صفحه اصلی > آشپزی : راهکارهای تشخیص گوشت قرمز سالم و باکیفیت

راهکارهای تشخیص گوشت قرمز سالم و باکیفیت

فهرست مطالب

گوشت قرمز دارای مواد غذایی ضروری و مهمی جهت حفظ سلامتی بدن انسان می باشد. آهن و ویتامین B12 به وفور در گوشت قرمز یافت می‌شود. گوشت قرمز تازه و مرغوب دارای خصوصیات خاصی می باشد. به همین جهت ما در این مقاله به بررسی ویژگی های گوشت مرغوب به صورت کامل پرداخته ایم. اگر شما هم به دنبال چگونگی تشخیص گوشت قرمز سالم و با کیفیت هستید، این مطلب را از دست ندهید.

رنگ گوشت

یکی از ویژگی های گوشت مرغوب داشتن رنگی نزدیک به بنفش روشن می باشد. پس از مرگ حیوان رنگ گوشت آن به علت اکسیده شدن میوگلوبین، تبدیل به جگری نزدیک به قهوه ای می شود. با این حساب گوشت های قهوه‌ای کهنه تر و بیشتر مستعد خراب شدن هستند.

رنگ گوشت به سن و تولد حیوان بستگی دارد گوشت جوانتر اغلب رنگ روشن تری نسبت به گوشی های مسن تر دارد گاو دارای گوشتی تیره لکه دار و ابری می باشد این در حالی است که گوشت بره اغلب به رنگ قرمز روشن بوده و دارای رگه های چربی سفید رنگ می باشد.

بخوانید : 3 روش کاربردی خرید ماهی تازه چیست؟

رنگ گوشت و تشخیص گوشت سالم

بافت گوشت

داشتن بافتی مناسب از دیگر ویژگی های گوشت مرغوب محسوب می شود. ضخیم بودن بافت گوشت مشخص کننده این است که آن گوشت خوش پخت، دلپذیر و لذیذ نخواهد بود.

گوساله نر دارای بافتی بزرگتر نسبت به بافت گوشت گوساله ماده می باشد. هنگام خرید گوشت باید دقت شود که بافت آن نرم، لزج و شل نباشد. چرا که این نشانه ها، علائم فساد گوشت و کهنگی آن می باشد. همچنین هنگام فشار دادن انگشت بر روی گوشت نباید حالت اسفنجی بر روی آن مشاهده شود. نکته دیگر آن است که گاو ماده ای که بچه دار شده باشد، بافت گوشت آن ضخیم می باشد.

سطح گوشت

دیگر ویژگی موثر در تشخیص گوشت قرمز مرغوب این است که سطح گوشت باید صاف و بدون عیب باشد. به عبارت دقیق‌تر سطح بیرونی گوشت بایستی فاقد تورم، خون مردگی، تغییر رنگ، خراش و آسیب دیدگی، ضربه، بیماری، ذرات خارجی، رطوبت غیر طبیعی، چروکیدگی و لزجی باشد.

 ظاهر مرمری گوشت

از دیگر ویژگی‌های گوشت مرغوب، مرمری بودن ظاهر گوشت است. در حقیقت پراکنده بودن رگه های چربی در گوشت به آن ظاهری لکه دار یا رگه دار می بخشد، که در اصطلاح به آن ظاهر مرمری گوشت گفته می شود.

هر اندازه که مرمری بودن گوشت بیشتر باشد، به همان اندازه گوشت مطبوع تر، دلپذیر تر و خوش طعم تر خواهد بود. این نوع گوشت از گوشت های لاغر خوشمزه تر می باشد، چرا که چربی گوشت آن را لذیذ تر خواهد کرد.

ظاهر گوشت

تاریخ مصرف

داشتن تاریخ مصرف مناسب از دیگر ویژگی های گوشت مرغوب به حساب می آید. اما باید دقت شود که تاریخ مصرف گوشت ها همیشه هم معتبر نیست. بلکه گوشت می‌بایست با در نظر گرفتن رنگ، بو، طعم و ارزش غذایی مورد بررسی قرار گیرد. چراکه در زمان هایی که گوشت در شرایط نامناسب در مکان هایی همچون قصابی ها یا مغازه ها انبار می شود، تاریخ مصرف آنها دیگر قابل اعتماد نخواهد بود.

بخوانید: 7 توصیه مهم برای خرید چای طبیعی

بسته بندی

از دیگر ویژگی ها برای تشخیص گوشت قرمز سالم داشتن بسته بندی مناسب می باشد. هنگام خرید گوشت باید بسته‌بندی آن مورد بررسی قرار گیرد. این بسته بندی ها باید فاقد آسیب بوده و کاملاً تمیز و بهداشتی باشند.

از سوی دیگر درون بسته بندی ها باید خالی از هوا بوده و گوشت درون آن به طور کامل فاقد رطوبت باشد. چنانچه گوشت های بسته بندی شده دارای قطراتی از آب باشند، این موضوع از سردسازی نامناسب گوشت خبر می دهد. در چنین وضعیتی گوشت آبدار و بی کیفیت خواهد بود.

بسته بندی گوشت و تشخیص گوشت مرغوب

 بوی گوشت

نبود هیچگونه عطر و بوی غیرطبیعی در گوشت، از دیگر ویژگی‌های گوشت مرغوب به شمار می‌آی. به عبارت دقیق‌تر گوشت تازه فاقد هرگونه عطر و بوی غیر معمول همچون بوی ترشیدگی، بوی تعفن یا گندیدگی است.

شرایط نگهداری گوشت

از دیگر ویژگی‌های گوشت مرغوب آن است که در شرایط درستی نگهداری و سردسازی شده باشد. آنچه که در خصوص نگهداری گوشت مهم است، روش خنک سازی آن به خصوص در فصل گرم تابستان می باشد.

گوشت می‌بایست در دمای منفی ۷ درجه سلسیوس ذخیره شود. همچنین بهترین راه برای انجماد گوشت، منجمد کردن سریع آن در فریزر با دمای کمتر از منفی ۱۸ درجه سانتیگراد می باشد. گوشت خوب دارای قیمتی گران تر نسبت به سایر مواد غذایی می باشد. مطلب مهم در خصوص نگهداری گوشت، رعایت بهداشت گوشت می باشد.

بخوانید : نکات مهم در مورد نگهداری تخم مرغ

دیگر ویژگی های گوشت

ویژگی های گوشت قرمز سالم و مرغوب به همین جا ختم نمی‌شود. بلکه از دیگر ویژگی های گوشت مرغوب آن است که فاقد هرگونه قارچ زدگی، آلودگی های میکروبی و دیگر آلودگی ها باشد. همچنین PH مناسب گوشت گاو مابین 4.5 الی 8.5 و برای گوشت گوسفند مابین 2.6 تا 8.5 می باشد.

مخلص کلام; ویژگی و روش های تشخیص گوشت قرمز سالم و مرغوب

گوشت قرمز از پرمصرف ترین اقلام غذایی محسوب می شود که دارای خواص و فواید سلامتی بی نظیری است. شناسایی نوع مرغوب گوشت با توجه به فاکتورهای متعددی همچون رنگ‌ گوشت، بافت آن، سطح گوشت، عطر و بوی آن، بسته بندی گوشت، تاریخ مصرف، شرایط نگهداری گوشت و سردشدگی و غیره صورت می‌گیرد.
ما در این مقاله به بررسی ویژگی های گوشت مرغوب پرداختیم. شما نیز برای بالا بردن دانش خود در خصوص این موضوع ضروری، مهم و کاربردی مقاله جذاب حاضر را با دقت تا انتها مطالعه کنید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید