صفحه اصلی > رژیم خام گیاه خواری : آیا خام گیاهخواری می تواند رژیم سالمی باشد؟

آیا خام گیاهخواری می تواند رژیم سالمی باشد؟

فهرست مطالب

رژیم خام گیاهخواری در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. طرفداران این رژیم، غذاهای خام را با فواید سلامتی چون کاهش وزن و بهبود سلامت کلی مرتبط می دانند و از سوی دیگر کارشناسان بهداشت درباره پیروی از این رژیم و عواقب منفی آن هشدار می دهند. در این بین برخی به دلیل سخت گیری های زیاد این رژیم، آن را زمانی سالم و کم خطر می دانند که با برنامه ریزی اصولی دنبال شود. در این مقاله با رژیم خام گیاهخواری آشنا می شویم.

تعریف رژیم خام گیاه خواری

رژیم خام گیاهخواری

مریم دختر جوان سری داستان های ما، در حال مطالعه در اتاق نشیمن است. گوشی تلفن همراهش زنگ می خورد. پشت خط موناست متخصص تغذیه و دوست مریم.

مریم تماس را پاسخ می دهد: بعد از سلام و احوال پرسی، مونا از مریم سوا ل می کند، دوست جدید نمی خواهی؟ مریم بدون مقدمه جواب می دهد: اگر تو تاییدش بکنی که با کمال میل.

مونا شروع می کند از دادن مشخصات کلی سحر(شخصیت جدید).

چند روز پیش سحر به دلیل مشکل چاقی به مطب من مراجعه کرده بود و بعد از انجام چندین آزمایش تصمیم بر این شده است که رژیم خام گیاهخواری را برای مدتی رعایت کند.

او به دلیل چاقی کمی افسرده شده است و نیاز به یک هم صحبت دارد. البته پیش روانشناس هم می رود، اما چون تو هم مدتی است گیاهخوار شده ای می توانی همراه خوبی برای او باشی تا این دوره را با خیال راحت سپری کند.

مادرش خیلی نگران وضعیت سلامتی اوست چون علاوه بر چاقی، فشار خون سحر در حال افزایش است و او باید با یک رژیم غذایی مناسب به وضعیت سلامتی ایده آل برگردد. رژیم خام گیاهخواری می تواند کمک کننده باشد.

مریم نظرت چییست ؟ در جواب، مریم موافقت می کند و به شوخی می گوید: به شرطی که بعضی وقت ها مهمان غذاهای خام گیاهخواری اش باشم. راستش بعضی وقت ها پختن غذای گیاهی کمی سخت است.

مونا: این هم به روی چشم. راستی من خیلی پز تو را داده ام که خیلی از گیاهخواری می دانی و …

مریم: ولی درباره خام گیاه خواری چیزی نمی دانم.

مونا: نیاز نیست سحر خودش با این رژیم تا حدودی آشناست. چون کمی هم به خاطر چاقی دچار افسردگی شده است سوال پرسیدن تو و جواب دادنش باعث می شود کمی هم اعتماد بنفسش بالا برود. ببینم چکار می کنی؟

مریم شماره تماس سحر را می گیرد و قرار یک ملاقات و ناهار با غذای خام گیاهخواری با سلیقه سحر برای فردا گذاشته می شود.

سر قرار و ناهار

مریم : خیلی هیجان دارم برای خوردن دسپختت. سحر! قبل ناهار یک توضیحی درباره رژیم خام گیاهخواری می دهی؟

سحر: بله البته. فکر کنم تو با رژیم وگان آشنا باشی درست است؟

مریم: بله

سحر: رژیم خام گیاهخواری Raw Veganism هم جزئی از رژیم های گیاهخواری است و به رژیم وگان تقریباً شبیه است. اما برعکس وگان، در خام گیاه خواری غذاها یا خام مصرف می شوند یا در دمای زیر 40 تا 48 درجه سانتی گراد گرم می شوند. اما وجه مشترک هر دو رژیم در منع مصرف همه غذاها با منشا حیوانی است.

سحر بهتر نیست غذا را شروع کنیم؟

مریم : بله فکر کنم دیگر وقتش است.

سحر غذاها را می چیند و چون از مونا اسم رژیم غذایی گیاهخواری مریم را پرسیده بود یک غذای مخصوص برایش آماده کرده است.

هر دو شروع می کنند. مریم یک نان برای خود برمی دارد و به سحر نیز تعارف می کند.

سحر: نان جزء ممنوعه هاست.

ادامه می دهند و مریم با خودش فکر می کند که واقعا رژیم سختگیری است اما اگر سلامتی سحر برگردد ارزشش را دارد.

بعد از ناهار مریم هوس نوشیدنی می کند. اما چون فلاسکی در وسایل سحر نمی بیند به او پیشنهاد می دهد که یک نوشیدنی مهمانش باشد.

از دکه پارک دو لیوان چایی می گیرد و رو به سحر: چایی های این دکه فوق العادس امتحانش کن.

سحر: چای هم جزء ممنوعه هاست. ببخشید.

سحر: چای، قهوه، سیگار و نوشیدنی های الکلی در رژیم خام گیاهخواری ممنوع است.

البته طبق گفته مونا تا یک مدت این رژیم را دنبال می کنم چون رژیم خیلی سختگیرانه ای است و احتمال آسیب به بدن در طولانی مدت وجود دارد.

رژیم خام گیاهخواری ام که تمام شد، یک روز دوباره می آییم اینجا و آن وقت مهمان من هستی. دو تا چایی می گیریم و خوش می گذرانیم.

حین چایی خوردن مریم سحر ادامه توضیحات را درباره رژیمش می دهد:

خام گیاهخواران چه می خورند؟

خام گیاهخواری چیست؟

رژیم خام گیاهخواری مثل سایر رژیم های گیاهخواری سرشار از میوه، انواع سبزیجات، دانه ها جوانه غلات، حبوبات و آجیل است و اعتقاد در این رژیم بر این است که پخت با حرارت زیاد و مخلوط کردن مواد غذایی در حین پخت باعث هضم سخت مواد غذایی می شود و ارزش مواد غذایی خام بیشتر از پخته است.

سحر اشاره می کند که خوشحال است که با مونا و مریم آشنا شده است و پیروی از هرنوع رژیم غذایی را مسلتزم مشورت و تماس مدوام با متخصص تغذیه می داند و تاکید می کند که راه سلامتی راهی نیست که خودسرانه و بدون مشورت با متخصص طی شود.

مطمئنم با همراهی مونا رژیم خام گیاه خواری می تواند به برگشت سلامتی جسمی و حتی روحی من کمک کند.

مخلص کلام; رژیم خام گیاهخواری

رژیم خام گیاهخواری یکی از رژیم های گیاهخواری است که از جنبه هایی مشابه رژیم وگان بوده اما تفاوت هایی نیز با آن دارد. این رژیم اگر برنامه ریزی شده پیش برود و کوتاه مدت رعایت شود می تواند در بهبود سلامت شما موثر باشد.

منابع :

منبع 1 | منبع 2 | منبع 3

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید