صفحه اصلی > آشپزی : تفاوت شکر سفید با شکر قهوه ای چیست؟

تفاوت شکر سفید با شکر قهوه ای چیست؟

فهرست مطالب

چکیده :

از دیرباز تاکنون همه مردم در اقصی نقاط جهان برای شیرین کردن مزه خوراکی های مختلف خود از شکر کمک می گیرند. به عنوان مثال شکر در تهیه شربت، مربا، کیک، نوشابه و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. این شیرین کننده پرطرفدار که حاوی مقادیر فراوانی کالری می باشد، دارای انواع و اقسام مختلفی است. اما رایج ترین انواع شکر دو نوع سفید و قهوه ای می باشند. ما در این مقاله سعی داریم به شما در خصوص تفاوت های شکر قهوه‌ای و شکر سفید توضیحاتی را ارائه دهیم. پس برای دانستن وجه تمایز شکر سفید و قهوه ای، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

ارزش غذایی شکرها

یکی از تفاوت های شکر قهوه ای و شکر سفید ارزش غذایی آن ها می باشد. تولید شکر سفید و شکر قهوه ای از یک ماده نشأت می گیرد. به عبارت دقیق تر نیشکر یا چغندر قند در هر دوی این محصولات یکسان می باشد. اما شکر قهوه ای در حقیقت ترکیبی از شکر سفید و شهد است. شهد شربتی استخراج شده از شکر است. این شربت تولید شده از شکر رنگ شکر را تیره تر و ارزش غذایی آن را بیشتر می کند. از سوی دیگر شکر قهوه ای دارای کلسیم، آهن و پتاسیم بیشتری نسبت به شکر سفید می باشد. همچنین شکر قهوه ای کالری پایین تری در قیاس با شکر سفید دارد. یک قاشق چای خوری یا به عبارت دیگر ۴ گرم شکر قهوه ای حاوی ۱۵ واحد کالری است، اما همین مقدار شکر سفید بیش از ۱۶ کالری دارد. این دو شکر از نظر مزه و رنگ نیز با یکدیگر متفاوت می باشند.

فرایند تولید شکر

فرایند تولید شکر از جمله تفاوت های دیگر شکر سفید با شکر قهوه ای می باشد. تولید شکر در نواحی گرمسیری صورت می گیرد. برای تولید این ماده شیرین نخستین نیشکر یا چغندر قند را کشت می کنند، سپس تحت یک پروسه یکسان نیشکر یا چغندرقند تبدیل به شکر می شود. اما شیوه های متفاوتی برای تبدیل این دو گیاه به شکر قهوه ای و شکر سفید وجود دارد. در مرحله نخست آب شیرین چغندر قند یا نیشکر گرفته، تصفیه و داغ می شود. با این کار نوعی شربت قهوه ای رنگ و غلیظ با عنوان ملاس از آن استخراج می شود. پس از آن شکر متبلور شده برای ایجاد کریستال های شکر تحت عملیات سانتریفیوژ قرار می گیرند. سانتریفیوژ دستگاهی است که کریستال های شکر را از ملاس با شدت جدا می کند. پس از اتمام این مرحله شکر سفید به منظور جدا کردن ملاس مازاد و تولید کریستال های ریزتر فرآوری خواهد شد. بعد فیلتراسیون صورت می گیرد. شکر قهوه‌ای تصفیه شده نیز نوعی شکر سفید است که به آن ملاس اضافه شده است. این در حالی است که شکر قهوه ای تصفیه نشده حاوی مقداری ملاس و رنگ قهوه ای طبیعی است و در حقیقت نسبت به شکر سفید پردازش کمتری بر روی آن صورت گرفته است.

تولید شکر

کاربرد شکرها

کاربرد شکرها یکی دیگر از تفاوت های شکر سفید و شکر قهوه ای می باشد. این دو نوع شکر به شیوه‌های متفاوتی مصرف می شوند. البته می توان آنها را نیز جایگزین یکدیگر کرد. اما این موضوع می ‌تواند بر روی رنگ، مزه یا بافت خروجی کار اثر گذارد. از آنجایی که ملاس موجود در شکر قهوه ای موجب حفظ رطوبت می شود، لذا به کار بردن آن در پخت خوراکی ها موجب نرم تر شدن محصول نهایی می شود. به همین جهت کوکی که در پخت آن از شکر قهوه ای استفاده شده است، مرطوب تر و بافتی فشرده تر دارد. اما کوکی که با شکر سفید تهیه شده است، به مراتب بهتر می باشد. زیرا هوای بیشتری به درون خمیر وارد شده و بافت کوکی پفکی تر خواهد شد. به همین خاطر شکر سفید در محصولاتی که احتیاج به پف کردن ندارند، استفاده می شود. از سوی دیگر شکر سفید و شکر قهوه ای بر مزه و رنگ خوراکی ها تاثیر می گذارند. به همین جهت استفاده از شکر قهوه ای، رنگ خوراکی را در نهایت قهوه ای یا قهوه ای روشن می کند. اما به کار بردن شکر سفید در پخت خوراکی ها موجب روشن تر شدن رنگ محصول نهایی می شود. همچنین شکر سفید دارای طعم شیرین تر است به میزان کمتری برای تغییر دادن مزه خوراکی ها از آن استفاده می شود.

کاربرد شکر

مزایای سلامتی

یکی از تفاوت های شکر سفید با شکر قهوه ای در مزایای سلامتی این دو نوع شکر می باشد. درست است که شکر قهوه ای دارای مواد معدنی بالاتری در قیاس با شکر سفید است اما از آنجایی که این مقدار موادمعدنی بسیار مختصر است، لذا می توان گفت که شکر قهوه ای فاقد هرگونه مزایای سلامتی می باشد. البته باید در نظر گرفته شود که مصرف شکر موجب افزایش وزن، چاقی و بیماری های متعددی همچون دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی خواهد شد. به همین جهت گفته شده است که بهتر است افزون بر ۱۰ درصد کالری روزانه خود شکر مورد استفاده قرار نگیرد. پس بهتر است استفاده از شکر در رژیم غذایی سالم به حداقل ممکن برسد. 

تفاوت قیمت

تفاوت قیمت از دیگر تفاوت های شکر سفید با شکر قهوه ای محسوب می شود. به عبارت دیگر شکر قهوه ای دو برابر شکر سفید قیمت دارد. تفاوت قیمت میان شکر قهوه ای با شکر سفید بر گزینش این دو شکر موثر خواهد بود و اغلب افراد با درنظرگرفتن وجه اقتصادی شکر سفید این نوع شیرین کننده را گزینش می کنند. چرا که تفاوت ارزش غذایی میان این دو شکر نیز چندان مشهود نیست، به همین جهت عقل سلیم حکم می کند که شکر سفید که قیمتی پایین تر را دارد، انتخاب کرد.

قیمت شکر

نتیجه گیری :

شکر دارای انواع متفاوتی است که متداول ترین آنها به رنگ سفید و یا قهوه ای وجود دارد. شکر قهوه ای با نام های دیگر شکر قرمز، شکر سرخ یا شکر چینی شهرت دارد. هر دو نوع این شکر از گیاه چغندرقند یا نیشکر استخراج می شوند. اما شکر قهوه ای دارای مقادیری ملاس است، این در حالی است که در شکر سفید این ملاس وجود ندارد. همچنین شکر قهوه ای دانه های درشت تری نسبت به شکر سفید دارد. از دیگر تفاوت های شکر سفید با شکر قهوه ای در این است که شکر قهوه‌ای گرانتر از شکر سفید است. ما در این مقاله به بررسی دقیق تفاوت های شکر سفید با شکر قهوه‌ای پرداخته ایم. برای شناخت فرق شکرها، مقاله جذاب حاضر را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید