صفحه اصلی > سبک زندگی : آیا موسیقی بر خلق و خوی شما تأثیر می گذارد؟

آیا موسیقی بر خلق و خوی شما تأثیر می گذارد؟

فهرست مطالب

چکیده :

در سال 2009، باستان شناسان در حفاری غاری در جنوب آلمان، فلوتی را کشف کردند که از استخوان بال کرکس تراشیده شده بود. این مصنوع ظریف، قدیمی ترین ساز شناخته شده روی زمین است که نشان می دهد مردم بیش از 40000 سال است که موسیقی می سازند. اگرچه نمی‌توانیم دقیقاً مطمئن باشیم که انسان‌ها از چه زمانی شروع به گوش دادن به موسیقی کرده‌اند، ولی دانشمندان چیزهایی در مورد علت گوش دادن به موسیقی می‌دانند. گوش دادن به موسیقی برای ما سود فردی و جمعی دارد. این چیزی است که تحقیقات در مورد قدرت موسیقی در بهبود سلامت جسمی، ذهنی و عاطفی ما می گوید که در ادامه برخی از فواید آن را بر روی خلق و خوی و نیز سلامت جسم می خوانید.

موسیقی افراد مختلف در جهان را به یکدیگر متصل می کند

اتصال افراد مختلف به یکدیگر با موسیقی

محققان معتقدند یکی از مهمترین کارکردهای موسیقی ایجاد احساس انسجام یا ارتباط اجتماعی است. دانشمندان می‌گویند که انسان‌ها ممکن است به موسیقی به عنوان یک ابزار ارتباطی وابستگی پیدا کرده باشند، زیرا اجداد ما از گونه‌های درخت‌نشینانی که در سراسر سایه‌بان به یکدیگر زنگ می‌زنند، برخاسته‌اند. موسیقی همچنان یک راه قدرتمند برای متحد کردن مردم است. به عنوان مثال

  • سرودهای ملی جمعیت را در رویدادهای ورزشی به هم متصل می کند
  • آهنگ های اعتراضی در طول راهپیمایی ها حس هدف مشترک را ایجاد می کند
  • هویت گروهی را در عبادتگاه ها می سازند
  • آهنگ های عاشقانه به شرکای احتمالی کمک می کند تا در دوران نامزدی با هم پیوند برقرار کنند
  • لالایی ها، والدین و نوزادان را قادر می سازد تا وابستگی های ایمن ایجاد کنند
  • و …

موسیقی می تواند منجر به یادگیری بهتر شود

پزشکان توصیه می کنند برای تحریک مغز به موسیقی گوش دهید. دانشمندان می دانند که گوش دادن به موسیقی مغز شما را درگیر می کند و آنها می توانند نور مناطق فعال را در اسکن MRI ببینند. اکنون محققان می‌دانند که تنها وعده گوش دادن به موسیقی می‌تواند شما را به یادگیری بیشتر وادار کند. در یک مطالعه در سال 2019، مردم انگیزه بیشتری برای یادگیری زمانی که انتظار داشتند به عنوان پاداش به آهنگی گوش دهند داشتند.

موسیقی می تواند حافظه را بهبود بخشد

موسیقی و بهبود مغز

موسیقی همچنین تأثیر مثبتی بر توانایی شما در حفظ کردن دارد. در یک مطالعه، محققان وظایفی را به افراد واگذار کردند که آنها را ملزم به خواندن و سپس یادآوری لیست کوتاه کلمات می کرد. کسانی که به موسیقی کلاسیک گوش می‌دادند، از کسانی که در سکوت یا با صدای سفید کار می‌کردند، بهتر عمل کردند. 

اگرچه موسیقی از دست دادن حافظه افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل را معکوس نمی‌کند، اما مشخص شده است که موسیقی زوال شناختی را کاهش می‌دهد و به افراد مبتلا به زوال عقل خفیف یا متوسط ​​کمک می‌کند تا قسمت‌هایی از زندگی خود را به خاطر بسپارند.

حافظه موسیقی یکی از عملکردهای مغزی است که در برابر زوال عقل بسیار مقاوم است. به همین دلیل است که برخی از مراقبان در استفاده از موسیقی برای آرام کردن بیماران مبتلا به زوال عقل و ایجاد ارتباط قابل اعتماد با آنها موفق بوده اند.

موسیقی می تواند به درمان بیماری های روانی کمک کند

موسیقی  و درمان بیماری های روانی

موسیقی به معنای واقعی کلمه، مغز را تغییر می دهد. محققان عصب شناس دریافته اند که گوش دادن به موسیقی باعث ترشح چندین ماده شیمیایی عصبی می شود که در عملکرد مغز و سلامت روان نقش دارند از جمله:

  • دوپامین، یک ماده شیمیایی مرتبط با مراکز لذت و پاداش
  • هورمون های استرس مانند کورتیزول
  • سروتونین و سایر هورمون های مرتبط با ایمنی
  • اکسی توسین، یک ماده شیمیایی که توانایی اتصال به دیگران را تقویت می کند

اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک دقیق چگونگی استفاده درمانی از موسیقی برای درمان بیماری‌های روانی باید انجام شود، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که موسیقی درمانی می‌تواند کیفیت زندگی و ارتباط اجتماعی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی را بهبود بخشد.

 موسیقی می تواند باعث بهبود خلق و خو شود

موسیقی و بهبود خلق و خو

یکی از رایج ترین کاربردهای موسیقی به گفته محققان، این است که به افراد کمک می کند تا احساسات خود را تنظیم کنند و این قدرت را دارد که خلق و خو را تغییر دهد و به افراد کمک کند احساسات خود را پردازش کنند. همچنین می تواند به کاهش اضطراب کمک کند.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد گوش دادن به موسیقی می تواند به آرامش شما در موقعیت هایی که ممکن است احساس اضطراب کنید کمک کند.

منابع معتبر مطالعات نشان داده اند که افرادی که در دوره توانبخشی پس از سکته مغزی هستند، پس از یک ساعت گوش دادن به موسیقی، آرامش بیشتری دارند. مطالعات مشابه نشان می دهد که موسیقی ترکیب شده با صداهای طبیعت به افراد کمک می کند تا کمتر احساس اضطراب کنند. حتی افرادی که با بیماری بحرانی روبرو هستند پس از موسیقی درمانی احساس اضطراب کمتری می کنند.

با این حال، شواهد متناقضی در مورد اینکه آیا گوش دادن به موسیقی بر پاسخ استرس فیزیولوژیکی بدن شما تأثیر دارد یا خیر وجود دارد. یک مطالعه نشان داد که وقتی افراد به موسیقی گوش می دهند، بدن کورتیزول کمتری ترشح می کند که یک هورمون استرس است. همین مطالعه به تحقیقات قبلی اشاره کرد که بیان می کرد موسیقی تأثیر قابل اندازه گیری کمی بر سطح کورتیزول دارد.

یک مطالعه اخیر نیز که چندین شاخص استرس (نه فقط کورتیزول) را اندازه گیری کرد، به این نتیجه رسید که در حالی که گوش دادن به موسیقی قبل از یک رویداد استرس زا باعث کاهش اضطراب نمی شود، ولی گوش دادن به موسیقی آرامش بخش بعد از یک رویداد استرس زا می تواند به بهبود سریعتر سیستم عصبی شما کمک کند.

 موسیقی می تواند باعث بهبود عملکرد جسم شود

می تواند به سلامت قلب شما کمک کند: گوش دادن به موسیقی می‌تواند ضربان نفس، ضربان قلب و فشار خون شما را بسته به شدت و سرعت موسیقی تغییر دهد.

خستگی را کاهش می دهد: هرکسی که شیشه ماشین را پایین انداخته و رادیو را روشن کرده است، می‌داند که موسیقی می‌تواند انرژی‌بخش باشد. در سال 2015، محققان دانشگاه شانگهای دریافتند که موسیقی آرام بخش به کاهش خستگی و حفظ استقامت عضلات در زمانی که افراد درگیر یک کار تکراری هستند، کمک می کند.

جلسات موسیقی درمانی همچنین خستگی را در افرادی که درمان‌های سرطان دریافت می‌کنند کاهش داده و آستانه خستگی را برای افرادی که درگیر تمرینات عصبی-عضلانی هستند، افزایش می‌دهد.

عملکرد ورزشی را افزایش می دهد: علاقه مندان به ورزش مدت هاست که می دانند موسیقی عملکرد فیزیکی آنها را افزایش می دهد. یک بررسی تحقیقاتی در سال 2020 تأیید می‌کند که کار کردن با موسیقی خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد، به بدن شما کمک می‌کند کارآمدتر ورزش کند و آگاهی شما از فعالیت را کاهش می‌دهد.

کار کردن با موسیقی همچنین منجر به تمرین طولانی تر می شود. در محیط‌های بالینی، ورزشکارانی که در حین گرم کردن به موسیقی با شدت بالا و سریع گوش می‌دادند، انگیزه داشتند تا عملکرد رقابتی بهتری داشته باشند.

نتیجه گیری :

موسیقی تاثیر بسیار زیادی بر انسان دارد. می تواند حافظه را تقویت کند، استقامت کار را افزایش دهد، خلق و خوی شما را سبک کند، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد، خستگی را از بین ببرد، پاسخ شما به درد را بهبود بخشد و به شما کمک کند تا به طور موثرتری ورزش کنید. کار با یک موسیقی‌درمانگر یکی از راه‌های مؤثر برای بهره‌گیری از مزایای بسیاری است که موسیقی می‌تواند بر بدن، ذهن و سلامت کلی شما داشته باشد.

منابع :

منبع

ندا عباسی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید