صفحه اصلی > دیابت : جینسینگ و درمان دیابت نوع 2؛ چقدر این ادعا صحت دارد؟

جینسینگ و درمان دیابت نوع 2؛ چقدر این ادعا صحت دارد؟

فهرست مطالب

چکیده :

جینسینگ گیاهی دارویی است که از گذشته های دور به ویژه در کشورهای آسیایی به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گرفته است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد جینسینگ برای دیابت مفید است و اثرات ضد دیابتی آن مانند بهبود حساسیت به انسولین می تواند در مدیریت و درمان دیابت نوع 2 موثر باشد و این شواهد مصرف جیسینگ را یک گزینه درمانی ارزان برای این بیماری و عوارض احتمالی آن می دانند.
اما آیا واقعا جینسینگ و درمان دیابت نوع 2 می تواند خبری نوید بخش برای بیماران دیابتی و بهبود سطح سلامت آن ها باشد؟ نحوه استفاده و خطرات احتمالی آن چیست؟ در این مقاله به تمام این موارد پرداخته ایم.

چگونه جینسینگ به مدیریت دیابت کمک می کند؟

جینسینگ و درمان دیابت

ارتباط جینسینگ و مدیریت دیابت را می توان شامل موارد زیر دانست:

  1. کمک به تنظیم ترشح انسولین: احتمال می رود جین سنوزیدها با کمک به پانکراس و تاثیر مثبت بر ترشح انسولین باعث بهبود کنترل قند خون شده و مدیریت دیابت را تسهیل نمایند.
  2. کمک به تنظیم جذب گلوکز: ترکیبات موجود در جینسینگ باعث انتقال راحت تر گلوکز به سلول ها می شود و از تجمع قند در جریان خون جلوگیری می نماید و به فرد دیابتی کمک می کنند تا قند خون را در محدوده بهینه حفظ کند.
  3. کمک به کاهش التهاب: جینسینگ دارای خاصیت ضد التهابی است. جین سنوزیدها با بهبود حساسیت به انسولین موجب کاهش التهاب می شوند. کاهش التهاب، مدیریت دیابت و عوارض آن را بهبود می بخشد.
  4. کمک به کاهش اثرات رادیکال های آزاد: ارتباط دیگر جینسینگ و مدیریت دیابت را می توان به خاصیت آنتی اکسیدانی آن در مهار رادیکال های آزاد نسبت داد. اگر دیابت مدیریت نشود با افزایش بیش از حد تولید رادیکال های آزاد، سلول ها در معرض آسیب قرار می گیرند که به نوبه خود منجر به بروز عوارض دیابت می شود.
  5. کمک به کاهش وزن: افراد دیابتی بیشتر از دیگر افراد در معرض چاقی و اضافه وزن هستند. جینسینگ با کاهش اشتها و افزایش متابولیسیم می تواند به کاهش وزن افراد دیابتی کمک نماید.
  6. کمک به تقویت سیستم ایمنی: یکی دیگر از مزایای جینسینگ برای دیابتی ها تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت هاست. مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد جینسینگ آمریکایی عملکرد سلول های ایمنی را بهبود می بخشد.

        علاوه بر این عصاره جینسیگ دارای ترکیبات ضد میکروبی است که در درمان عفونت های ویروسی و باکتریایی نقش دارد. تحقیقات         نشان می دهند ترکیبات پلی استیلن موجود در جینسینگ در محافظت از عفونت های باکتریایی مفید هستند.

چند نوع جینسینگ با خواص دارویی وجود دارد؟

حال که به دنبال کشف ارتباط جینسینگ و درمان دیابت نوع 2 هستیم بد نیست انواع جینسینگ نیز را بشناسیم. 11 نوع جینسینگ وجود دارد که دو نوع آن بیشتر از بقیه برای درمان های دارویی مورد استفاده قرار می گیرند: جینسینگ آمریکایی و جینسینگ آسیایی. هر دو نوع دارای ترکیباتی به نام جین سنوزیدها (Ginsenosides) هستند که ادعا می شود خاصیت ضد دیابتی دارند.

بخش های مختلف گیاه دارای مقادیر متفاوتی از این ماده موثره هستند و غلظت این ماده ضد دیابت ممکن است در یک نوع بیشتر از دیگری باشد. وقتی نام جینسینگ برای دیابت و درمان آن را می شنوید، شاید در ابتدا به ریشه های گیاه فکر کنید اما از برگ ها،  میوه ها (توت ها) و عصاره ریشه هم برای این منظور استفاده می شود.

بخوانید : رژیم های کاهش وزن مناسب افراد دیابتی کدامند؟

دوز مصرف جینسینگ برای دیابت

دوز مصرف جینسینگ

اگر از جینسینگ برای دیابت نوع 2 استفاده می کنید باید مراقب میزان مصرف آن باشید. 200 میلی گرم در روز اغلب به عنوان دوز موثر در نظر گرفته می شود و برای کاهش خستگی، استرس و تنش می توان 2 وعده در روز 500 میلی گرم جینسینگ مصرف کرد. این یک توصیه کلی است و فرد برای مصرف جینسینگ برای دیابت خود باید با پزشک مشورت کند و در صورتی که مصرف آن بی خطر و مناسب است، دوز مناسب با توجه به شرایط سلامتی وی تعیین شود.

احتیاط مصرف و خطرات احتمالی جینسینگ برای دیابت

خطرات احتمالی جینسینگ

جینسینگ و مدیریت دیابت توسط آن نیاز به دقت های خاصی دارد، به طور مثال اگر یک نوبت از مصرف این داروی گیاهی را فراموش کنید و فرصت کمی تا زمان مصرف دوز بعدی باقی مانده باشد نباید میزان مصرف را 2 برابر نمایید.

علاوه بر این برای مصرف جینسینگ، فرمولاسیون های مختلف مثل قرص و مایعات را همزمان به کار نبرید، زیرا ممکن است دوز مصرف آن بیش از حد بالا برود. در صورتی که میزان مصرف شما بیش از نیاز توصیه شده باشد فوراً به پزشک مراجعه کنید. (تنها در صورتی مجاز به استفاده از فرمولاسیون های مختلف هستید که یک پزشک متخصص دستور داده باشد.)

نکته دیگر در استفاده از جینسینگ در درمان دیابت این است که این گیاه نمی تواند جایگزین داروهای تجویز شده توسط پزشک باشد و یک مکمل دارویی است تا یک درمان مجزا و در صورتی که از جینسینگ برای دیابت و کاهش قند خون استفاده می کنید نباید همراه سایر داروهای گیاهی دیابت یا بهتر بگوییم مکمل های گیاهی مانند شنبلیله، سیر، صمغ گوار و پسیلیوم و … مصرف شود. همچنین این نکته را مد نظر داشته باشید که مصرف جینسینگ می تواند با برخی داروهای دیابت و ویتامین ها تداخل نماید و مصرف آن باید حتما زیر نظر پزشک باشد.

جینسینگ برای اغلب افرد بی خطر است اگر با مصرف جینسینگ علائم زیر را در خود مشاهده کردید فوراً به پزشک مراجعه کنید: کهیر و واکنش شدید پوستی، تورم در ناحیه صورت، لب ها، گلو یا زبان، سوزش در چشم ها، تاول های پوستی و مشکلات تنفسی.

رایج ترین عوارض مصرف جینسینگ نیز عبارتند از: اسهال، سردرد، تبش قلب، کاهش یا افزایش فشار خون، بیخوابی، خونریزی واژینال و حساسیت سینه ها در زنان.

مخلص کلام; جینسینگ و درمان دیابت

اگر چه جینسینگ دارای اثرات احتمالی ضد دیابتی است و ممکن است در مدیریت دیابت نقش مثبتی داشته باشد اما به دلیل حساسیت در دوز مصرفی و نیز تداخل آن با داروهای دیابت و مکمل هایی که برای کاهش قند خون مورد استفاده قرار می گیرد، لازم است تصمیم به مصرف جینسینگ برای دیابت با یک پزشک متخصص باشد و از مصرف خودسرانه آن بپرهیزید.

منابع :

منبع 1 | منبع 2 | منبع 3 | منبع 4

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید