صفحه اصلی > آشپزی : آموزش نحوه خرید و طرز پوست کندن نارگیل قهوه ای

آموزش نحوه خرید و طرز پوست کندن نارگیل قهوه ای

فهرست مطالب

چکیده :

نارگیل Coconut با نام علمی Cocos nucifera شناخته می شود. این خوراکی پرخاصیت نزدیک به سه هزار سال قبل در نواحی جنوبی آسیا رشد می کرد. البته اینک این درخت در همه نواحی استوایی کشت می‌شود. این درخت به صورت قائم رشد می کند و ارتفاع آن به حدود ۳۰ متر نیز می‌رسد. این گیاه دارای برگ های درازی است، که طول آن ها حدود ۵ متر است. میوه نارگیل در اندازه های مختلف و به شکل کروی می باشد، که بخش های بیرونی آن محکم و ضخیم و دارای الیاف می باشد. در پوست بیرونی نارگیل سه سوراخ مشاهده می‌شود، که به آنها چشم های نارگیل می گویند. ما در ادامه مقاله به چگونگی انتخاب و طرز پوست کندن نارگیل اشاره کرده‌ایم.

آشنایی با نارگیل

نارگیل میوه ای که درون آن شیری مفید وجود دارد. هنگامی که نارگیل نارس و کال است، میزان شیر در این میوه زیاد است، اما به تدریج با رسیده شدن میوه نارگیل از مقدار شیر آن نیز کاسته خواهد شد. یک درخت نارگیل سالانه نزدیک به ۵۰ عدد نارگیل می‌دهد. مردم نواحی اقیانوس آرام نارگیل را یک غذای اصلی به حساب می‌آورند و همه قسمت های درخت آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. به همین جهت ضرب‌المثلی در خصوص نارگیل در این منطقه وجود دارد که گفته می شود، هر کسی یک درخت نارگیل داشته باشد، می تواند برای خود و فرزندانش ظرف، نوشابه، لباس، غذا و خانه تهیه کند. در ادامه با چگونگی پوست کردن نارگیل آشنا خواهید شد.

نارگیل

پوست کندن

همان طور که می دانید، پوست کندن نارگیل مشکل است. چرا که پوست این میوه سفت و سخت است. اما برای راحت تر پوست کندن این میوه جالب روش‌هایی وجود دارد، که از آن جمله می‌توان به حرارت دادن، استفاده از چکش، فریز کردن، استفاده از رنده نارگیل، پوست کندن با دریل، استفاده از دربازکن مارپیچ و غیره اشاره کرد. ما در ادامه به تشریح برخی از روش های صحیح پوست کندن نارگیل پرداخته ایم. شما هم برای بالا بردن دانش خود در این خصوص ادامه این مطلب جذاب را با دقت مطالعه کنید.

حرارت دادن

یکی از روش های پوست کندن نارگیل حرارت دادن آن است. برای این کار نخست نارگیل را درون تابه می‌گذارند. سپس اجازه می‌دهند تا حدود ۳۰ دقیقه با حرارت کم پخته شود. پس از گذشت این زمان و سرد شدن پوست آن، با زدن یک ضربه چکش، شروع به جدا کردن پوست نارگیل می‌کنند.

 برای پوست کندن نارگیل با کمک مایکروفر، نارگیل را درون مایکروفر قرار داده و درجه حرارت را بر روی ۳۶۰ تا ۶۰۰ درجه تنظیم می کنند. پس از گذشت سه دقیقه و زمانی که پوست نارگیل ترک برداشت، مایکروویو را خاموش می کنند.

 در هر دوی این روش ها پیش از قرار دادن نارگیل الیاف های نارگیل را کاملاً جدا کرده و شیر نارگیل را خارج می کنند.

دربازکن مارپیچ

برای جدا کردن پوست نارگیل با کمک دربازکن مارپیچی نخست چشم نارگیل را کمک این دربازکن سوراخ می کنند. سپس آن را بر روی یک ظرف قرار داده تا شیر نارگیل بیرون آید. بعد از اتمام این مرحله نارگیل را درون یک کیسه ای از جنس پلاستیک می گذارند و آن را پس از قرار دادن بر روی یک سطح محکم، با کمک یک چکش یا وسیله همانند آن خرد می کنند. در پایان زمانی که نارگیل باز شد، آن را از درون کیسه بیرون می آورند.

دریل

در این روش دو چشم از چشم های نارگیل را با کمک دریل باز می‌کنند و شیر آن را تخلیه می کنند. سپس یک ضربه سنگین در امتداد یک خط فرضی بر روی نارگیل وارد می کنند. برای این کار از یک سنگ، فلز، پشت چاقو و غیره کمک می گیرند.

روش دریل

دستگاه رنده نارگیل

استفاده از دستگاه رنده نارگیل Coconut Shredder یکی دیگر از ابزارهای لازم برای جدا کردن پوست نارگیل است. این روش اغلب در هند مرسوم است و استفاده از آن بسیار آسان است. این دستگاه مقداری به چرخ گوشت شباهت دارد. برای جدا کردن پوست نارگیل با استفاده از این رنده، نارگیل را مقابل تیغه قرار می دهند. سپس دسته این دستگاه را می‌چرخانند. جدا کردن پوست نارگیل با این روش تنها یک دقیقه زمان می برد.

خرید نارگیل

اگر برای خرید یک نارگیل خوب و سالم راهی بازار شده اید، باید به نکاتی توجه کنید. در انتخاب نارگیل یا هر میوه دیگر نوع سنگین تر آن را برگزینید. چراکه این نشان از آبدار بودن و رسیده بودن میوه می دهد. پس از انتخاب نوع سنگین نارگیل، آن را در دستان خود تکان دهید.در این هنگام باید صدای شیر نارگیل به گوش شما برسد. در غیر این صورت نارگیل کهنه و مانده است، یا اینکه بر اثر وارد شدن ضربه شیره آن بیرون آمده و در این صورت هوا کشیده و فاسد شده است.

خرید نارگیل

هشدار در شکستن

به هیچ وجه نباید نارگیلی که آب آن تخلیه نشده است، را درون فریزر قرار داد. در غیر این صورت آب آن بخار شده و منجر به وارد کردن فشار زیاد در درون نارگیل شده و پوست آن می ترکد.

هنگام وارد کردن ضربه به نارگیل احتیاط شود، تا تکه های پرتاب شده آن وارد چشمان نشود.

در صورت استشمام بوی ترش از درون نارگیل باید از مصرف شیر یا گوشت آن خودداری شود.

از جدا کردن پوست نارگیل با دندان خودداری شود. چرا که منجر به شکستگی دندان خواهد شد.

نتیجه گیری :

نارگیل میوه ای بسیار مفید است. در ۱۰۰ گرم گوشت نارگیل ۱۵۰ کالری انرژی، ۵۰ کالری آب، 3.5 گرم پروتئین، ۳۵ گرم چربی، ۹ گرم مواد نشاسته‌ای، ۱۲ میلی گرم کلسیم، ۲۵۰ میلی گرم پتاسیم، ۲۵ میلی گرم سدیم، ۹۵ میلی گرم فسفر، ۱۸ میلی گرم آهن، مقداری ویتامین، آنزیم های مختلف مثل انورتین، اکسیداز، کاتالاز، اسیدآمینه های متفاوتی همچون هیستدین، آرژینین، لیزین، تریپتوفان، پرولین و آلانین وجود دارد. ما در این مقاله به چگونگی جدا کردن پوست نارگیل با کمک روش های صحیح و آسان و نحوه خرید یک نارگیل خوب پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات در این زمینه این مقاله جذاب را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید