صفحه اصلی > رژیم های غذایی : روغن MCT و دیابت؛ فواید و خطرات روغن MCT برای دیابت

روغن MCT و دیابت؛ فواید و خطرات روغن MCT برای دیابت

فهرست مطالب

روغن های MCT (ام سی تی) از تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط هستند که از روغن نارگیل و نخل تهیه می شود. صحبت های زیادی در مورد روغن MCT و خواص شگفت انگیز درمانی آن وجود دارد. یکی از بحث های داغ در مورد این روغن، نقش آن در مبارزه با دیابت است. اگر می خواهید بدانید تا چه حدی این ادعا صحت دارد، جای درستی آمده اید.
اگر دیابت دارید ممکن است با شنیدن این جمله که روغن MCT انتخاب درست و مفیدی برای شماست، تعجب کنید. در این مقاله به بحث درباره روغن MCT و تاثیرات مثبت و منفی آن بر دیابت پرداخته ایم. همچنین در ادامه در مورد چگونگی مصرف این نوع روغن، در رژیم غذایی صحبت نموده ایم. اگر قصد استفاده از این روغن را در رژیم غذایی دیابت خود دارید، مطالعه این مقاله می تواند راهنمای کلی خوبی برای شما باشد.

 روغن MCT چیست؟

روغن MCT چیست؟

روغن MCT، نوعی روغن است که در آزمایشگاه ها از روغن نارگیل و هسته خرما استخراج می شود. این نوع روغن بر عکس روغن های دیگر، از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط تشکیل شده است، به گونه ای که بدن به راحتی می تواند  آن ها را به کتون تبدیل کند.

کتون ها در واقع نوعی انرژی هستند و زمانی که بدن برای تامین انرژی نتواند از گلوکز استفاده نماید، می تواند در تامین انرژی مورد نیاز بدن نقش داشته باشد. بنابراین روغن MCT برای افراد دیابتی که برای استفاده از گلوکز در تامین انرژی مشکل دارد، انتخاب خوبی است.

بهترین نوع روغن MCT، از نارگیل به دست می آید.

بخوانید : چگونه روغن زیتون می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد؟

فواید روغن MCT

مزایای روغن MCT

تحقیات اولیه در مورد مصرف روغن MCT بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع  2 نشان داد که این نوع روغن می تواند سطح قند خون شرکت کنندگان را کاهش دهد. با این حال نمی توان نتیجه گیری کرد که روغن MCT برای تمام افراد دیابتی مفید است، زیرا بدن افراد مختلف ممکن است واکنش متفاوتی داشته باشد.

در ادامه به فواید روغن MCT در دیابت نگاهی می اندازیم.

مشخص شده است که روغن MCT دارای فواید زیادی برای دیابت است. این روغن در بهبود کنترل قند خون، کاهش ابتلا به عوارض دیابت مانند بیماری قلبی نقش دارد و می تواند به کاهش وزن افراد مبتلا به دیابت که در معرض چاقی هستند، کمک کند. علاوه بر این حساسیت به انسولین را در این افراد بهبود می بخشد و التهاب که یکی از علامت های رایج دیابت است را کمتر می کند.

با وجود تمام مزایای ذکر شده برای روغن ام سی تی لازم است بدانید این روغن تنها باید به صورت مکمل مورد استفاده قرار گیرد و نه به عنوان یک روش مستقل درمانی.

از دیگر مزایای روغن MCT می توان به بهبود فعالیت مغز، هضم و جذب مواد مغذی اشاره کرد. تمام این موارد نشان می دهد که فواید مصرف روغن ام سی تی  چیزی فراتر از کنترل قند خون و در واقع افزایش سلامت کلی افراد دیابتی است.

بخوانید : دیابت و آب نارگیل؛ دیابتی ها آب نارگیل بخورند یا خیر؟

روغن ام سی تی

خطرات مصرف روغن MCT

با وجود این که مصرف روغن MCT در بسیاری از موارد بی خطر است، اما در مواردی می تواند همراه با عوارض جانبی مثل اسهال و مشکلات معده باشد و یا در افرادی که نسبت به لاکتوز حساسیت دارند می تواند باعث شل شدن مدفوع شود.

برای پیشگیری از عوارض احتمالی روغن MCT لازم است به تدریج این روغن را وارد رژیم غذایی خود بنمایید و واکنش بدن خود را چک کنید.

مصرف بیش از حد روغن MCT در افراد مبتلا به دیابت، می تواند حالت تهوع و استفراغ ایجاد کند. بنابراین بهترین راه برای مصرف این روغن در بیماران دیابتی، مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه است.

برخی افراد ممکن است نسبت به این روغن حساسیت داشته باشند. در این افراد تمام علائم معمول یک واکنش آلرژیک مشاهده خواهد شد. علائمی مثل کهیر، خارش، تورم زبان یا لب ها. در صورت مشاهده این علائم باید مصرف روغن را قطع شود و از درمان های مکمل دیگری برای دیابت استفاده شود.

روغن ام سی تی و دیابت

چگونه روغن MCT را به رژیم غذایی اضافه کنیم؟

چندین راه ساده برای گنجاندن روغن MCT به رژیم غذایی وجود دارد. شما می توانید 1 تا 2 قاشق غذاخوری روغن MCT را به صورت روزانه در برنامه غذایی خود استفاده کنید و شاهد بهبود سلامتی خود باشید. همچنین مصرف این نوع روغن یکی از بهترین راه ها برای افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا 3 می باشد که برای حفاظت از دیابت نوع 2 بسیار موثر است.

سوالی که برای برخی افراد پیش می آید این است که آیا روغن ام سی تی مزه غذاها و نوشیدنی ها را تغییر می دهد؟ در جواب باید گفت این بستگی به نوع روغنی است که خریداری می کنید. زیرا برخی دارای طعم ملایمی هستند و تغییر چندانی در مزه غذاها ایجاد نمی کنند و برخی برعکس.

برای گنجاندن این روغن در رژیم غذایی راه های گوناگونی وجود دارد. شما می توانید برای پخت و پز این روغن را جایگزین روغن های معمول کنید یا حتی آن را به اسموتی و شیک اضافه کنید. فقط دقت داشته باشید که مصرف را با کمترین مقدار شروع کنید و سپس واکنش های بدن را نسبت به بروز عوارض، زیر نظر داشته باشید.

بخوانید : کاهش وزن با رژیم 21 روزه اسموتی + مزایا و معایب

برای مصرف روغن MCT از روش های زیر استفاده کنید:

  1. اضافه کردن قهوه و چای صبحگاهی: 1 قاشق چایخوری از این روغن می تواند راه ساده ای باشد که هم این روغن در رژیم غذایی شما حضور داشته باشد و هم افزایش انرژی و تنظیم قند خون را تجربه کنید. اضافه کردن کمی دارچین هم می تواند یک طعم عالی به نوشیدنی صبحگاهی شما بدهد. ضمن اینکه دارچین نیز برای دیابت مفید است.
  2. مخلوط کردن با اسموتی یا شیک: برای این منظور استفاده از 1 قاشق غذاخوری روغن کافی است.
  3. اضافه کردن روغن MCT به سالاد و میوه: در تهیه سس سالاد می توانید کمی آبلیمو را با این روغن مخلوط کنید یا حتی این روغن را بر روی میوه و ماست بریزد. به این ترتیب از طعم بی نظیر آن لذت خواهید برد.
  4. استفاده از روغن MCT به عنوان روغن پخت و پز: دستورهای پخت زیادی وجود دارند که از این نوع روغن برای پخت استفاده می نمایند. سبزیجات پخته یا سس پاستا هم می توانند با این روغن مزه دار شوند.

مخلص کلام; روغن MCT برای دیابت

در این مقاله سعی کردیم تا افراد دیابتی آگاهی کلی در مورد روغن ام سی تی و فواید و خطرات آن برای دیابت کسب کنند. با وجود مطالعات و فوایدی که برای این روغن مطرح است، اما در افراد دیابتی بهترین راه برای شروع و بهره مندی از فواید سلامتی روغن MCT ، مشورت با پزشک است. زیرا واکنش افراد مختلف نسبت به مصرف برخی مواد غذایی مانند روغن MCT ممکن است متفاوت باشد.

منابع :

منبع 1

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید