صفحه اصلی > رژیم های غذایی و دیابت : رژیم کتوژنیک و دیابت؛ آخرین مطالعات در این باره چه می گویند؟

رژیم کتوژنیک و دیابت؛ آخرین مطالعات در این باره چه می گویند؟

فهرست مطالب

رژیم کتوژنیک یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی در سراسر جهان است که دارای چربی بالا، پروتیئن به اندازه و کربوهیدرات کم است. در این تعریف وقتی به محدودیت کربوهیدرات اشاره می شود شاید نتیجه گیری سریع این باشد که چون مصرف کربوهیدرات کاهش یافته است پس می تواند برای دیابت مفید باشد، ولی هنوز برای تصمیم گیری زود است.
چون مصرف چربی در این رژیم بالاست به نظر می رسد با مشکلات قلبی که شیوع بالایی در افراد دیابتی دارد مرتبط باشد.
چنین مواردی چالش هایی را ایجاد می کند که می توانند پیروی از رژیم کتوژنیک را برای افراد مبتلا به دیابت با شک و تردید مواجه نمایند. در این مقاله به شرح رژیم کتوژنیک و دیابت پرداخته ایم.

تاثیر رژیم کتوژنیک بر دیابت

رژیم کتوژنیک و دیابت

تمرکز اغلب رژیم های غذایی دیابت نوع 2 بر کاهش وزن است و ممکن است با شنیدن مفید بودن یک رژیم سرشار از چربی کمی تعجب کنید. یکی از این برنامه های غذایی، رژیم کتوژنیک است که کم کربوهیدرات و در عین حال سرشار از چربی است. این رژیم می تواند با تغییر نحوه ذخیره و استفاده بدن از انرژی ، علائم دیابت را کاهش دهد.

چربی های مورد استفاده در رژیم غذایی کتوژنیک، چربی های سالم هستند. مانند ماهی سالمون، پنیر کوتاژ، روغن زیتون و زیتون، آووکادو و بادام و البته مصرف چربی های اشباع که برای بدن به ویژه سلامت قلب مضر هستند توصیه نمی شود.

پیروی از رژیم کتو باعث می شود بدن انرژی مورد نیاز خود را از سوزاندن چربی ها تامین کند نه کربوهیدرات ها. این نوع روش تغذیه در ابتدا برای درمان بیماری صرع ایجاد شد و در حال حاضر تاثیر آن بر دیابت در حال مطالعه است.

تاثیر رژیم کتوژنیک بر دیابت به یکی از هیجان انگیزترین بخش های ارتباط رژیم کتوژنیک و دیابت تبدیل شده است. چنین به نظر می رسد که به طور کلی افراد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 با پیروی از این رژیم نتایج رضایت بخشی به دست می آورند.

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید قبل از امتحان کردن رژیم کتو با پزشک خود مشورت کنند و شرایط دیابت خود و علائم کتواسیدوز را زیر نظر بگیرند.

 ارتباط با پزشک برای تنظیم برنامه غذایی اختصاصی کتوژنیک برای همه انواع دیابت ضروری است.

دیابت

تاثیر رژیم کتوژنیک بر داروهای دیابت

با توجه به کاهش سطح قند خون در نتیجه پیروی از رژیم کتوژنیک، ممکن است لازم باشد با تغییر رژیم معمول به کتوژنیک، برخی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 داروهای دیابت خود را کاهش دهند.

اما پزشکان به بیمارانی که این رژیم را با درمان انسولین ترکیب می کنند، هشدار داده اند که احتمال دارد بیشتر در معرض هیپوگلیسمی باشند. زمانی که سطح قند خون به زیر 70 میلی گرم در دسی لیتر برسد هیپوگلیسمی رخ می دهد.

بنابراین شما به عنوان یک فرد دیابتی باید قبل از هرگونه تغییر در رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید. زیرا مصرف ناکافی کربوهیدرات همزمان با برخی داروهای دیابت ممکن است خطرناک باشد. 

رژیم کاهش وزن

تاثیر رژیم کتوژنیک بر کاهش وزن

رژیم کتوژنیک چون بدن را تشویق می کند که برای تامین انرژی به چربی رو بیاورد می تواند باعث کاهش وزن شود. همچنین برای افرادی که به دلیل چاقی به پیش دیابت یا دیابت مبتلا هستند نیز می تواند مفید باشد.

در افراد دیابتی، کاهش وزن هر چند ناچیز چه از طریق غذا و چه از طریق ورزش می تواند در کنترل قند خون و بهبود سلامتی مفید باشد. مطالعات نشان دهنده تاثیر مثبت رژیم کتوژنیک بر کاهش وزن و بهبود کنترل قند خون هستند.

بخوانید :رژیم های کاهش وزن مناسب افراد دیابتی کدامند؟

فواید رژیم کتوژنیک

فواید رژیم کتوژنیک برای افراد دیابتی

  • کاهش مصرف داروها
  • بهبود حساسیت به انسولین
  • کاهش فشار خون
  • کاهش وابستگی به دارو
  • افزایش کلسترول خوب یا لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL). ولی لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) تغییری نمی کند.

رژیم غذایی کتوژنیک و دیابت

عوارض احتمالی رژیم کتوژنیک برای افراد دیابتی

با وجود فواید سلامتی، باید از عوارض غیرقابل پیش بینی رژیم کتو نیز آگاه باشید:

هیپوگلیسمی : هیپوگلیسمی یکی از این پیامدهاست به ویژه اگر داروهای دیابت مصرف می کنید. پس قبل از شروع این رژیم با پزشک یا متخصص تغذیه در ارتباط باشید و توصیه های لازم از جمله کنترل منظم قند خون ، مصرف داروها و انجام اقدمات لازم در مواجه با قند خون پایین را آموزش ببینید و پیگیری کنید.

رژیم کتوژنیک سلامتی من

افزایش خطر بیماری قلبی: اگر چه این رژیم سرشار از چربی ها می باشد، اما در صورت مصرف بیش از حد چربی های اشباع سطح کلسترول بد خون بالا می رود و احتمال ابتلا به بیماری قلبی بالا می رود. با توجه به این که افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستند، این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد. البته یک رژیم کتو اصولی بر مصرف چربی های سالم تمرکز دارد.

برای پیروی از رژیم کتوژنیک اطمینان حاصل کنید که از چربی های تک غیر اشباع و چند غیر اشباع که گزینه های سالمتری از چربی ها هستند را انتخاب کنید. مثل روغن زیتون، روغن کانولا، بادام و آووکادو.

با مصرف چربی های سالم ممکن است سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید کاهش یابد. اگر برای مشکلات قلبی مثل فشار خون بالا دارو مصرف می کنید برای تغییر احتمالی دوز داروها حتما با پزشک مشورت کنید.

کمبود مواد مغذی: با پیروی از رژیم کتوژنیک به دلیل حذف برخی مواد غذایی، ممکن است با کمبود مواد مغذی حیاتی روبرو شوید. در این مورد نیز مشورت با یک متخصص تغذیه برای اطمینان از دریافت کافی مواد مغذی الزامی است.

بخوانید : دیابت و رژیم دیابتی + نمونه رژیم غذایی دیابتی

مخلص کلام; رژیم کتوژنیک و دیابت

 اگر چه رژیم کتوژنیک در حالت کلی دارای فواید سلامتی از جمله بهبود مدیریت قند خون، کاهش وزن، بهبود حساسیت به انسولین و … برای افراد دیابتی است. اما هرگونه تغییر در رژیم غذایی این افراد باید با مشورت پزشک یا متخصص تغذیه انجام پذیرد تا از پیامدهای منفی احتمالی آن جلوگیری شود.

منابع :

منبع

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید