سلامتی من
0

رژیم غذایی کودک چیست و آیا به کاهش وزن کمک می کند؟

بازدید 51

رژیم غذایی کودک شامل جایگزینی صبحانه، ناهار و میان وعده ها با 14 ظرف غذای کودک است. سپس یک شام معمولی در شب میل می شود. این رژیم به مدت 3 روز ادامه دارد.
رژیم غذایی کودک در حدود سال 2010 محبوبیت پیدا کرد. شایعه شده است که جنیفر آنیستون بازیگر، با کمک مربی مشهور خود، از این رژیم برای کاهش وزن 7 پوندی در یک هفته در طول فیلمبرداری فیلم «فقط برو با آن» استفاده کرد. ایده از دست دادن یک پوند در روز می تواند وسوسه انگیز به نظر برسد، اما رژیم غذایی کودک در رده یک رژیم غذایی مد روز قرار می گیرد. بسیاری از رژیم های غذایی مد روز می توانند به لاغری و کاهش وزن در کوتاه مدت کمک کنند، اما معمولا پیروی از آنها برای مدت طولانی دشوار است. در این مقاله، نگاه دقیق‌تری به رژیم غذایی کودک و همچنین مزایا و معایب این برنامه غذایی خواهیم داشت که در ادامه این مقاله از سری مقالات سلامتی من می خوانید.

 نمونه برنامه غذایی | آیا می توانید وزن کم کنید؟ | آیا سالم است؟ | مزایا و معایب | مناسب تو؟

نمونه برنامه غذایی

در اینجا مثالی از یک روز معمول، ​ در رژیم غذایی کودک آورده شده است.

صبحانه: 5 شیشه غذای کودک

ناهار: 5 شیشه غذای کودک

میان وعده بعد از ظهر: 2 شیشه غذای کودک

شام: شام همیشگی شما

میان وعده عصر: 2 شیشه غذای کودک

آیا رژیم غذایی کودک می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

رژیم غذایی کودک  و کاهش وزن

بیشتر گزارش های کاهش وزن در رژیم غذایی در افرادی که آن را امتحان کرده اند، نشانگر آن است که می تواند به کاهش وزن در کوتاه مدت کمک کند. با این حال، در حال حاضر هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ادعاها یا اثبات اینکه این رژیم غذایی موثر برای کاهش وزن و لاغری طولانی مدت است یا خیر وجود ندارد.

جایگزینی وعده‌های غذایی معمولی با غذای کودک احتمالاً تعداد کالری‌هایی را که در روز می‌خورید کاهش می‌دهد، که احتمالاً یکی از دلایل اصلی کاهش وزن در طول این رژیم است. اما تحقیقات نشان می دهد که محدود کردن کالری به تنهایی به ندرت یک روش موثر برای کاهش وزن بدن است.

هنگامی که کالری دریافتی خود را کاهش می دهید، متابولیسم بدن شما نیز کاهش می یابد. همچنین اگر کالری کافی دریافت نکنید، ممکن است بیش از حد معمول احساس گرسنگی کنید.

از آنجایی که این رژیم معمولاً مصرف فیبر و سدیم شما را کاهش می دهد، وزنی که از دست می دهید  می تواند به دلیل احتباس آب باشد و نه لزوماً از چربی. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد، وزنی که در رژیم‌های غذایی محدود کننده کالری از دست می‌رود، معمولاً زمانی که به عادات غذایی معمول خود باز می‌گردید، دوباره به دست می‌آید.

آیا سالم است؟

رژیم غذایی کودک و سلامتی

در تئوری، دریافت بیشتر مواد مغذی ضروری در حین پیروی از رژیم غذایی کودک امکان پذیر است. بسیاری از غذاهای کودک از پوره میوه ها و سبزیجات تهیه می شوند. برخی از غذاهای کودک نیز از غذاهای پر پروتئین یا غلات کامل تهیه می شوند.

پیروی از رژیم غذایی کودک برای 3 روز توصیه شده احتمالاً به شما آسیبی نمی رساند. اما پیروی از این رژیم غذایی برای مدت طولانی‌تر می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی شود، اگر کمتر از کالری مورد نیاز روزانه خود غذا بخورید.

با رژیم های محدود کننده مانند رژیم غذایی کودک، مهم است که خطر ابتلا به اختلال در غذا خوردن را نیز در نظر داشته باشید، که اگر رژیم برای مدت طولانی تری دنبال شود، می تواند منجر به اختلال خوردن شود.

نکات مثبت و منفی

در اینجا به برخی از مزایا و معایب رژیم غذایی کودک اشاره می کنیم که در زیر آمده است.

نکات مثبت:

  مصرف میوه ها و سبزیجات زیاد: اکثر غذاهای کودک از میوه ها و سبزیجات پوره شده تهیه می شوند.

    مصرف سدیم کم: بیشتر غذاهای کودک سدیم کمی دارند. نوزادان نسبت به بزرگسالان نیاز به سدیم کمتری دارند.

    کم چرب بودن غذاها: بیشتر غذاهای کودک چربی اشباع شده کمی دارند.

   همچنین  بدون آمادگی علاوه بر وعده عصرانه شما، نیازی به تهیه غذا نیست. فقط یک شیشه را باز کنید و بخورید.

نکات منفی:

    محدود کننده بودن: رژیم غذایی کودک فاقد کالری و مواد مغذی مورد نیاز شما برای تامین سوخت مناسب بدن است.

سیر نشدن:  بیشتر غذاهای کودک پروتئین و فیبر کمی دارند. ممکن است متوجه شوید که حتی با مصرف کالری کافی احساس گرسنگی می کنید.

   کم فیبر بودن: فیبر بیشتری را از خوردن میوه‌ها، سبزیجات تازه و غلات کامل دریافت می‌کنید، نه از غذاهایی که پوره شده‌اند.

    گران بودن: اکثر غذاهای کودک در هر وعده نسبتاً گران هستند.

    تنوع زیاد کالری بین برندها داشتن: تعداد کالری یک ظرف غذای کودک از حدود 20 تا 120 کالری متغیر است. خوردن 14 ظرف در روز می تواند بین 280 تا 1680 کالری برای شما تامین کند.

آیا برای شما مناسب است؟

رژیم غذایی کودک  و مناسب بودن آن

پیروی از رژیم غذایی کودک می تواند به کاهش سریع چند کیلو کمک کند، اما بعید است که باعث لاغری پایدار شود. در عوض، یک استراتژی سالم تر برای کاهش وزن طولانی مدت این است که:

  • از یک رژیم غذایی متعادل از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم چرب، پروتئین بدون چربی و چربی های سالم استفاده کنید.
  • مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی قندهای اضافه شده را محدود کنید.
  • روی کنترل بخش تمرکز کنید و در مقابل خوردن بیش از آنچه برای رفع گرسنگی نیاز دارید مقاومت کنید.
  • به طور منظم، حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش کنید.
  • وعده های غذایی را حذف نکنید

مخلص کلام; رژیم غذایی کودک برای لاغری

اگر به دنبال کاهش سریع چند کیلو هستید، رژیم غذایی کودک ممکن است به شما در دستیابی به نتایج کمک کند. اما اگر به دنبال کاهش وزن و لاغری پایدار و طولانی مدت هستید، دور از ایده آل است. رژیم غذایی کودک در دسته رژیم های غذایی مد روز قرار می گیرد. این نوع رژیم‌ها اغلب وعده کاهش وزن سریع را می‌دهند و شامل فهرست دقیقی از غذاهایی است که می‌توانید بخورید و نمی‌توانید بخورید.

منابع :

منبع

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید