صفحه اصلی > رژیم های غذایی : گردو و دیابت؛ افراد دیابتی به این 5 دلیل گردو بخورند

گردو و دیابت؛ افراد دیابتی به این 5 دلیل گردو بخورند

فهرست مطالب

چکیده :

انواع مغزها سرشار از مواد مغذی هستند. آن ها فواید زیادی برای سلامتی دارند و می توانند در پیشگیری و درمان برخی بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع 2 و سندروم متابولیک موثر باشند. بنابراین مغزها بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم محسوب می شوند.
گردو یکی از مغزهایی است که دارای طیف گسترده ای از مزایای سلامتی است، از تقویت سلامت مغز گرفته تا پیشگیری از بیماری قلبی، کاهش وزن و البته پیشگیری و کنترل دیابت.
در این مقاله نگاهی خواهیم انداخت به تاثیر گردو بر دیابت و سلامت بیماران دیابتی.

گردو چیست

گردو چیست؟

همه ما ایرانی ها با گردو آشنا هستیم. گردو نوعی آجیل درختی است. پرورش گردو از خاستگاه آن یعنی هند به سراسر دنیا گسترش یافته است و در حال حاضر چین و ایالات متحده آمریکا، بزرگترین تولید کنندگان گردو هستند.

گردو انواع مختلفی دارد، ولی دو گونه معروف آن، گردوی انگلیسی یا ایرانی و گردوی سیاه کالیفرنیایی هستند. گردو پر مصرف ترین آجیل در جهان است.

ارزش غذایی گردو

گردو کربوهیدرات کمی دارد، بنابراین تاثیر کمی بر قند خون دارد. همچنین دارای 65 درصد چربی و 15 درصد پروتئین است. چربی ها کالری بالایی نسبت به پروتئین و کربوهیدرات دارند و از این لحاظ گردو یک غذا پر کالری محسوب می شود. اما چون بیشتر محتوای چربی گردو از نوع چربی های سالم است، جای نگرانی وجود ندارد.

30 گرم گردو دارای:

  • 185 کالری
  • 4 درصد آب
  • 4.3 گرم پروتئین
  • 3.9 گرم کربوهیدرات
  • 0.7 گرم قند
  • 1.9 گرم فیبر
  • 18.5 گرم چربی
  • فاقد سدیم

همان طور که از اعداد مشخص است گردو سرشار از پروتئین و چربی غیر اشباع چند گانه است. بیشتر چربی گردو از نوع چربی امگا 3 است که فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

علاوه بر این گردو دارای استرول های گیاهی، آنتی اکسیدان ها و انواع ویتامین ها و مواد معدنی مانند منگنز، مس، فسفر، منیزیم است.

فواید گردو برای دیابت

فواید گردو برای دیابت

  1. گردو و کاهش کلسترول در بیماران دیابتی

یکی از مهم ترین فواید گردو در بیماران دیابتی، تاثیر بر کلسترول خون است. افراد مبتلا به دیابت به دلیل سطوح بالای قند خون، با آسیب رگ های خونی و افزایش خطر بیماری قلبی عروقی مواجهند و ضروری است که سطح کلسترول در آن ها کنترل شود.

گردو منبع خوبی از ویتامین E است و می تواند از ایجاد پلاک هایی که رگ ها را باریک و مسدود می کنند جلوگیری کند. علاوه بر این گردو یکی از منابع گیاهی سرشار از امگا 3 می باشد که باعث افزایش سطح کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد می شوند و از سلامت قلب محافظت می کند.

  1. گردو و کاهش استرس اکسیداتیو در دیابت

مطالعه ای که در سال 2015 انجام شد نشان داد که سطح بالای قند خون باعث کاهش فعالیت آنتی اکسیدانی سلول ها می شود. افزایش استرس اکسیداتیو در چنین شرایطی با ایجاد مقاومت به انسولین و یا اختلال در تولید انسولین عوارض دیابت را تشدید خواهد کرد. مصرف گردو می تواند با اثر محافظتی در برابر استرس اکسیداتیو در کاهش عوارض دیابت مفید واقع شود.

  1. گردو و کاهش وزن در افراد دیابتی

شاید کمی عجیب باشد اگر بگوییم گردو و سایر آجیل ها می توانند در حفظ وزن نرمال و کاهش وزن موثر باشند. تحقیقات نقش گردو را در کاهش وزن تایید کرده است، محتوای چربی، پروتئین و فیبر موجود در گردو شما را مدت زمان بیشتری سیر نگه می دارد و مانع پرخوری می شود.

تحقیقات نشان می دهند، چاقی و دیابت ارتباط مستقیم دارند. بنابراین با حفظ وزن نرمال خطر ابتلا به دیابت کاهش می یابد. همچنین چاقی در افراد دیابتی با افزایش عوارض دیابت همراه است و جلوگیری از چاقی یعنی کنترل دیابت.

  1. افزایش سلامت روده با مصرف گردو

با مصرف گردو انواع خاصی از باکتریهای موجود در روده که میکروبیوم روده نامیده می شوند، افزایش می یابد. به این ترتیب سلامت کلی بدن ارتقا می یابد.

مطالعۀ منتشر شده در سال 2020 نشان داد که آن دسته از دواطلبان شرکت کننده در مطالعه که گردو می خورند، ضمن افزایش باکتری های مفید رود، کاهش فشار خون، کلسترول تام و کلسترول بد را تجربه کردند.

همچنین مصرف گردو به دلیل تقویت باکتری های تولید کننده اسید بوتیریک بر سلامت روده بزرگ موثر است.

  1. گردو و جلوگیری از پوکی استخوان در افراد دیابتی

افزایش سن و برخی بیماری ها بر سلامت استخوان ها تاثیر منفی می گذارند. افراد مبتلا به دیابت به ویژه دیابت نوع 1، بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند. توجه به رژیم غذایی در سلامت استخوان ها بسیار مهم است. مصرف گردو به دلیل وجود مواد معدنی مس، منیزیم و منگنز نقش مهمی در سلامت استخوان این افراد ایفا می کند.

گردو و دیابت

دوز مصرف گردو

تحقیقات نشان می دهد مصرف 28 گرم گردو حداقل در 5 وعده غذایی در طی یک هفته با کاهش قابل توجه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است.

مطالعه دیگری مصرف روزانه 30 گرم گردو (7 یا 8 عدد گردو) را به مدت یکسال با کاهش وزن و کاهش سطح قند ناشتا (نشانگر مشکلات متابولیک از جمله دیابت) در مبتلایان به دیابت مرتبط می داند.

به طور کلی توصیه می شود افراد دیابتی 2 تا 4 عدد گردو در روز مصرف نمایند. حتما قبل از مصرف آن ها را به مدت حداقل 2 ساعت خیس کنید. آجیل خیس شده یک سیر کننده عالی است و شاخص گلیسمی پایینی دارد و سطح قند خون را کمتر تحت تاثیر قرار می دهد.

بهترین زمان مصرف گردو و آجیل های دیگر عصر است. زیرا خیلی از افراد در این زمان از روز به یک میان وعده نیاز دارند و اغلب انتخاب های ناسالمی دارند. گردو یک میان وعده سالم برای افراد دیابتی است.

علاوه بر این، گردو را می توانید در سالاد یا به صورت آسیاب شده بر روی نان یا ماست یونانی مصرف کنید.

آیا گردو برای دیابت مفید است

موارد احتیاط مصرف گردو

گردو مانند تمام مغزها دارای ماده ای به نام اسید فیتیک است که دارای برخی مهار کننده های آنزیمی است و می تواند جذب برخی مواد معدنی را از طریق دستگاه گوارش کاهش دهد. خیساندن گردو محتوای این ماده را کاهش می دهد.

آجیل های درختی ممکن است باعث آلرژی شوند. واکنش های آلرژیک حتی می توانند تهدید کننده زندگی باشند. پس مصرف را با کمترین میزان شروع کنید.

چربی فراوان گردو آن را مستعد فساد، کپک و قارچ کرده است. برای این منظور حتما گردو را در یک مکان خشک قرار دهید. یخچال بهترین مکان برای نگهداری آجیل هاست. ماندگاری مغزها در یخچال تا 6 ماه و در فریزر تا 12 ماه است.

نتیجه گیری :

گردو یک افزودنی عالی برای رژیم غذایی سالم افراد دیابتی است. ترکیبات موجود در گردو به طرق مختلف در کنترل دیابت و پیشگیری از آن نقش مهمی دارد. بهتر است افراد مبتلا به دیابت قبل از استفاده از گردو در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت نمایند.

منابع :

منبع 1 | منبع 2 | منبع 3

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید