صفحه اصلی > ورزش و تناسب اندام : آیا ترکیبات غذایی برای کاهش وزن موثر هستند؟

آیا ترکیبات غذایی برای کاهش وزن موثر هستند؟

فهرست مطالب

چکیده :

ترکیب انواع خاصی از غذاها با هم در طول مصرف وعده های غذایی یک عمل رایج است که افراد معتقدند اینکار فواید سلامتی زیادی دارد. برخی تغییرات غذایی، در ترکیب غذا، قوانین و مقررات سختگیرانه ای را در مورد اینکه کدام غذاها باید با هم خورده شوند و از کدام غذاها باید اجتناب شود، ارائه می دهند و برخی دیگر نیز برعکس، انعطاف پذیر هستند. این مقاله نگاهی دقیق‌ تر به مفهوم ترکیب غذا و اینکه آیا فواید سلامتی دارد و برای کاهش وزن مفید است یا خیر، می‌ اندازد.

ترکیب غذا چیست؟

ترکیب غذا به این معنی است که خوردن برخی غذاها با هم می تواند مزایای سلامتی خاصی مانند افزایش کاهش وزن یا بهبود سلامت دستگاه گوارش را ارائه دهد. طرفداران ترکیب غذا ادعا می کنند که مواد مغذی خاص موجود در غذاهای مختلف می توانند مکمل یکدیگر باشند، همچنین اعتقاد بر این است که ترکیب غذا هضم آن را آسان می کند و به جلوگیری از پرخوری کمک می کند، که این می تواند منجر به کاهش وزن برای برخی افراد شود. انواع مختلفی از این الگوی غذا خوردن وجود دارد که برخی از آن ها شامل مجموعه‌ ای از قوانین پیچیده است و هیچ مدرک واقعی آن را تأیید نمی‌ کند، به عنوان مثال، برخی از انواع رژیم های غذایی ترکیبی توصیه می کنند که هرگز کربوهیدرات و پروتئین را در یک وعده نخورید، انواع خاصی از میوه ها را فقط با معده خالی مصرف کنید یا به طور کامل از نوشیدن آب همراه با وعده های غذایی خودداری کنید، برخی دیگر نیز توصیه می‌ کنند که غذاها را به دسته‌ هایی مانند پروتئین حیوانی، نشاسته، میوه‌ های تازه، و مغزها یا دانه‌ ها تقسیم کنید و در یک وعده غذایی تنها به یک دسته بچسبید، اگرچه هیچ تحقیقی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد، اما برخی از انواع دیگر ترکیبات غذایی ممکن است در واقع برای حمایت از کاهش وزن و چندین جنبه دیگر سلامت مفید باشند.

ترکیب غذا

آیا ترکیب غذا برای کاهش وزن موثر است؟

در حالی که هیچ مطالعه ای برای حمایت از روش های خاصی از ترکیب غذا مانند اجتناب از میوه با معده خالی یا چسبیدن به یک نوع غذا در هر وعده غذایی وجود ندارد، اما تغییرات دیگر می توانند مفید باشند. ترکیب درشت مغذی ها از جمله پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها در وعده های غذایی ممکن است به شما کمک کند به طور کلی کالری کمتری مصرف کنید که این به طور بالقوه می تواند از کنترل وزن پشتیبانی کند. مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی با پروتئین بالا می تواند کاهش وزن را افزایش دهد و سطح هورمون های خاص دخیل در گرسنگی و اشتها را تغییر دهد. به علاوه، چربی تخلیه معده را کند می کند، که این می تواند به تقویت احساس سیری بین وعده های غذایی کمک کند  به همین دلیل، لذت بردن از انواع غذاهای غنی از مواد مغذی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کامل و متعادل، یک رویکرد عالی برای حمایت از کاهش وزن است.

سایر فواید ترکیب غذا

علاوه بر افزایش تلاش برای کاهش وزن و حمایت از مدیریت قند خون ، ترکیب غذاهای غنی از پروتئین، چربی و کربوهیدرات در هر یک از وعده های غذایی شما ممکن است فواید دیگری نیز داشته باشد. برای شروع، این می تواند با پیروی از یک رژیم غذایی متنوع که در آن هر گروه غذایی نشان داده می شود، برآوردن نیازهای غذایی شما را بسیار آسان تر کند. همچنین این یک الگوی غذایی بسیار پایدارتر از رژیم‌ های متداول مبتنی بر کاهش وزن است ، که بسیاری از آن ها غذاهای خاصی را حذف می‌ کنند یا کل گروه‌ های غذایی را به کلی حذف می‌ کنند. علاوه بر این، پیروی از یک رژیم غذایی کامل شامل پروتئین های بدون چربی، کربوهیدرات های با فیبر بالا و چربی های سالم نیز برای حمایت از سلامت قلب و محافظت در برابر بیماری های مزمن توصیه می شود. نه تنها یک رژیم غذایی متعادل می تواند از سطح قند خون سالم در افراد مبتلا به دیابت حمایت کند، بلکه ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را نیز در دراز مدت کاهش دهد. اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد اثرات بالقوه ترکیب غذاهای خاص مورد نیاز است، اما واضح است که ترکیب یک رژیم غذایی متعادل با یک سبک زندگی سالم و فعالیت بدنی منظم برای جنبه های مختلف سلامتی مفید است.

فواید ترکیب غذا

نمونه هایی از ترکیبات غذایی سالم

جفت کردن غذاهای سرشار از پروتئین یا چربی با کربوهیدرات‌ های فیبر بالا یک راه عالی برای تثبیت سطح قند خون، تقویت احساس سیری و حمایت از کاهش وزن پایدار است، همچنین می تواند اطمینان از برآورده شدن نیازهای غذایی شما و دریافت پروتئین، چربی و کربوهیدرات کافی در رژیم غذایی روزانه را آسان تر کند.

در اینجا چند نمونه از ترکیبات غذایی مغذی وجود دارد که به شما در شروع کار کمک می کند:

  • نان شیرینی کامل با تخم مرغ و آووکادو
  • سالمون پخته شده با برنج قهوه ای و کلم بروکلی
  • املت با سبزیجات و پنیر ، به علاوه یک طرف میوه یا یک کلوچه
  • ساندویچ با بوقلمون، اسفناج، گوجه فرنگی
  • بلغور جو دوسر تهیه شده با لبنیات یا شیر سویا، مخلوط با گردو و انواع توت ها
  • نان تست سبوس دار با پنیر خامه ای و تخم مرغ همزده
  • میوه تازه با ماست و دانه چیا
  • مرغ و سبزیجات بپیچید

به راحتی می توانید سایر مواد موجود در مثال های بالا را با هم ترکیب کنید و آن ها را مطابق با ذائقه خود تنظیم کنید، اما مطمئن شوید که هر یک از درشت مغذی ها، از جمله پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها در بشقاب شما وجود دارد تا بیشترین فایده را ازآن ببرید.

برای کاهش وزن چه غذاهایی را می توان خورد؟

گنجاندن منبع خوبی از پروتئین ، فیبر و چربی‌ های مفید برای قلب در هر وعده غذایی، یک رویکرد عالی برای کاهش وزن پایدار است. این مواد مغذی احساس سیری را افزایش می دهند و سطح قند خون را تثبیت می کنند تا به شما در رسیدن یا حفظ وزن متوسط ​​کمک کنند. برخی از ترکیبات ذکر شده در بالا را امتحان کنید.

ترکیب غذایی

آیا برخی غذاها (یا ترکیبات غذایی) می توانند به چربی سوزی کمک کنند؟

چندین غذا حاوی مواد مغذی هستند که ممکن است به طور موقت متابولیسم شما را افزایش دهند، که این مکانیسم مهمی برای کاهش وزن است، با این حال، توجه داشته باشید که تنها راه موثر و پایدار برای کاهش چربی بدن و کاهش وزن، مصرف کالری کمتر از میزان کالری است که در روز می سوزانید.

آیا برخی غذاها (یا ترکیبات غذایی) متابولیسم را تسریع می کنند؟

غذاهای غنی از پروتئین به انرژی بیشتری برای هضم نیاز دارند و می توانند به طور موقت تعداد کالری هایی را که می سوزانید افزایش دهند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که چندین ماده دیگر مانند فلفل چیلی یا قهوه ممکن است متابولیسم شما را کمی افزایش دهند، به همین دلیل بهتر است این غذاها را در یک رژیم غذایی کامل بگنجانید و با تمرینات مقاومتی و افزایش مصرف پروتئین که هر دو می توانند به افزایش توده عضلانی برای افزایش متابولیسم در حالت استراحت کمک کنند، همراه شوید.

نتیجه گیری :

ترکیب غذا در برخی موارد به این معنی است مواد مغذی خاصی که در برخی غذاها یافت می شود می توانند مکمل یکدیگر و فواید سلامتی زیادی داشته باشند یا از کاهش وزن حمایت کنند. در حالی که برخی از تغییرات ترکیب مواد غذایی بر اساس هیچ مدرک علمی نیست، جفت کردن کربوهیدرات ها با چربی های سالم و منبع خوب پروتئین یکی از استراتژی های ترکیب مواد غذایی است که ممکن است مفید باشد، علاوه بر بهبود مدیریت قند خون، گنجاندن هر سه این درشت مغذی ها در هر وعده غذایی می تواند به شما در رفع نیازهای تغذیه ای شما کمک کند. همچنین ممکن است از کاهش وزن طولانی مدت و پایدار حمایت کند ، به خصوص زمانی که با فعالیت بدنی منظم همراه باشد.

منابع :

منبع

بهناز اشرفی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید