صفحه اصلی > آشپزی : با 9 سرکه خوراکی آشنا شوید

با 9 سرکه خوراکی آشنا شوید

فهرست مطالب

سرکه خوراکی مایع اسیدی می باشد که بر اثر تخمیر اتانول یا به عبارت دیگر الکل اتیلیک تولید می شود. سرکه های خوراکی دارای اسید استیک و اسید اتانوئیک می باشد. غلظت این اسید در سرکه های مختلف متفاوت است.

سرکه هایی با اسید استیک 4 الی 8 درصد برای تولید ترشیجات مورد استفاده قرار می گیرد. سرکه طبیعی دارای اسید تارتریک، اسید سیتریک و اسیدهای گیاهی دیگر می باشد. سرکه از دوران باستان استفاده می شده و یکی از ضروریات آشپزخانه های اروپایی و آسیایی بوده است.

ما در این مقاله سعی داریم شما را با انواع سرکه های خوراکی آشنا کنیم. برای دانستن این مطالب مهم مقاله جذاب حاضر را تا انتها مطالعه کنید.

انواع سرکه های خوراکی

سرکه دارای انواع و اقسام مختلفی است  از جمله انواع سرکه های خوراکی می توان به سرکه خرما، سرکه کشمش، سرکه برنج، سرکه به، سرکه تمشک، سرکه گوجه فرنگی، سرکه نیشکر، سرکه جو، سرکه کیوی، سرکه بالزامیک، سرکه نارگیل، سرکه عسل و غیره اشاره کرد.

برخی از انواع این سرکه در جاهای ویژه از دنیا نسبت به دیگر جاها معمول تر است. به عنوان مثال سرکه برنج در مناطق شرق آسیا اغلب تهیه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه با جزئیات انواع سرکه های خوراکی بیشتر آشنا می شوید.

سرکه انگور

سرکه سیاه شرق آسیا

یکی از انواع سرکه خوراکی، سرکه سیاه شرق آسیا می باشد. این سرکه قدیمی از ترکیب برنج، گندم، ارزن و ذرت خوشه یا مخلوطی به دست می آید.

این سرکه سیاه رنگ طعم مالت می دهد. مواد دیگری همچون قند، ادویه جات و رنگ کارامل نیز به این سرکه افزوده می شود. رایج ترین نوع سرکه سیاه شرق آسیا زین جیانگ می باشد که در هنگ‌کنگ تهیه می شود.

سرکه خوراکی دیگری با نام کروزو که از برنج ژاپن تولید می شود نیز وجود دارد که تا حد زیادی به سرکه سیاه شرق آسیا شباهت دارد با این تفاوت که رنگی روشن تر دارد.

سرکه برنج

سرکه برنج از دیگر انواع سرکه خوراکی می باشد که در صنعت آشپزی شرق و جنوب شرقی آسیا به شکل فراوانی رایج است. سرکه برنج دارای رنگ های سفید، زرد کم رنگ، قرمز و سیاه می باشد.

سرکه برنج قرمز رنگ به صورت سنتی رنگ‌ آمیزی می‌شود. این در حالی است که سرکه سیاه برنج که در چین رایج بوده و از برنج گلوتنی در تهیه آن استفاده می‌شود. سرکه برنج سیاه به شکل فراوانی در شرق آسیا مورد استفاده قرار می گیرد.

سرکه برنج سفید دارای اسیدیته ضعیف و بی مزه می باشد. برخی از انواع سرکه های برنج طعم شیرین می‌دهند و با اضافه کردن ادویه های متفاوت به آن مزه های متفاوتی نیز می گیرد.

سرکه نیشکر

از جمله دیگر انواع سرکه های خوراکی سرکه نیشکر می باشد که از عصاره گیاه نیشکر تهیه می شود. سرکه نیشکر اغلب در فیلیپین به ویژه در شمال این کشور، فرانسه و آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ سرکه نیشکر زرد پررنگ یا قهوه‌ای طلایی می باشد.

این سرکه  خوش طعم مشابه به سرکه برنج است اما دارای مواد قندی نیست، به همین دلیل ترش مزه می باشد. این سرکه با عنوان سرکه ترش راهی بازار می‌شود.

سرکه سفید و قرمز از انواع سرکه خوراکی

سرکه بالزامیک

از دیگر انواع سرکه های خوراکی، سرکه بالزامیک می باشد. این سرکه قدیمی و خوش عطر و بو ماهیت ایتالیایی داشته و از آب انگور سبز غلیظ استخراج می‌شود.

سرکه بالزامیک به رنگ قهوه‌ای بوده و مزه‌ای قوی دارد. این سرکه برای چندین سال در بشکه هایی از جنس چوب بلوط، شاه بلوط، گیلاس، توت، سرو، آکاسیا و درخت زبان گنجشک قرار داده شده تا عمل آوری شود.

سرکه سیب

یکی دیگر از انواع سرکه خوراکی، سرکه سیب می باشد. این سرکه از سیب و ذرت تهیه می شود. در قدیم از سرکه سیب برای برطرف کردن عفونت و ترمیم زخم ها استفاده می شده است.

قرقره کردن ترکیب سرکه با آب گرم جهت درمان گلودرد مناسب می باشد. این سرکه برای برطرف کردن خشکی پوست، کاهش قند خون، کاهش وزن، کاهش کلسترول و مقابله با سرطان نیز مفید می باشد. به همین جهت مصرف این سرکه خوراکی مزایای سلامتی فراوانی را به همراه دارد.

سرکه تقطیر شده

سرکه تقطیر شده از دیگر انواع سرکه های خوراکی به شمار می‌آید. این سرکه بی رنگ است. غلظت اسید استیک موجود در سرکه تقطیر شده میان ۵ الی ۸ درصد است. سرکه تقطیر شده با عنوان سرکه سفید نیز شناخته شده است. این سرکه در آزمایشگاه ها، موارد پزشکی، تولید ترشیجات و صنعت آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرکه نارگیل

سرکه نارگیل یکی دیگر از انواع سرکه های خوراکی به حساب می‌آید. این سرکه بر اثر تخمیر آب نارگیل تولید می شود. سرکه نارگیل به طور فراوانی در مناطق جنوب شرقی آسیا به ویژه فیلیپین مورد استفاده قرار می گیرد  این سرکه اغلب در آشپزی هندی ها نیز استفاده می شود. سرکه نارگیل دارای رنگ سفید ابری و طعمی تند است.

سرکه کیوی

از جمله دیگر انواع سرکه های خوراکی سرکه کیوی می باشد. در حقیقت کیوی های مازاد یا کیوی هایی که زیاد رسیده باشند، به سرکه کیوی تبدیل می شوند.

نیوزلند از جمله بزرگترین و عمده ترین تولید کنندگان سرکه کیوی در جهان به حساب می آید. البته کشور چین نیز از سال ۱۹۹۰ نسبت به تولید این سرکه میوه ای جهت تأمین مصرف داخلی اقدام کرده است.

مخلص کلام; معرفی 9 سرکه خوراکی

سرکه دارای انواع متفاوتی در اقصی نقاط جهان است که از جمله انواع این سرکه ها می توان به سرکه کیوی، سرکه نارگیل، سرکه تمشک، سرکه انگور، سرکه تقطیر شده، سرکه سیب، سرکه نیشکر، سرکه سیاه شرق آسیا، سرکه برنج، سرکه کشمش و غیره اشاره کرد.این سرکه ها از لحاظ رنگ، کاربرد، طعم و خواص دارای تفاوت‌های فراوانی با یکدیگر می باشند. ما در این مقاله به انواع سرکه های خوراکی موجود در جهان اشاره کرده ایم. برای شناخت انواع سرکه به محتوای این مقاله خواندنی، مهم و جالب مراجعه کنید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید