صفحه اصلی > آشپزی : چای ماچا را می شناسید؟

چای ماچا را می شناسید؟

فهرست مطالب

چای ماچا چای دارای طبعی سرد است و سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین E، سلنیوم، کروم، روی و منیزیم می باشد. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته چای سبز نسبت به چای سبز ۱۳۷ برابر آنتی اکسیدان بیشتری دارد. این چای اغلب در چین ژاپن و کشورهای آسیای مورد استفاده قرار می گیرد. از پودر این چای برای آماده کردن لاته ماچا، شیرینی و پودینگ نیز استفاده می شود

. این چای خواص فراوانی را در خود جای داده است. به همین جهت ما در این نوشتار سعی داریم به شما در خصوص فواید چای ماچا توضیحاتی را ارائه دهید پس اگر شما هم به دنباله شناخت مزایای سلامتی چای ماچا هستید، بهتر است این مقاله کاربردی و مفید را به دقت تا انتها مطالعه کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از فواید چای ماچا تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. این چای گیاهی به علت غنی بودن از نوعی آنتی اکسیدان بسیار ویژه و با ارزش به اسم کاتچین می تواند به راحتی با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه کند و از تخریب سلول ها و در نتیجه بروز بیماری‌های مزمن جلوگیری کند.

برگ های چای سبز نیز دارای کاتچین هستند، اما مقدار کاتچین موجود در چای گیاهی ماچا 137 برابر نسبت به کاتچین موجود در چای سبز بیشتر است. وجود این مقدار آنتی اکسیدان برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مناسب می باشد.

 سیستم ایمنی بدن و چای ماچا
بهبود عملکرد کبد

از جمله دیگر فواید چای ماچا دفع سموم از بدن، متابولیزه کردن داروها و فراوری مغذی ها در بدن می باشد. بررسی های صورت گرفته نشان می‌دهد که مصرف همیشگی چای سبز موجب حفظ سلامت کبد و بهبود عملکرد این اندام خواهد شد.

مطالعات دیگر هم اثبات کرده است که ریسک صدمه دیدن کبد و کلیه افراد مبتلا به دیابتی که چای ماچا را در رژیم غذایی خود گنجانده اند، نسبت به دیگر بیماران دیابتی بسیار کمتر است. برای استفاده از مزایای سلامتی ماچا کافی است که یک الی دو فنجان از این چای در طی روز مورد استفاده قرار گیرد.

تقویت عملکرد مغز

یکی دیگر از فواید چای ماچا  تقویت عملکرد مغز می باشد. از آنجایی که این چای دارای مقدار فراوانی کافئین و ال تینین است، در تقویت عملکرد مغز و بهبود آن موثر می باشد.

یک گرم یا به عبارت دیگر نصف قاشق چای خوری چای ماچا دارای نزدیک به ۳۵ میلی گرم کافئین است. این موضوع منجر به این شده است که مصرف این چای هوشیاری را افزایش داده، همچنین بهبود حافظه و افزایش توان تصمیم گیری در شرایط سخت را در پی داشته باشد.

از سوی دیگر چای ماچا میزان استرس را در بدن کاهش می دهد و از این طریق موجب بهبود تمرکز در انسان خواهد شد.

بخوانید : فواید ورزش برای مغز چیست؟

سلامت سیستم قلبی و عروقی

از جمله دیگر فواید چای ماچا حفظ سلامت سیستم قلبی و عروقی می باشد. مطالعات حاکی از آن است که علت بروز یک سوم مرگ و میر در سطح دنیا در میان افراد بالای ۳۵ سال، وجود بیماری های قلبی و عروقی می باشد.

این در حالی است که مصرف خوردنی های مفیدی همچون چای سبز و چای ماچا به علت داشتن آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهای بسیار می تواند موجب پایین آوردن میزان چربی بد خون و بالا بردن میزان چربی خوب خون شود، از سوی دیگر میزان تری گلیسیرید خون را نیز پایین آورد.

به همین جهت بررسی های مختلفی صورت گرفته است و این مطلب را به اثبات رسانده که کسانی که به طور منظم و همیشگی چای ماچا را مصرف می کنند و از یک رژیم غذایی درست تبعیت می‌کنند، نسبت به دیگر افراد کمتر دچار بیماری‌های قلبی و عروقی می شوند.

بررسی های دیگری هم نشان داده است که مصرف منظم چای ماچا  می تواند موجب کاهش ریسک ابتلا به حملات و سکته های قلبی شود.

بخوانید : 7 میان وعده و نوشیدنی مفید برای قلب کدامند؟

سیستم قلبی و عروقی و چای ماچا

کاهش وزن

یکی دیگر از فواید چای ماچا کمک به کاهش وزن و لاغری می باشد. این چای دارای هورمون مفیدی به نام CCK می باشد. این هورمون به صورت خود به خود در روده ایجاد می‌شود، اما استفاده از چای ماچا موجب افزایش ترشح این هورمون در بدن می شود.

در هنگام خوردن غذا، هورمون CCK به مغز پیام می دهد که غذا به میزان کافی به بدن رسیده است و در نتیجه از پرخوری جلوگیری می کند و از این طریق موجب لاغری خواهد شد. در حقیقت چای ماچا نیز همچون چای سبز موجب بالا بردن میزان سوخت و ساز در بدن شده و از این طریق موجب چربی سوزی، افزایش انرژی و کاهش وزن می شود.

براساس مطالعات صورت گرفته مشخص شده است که مصرف چای ماچا در هنگام ورزش، موجب افزایش ۱۷ درصدی چربی سوزی در بدن می شود.

کاهش وزن و چای ماچا

دیگر خواص چای ماچا

از جمله دیگر فواید چای ماچا این است که موجب رفع استرس، اضطراب و افسردگی خواهد شد. چرا که این چای تولید هورمون های دوپامین و سروتونین را در بدن افزایش می دهد.
برطرف کردن کبد چرب نیز یکی دیگر از فواید چای ماچا به حساب می آید. از آنجایی که این چای حاوی کلروفیل وسبزینه است موجب سم زدایی کبد از وجود فلزات سنگین و سموم شیمیایی خواهد شد. همچنین برای برطرف کردن کبد چرب غیر الکلی نیز بسیار مناسب است.
چای ماچا به علت داشتن مقدار فراوان فیبر موجب بهبود پروسه هضم غذا شده و در تقویت معده و دستگاه گوارش بسیار موثر است. این چای حرکات روده را افزایش داده و از این طریق موجب برطرف شدن یبوست و پاکسازی روده ها می شود.

چای ماچا به علت داشتن ویتامین A و کاتچین موجب تقویت بینایی نیز خواهد شد. همچنین مصرف این چای مانع از ابتلا به بیماری‌های چشمی همچون آب مروارید و گلوکوم می شود.

مخلص کلام; چای ماچا

چای ماچا، چای ویژه کشور چین است و در میان کشورهای آسیای شرقی هواداران فراوانی دارد. البته این چای اخیراً در میان ایرانی ها نیز رواج پیدا کرده است. ماچا در حقیقت نوعی پودر سبز رنگ می باشد که بر اثر پروسه خاصی و از برگ های چای سبز استخراج می شود.
مصرف این چای در حفاظت از کبد و کلیه ها، جلوگیری از پیری، حفظ سلامت سیستم قلبی و عروقی، پیشگیری از ابتلا به سرطان، کاهش وزن و لاغری، بهبود عملکرد مغز، تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع استرس و اضطراب و غیره مفید می باشد. به همین جهت ما در اینجا به بررسی فواید چای ماچا پرداخته ایم. اگر شما هم به دنبال شناخت خاصیت های چای ماچا هستید بهتر است، این مقاله مفید را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4 | منبع5

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید