرد بهتر
  • ایجاد لیست کارهایی که باید انجام شود
  • آموزش یادگیری  و کنار آمدن با اضطراب در برابر شرایط سخت
  • و … .

به عنوان مثال همدلی، توانایی درک و ارتباط با احساسات دیگران، گاهی اوقات با اضطراب همراه است. اضطراب عمومی ممکن است به افزایش نگرانی برای دیگران و یا تأثیر اقدامات شما بر دیگران تبدیل شود که این نوع حساسیت را می توان به عنوان یک هدیه و موهبت در نظر گرفت.

چراکه وقتی نوبت تبدیل اضطراب شما به همدلی می رسد، از خود بپرسید که چگونه می توانید برای شخص دیگری، به ویژه کسی که اضطراب را تجربه می کند، کمک کنید. همچنین اضطراب سطح آدرنالین را در بدن افزایش می دهد، که این کار باعث برانگیختگی و بیداری شده و به افزایش میزان پاسخ و احساس نشاط و انرژی منجر می شود.

نتیجه گیری :

به طور کلی استرس و اضطراب از ویژگی های درونی و روانی همه افراد است که تقریبا همه افراد آن را حداقل یکبار هم که شده تجربه کرده اند. این احساس و ویژگی درونی ممکن است شکل مثبت یا منفی به خود بگیرد که شکل مثبت آن می تواند در جهت رشد فرد شده و شکل منفی آن می توانند صدمات جبران ناپذیری به فرد بزند. بنابراین نیاز است تا با مهارت ها و آموزش هایی اضطراب را کنترل کرد و از آن در جهت مثبت استفاده که در بالا به آنها پرداختیم.

منابع :

منبع 1 | منبع 2

ندا عباسی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید