صفحه اصلی > آشپزی : فرق نشاسته ذرت با گندم و کاربردهای هرکدام چیست؟

فرق نشاسته ذرت با گندم و کاربردهای هرکدام چیست؟

فهرست مطالب

نشاسته از آن دست خوراکی‌های پرکاربردی است که دارای انواع و اقسام مختلفی می باشد. نشاسته برنج، نشاسته گندم، نشاسته ذرت و نشاسته کاسلوا از انواع نشاسته های موجود هستند.

نشاسته در حقیقت پودر سفید رنگی که فاقد طعم و مزه و بدون بو می باشد. اما این پودر بی رنگ و بو نقش مهمی در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی، لاستیک سازی، باطری سازی، صنایع چوب، قنادی، کارتون سازی، لاستیک سازی، ساخت حشره کش و صنایع لباس ایفا می کند.

در واقع هر کدام از انواع نشاسته ها ویژگی های خاص خود را دارند که منجر به استفاده هر یک از آنها در مصارف ویژه ای می شود. بنابراین در صورت عدم تشخیص نوع نشاسته و استفاده از آن در جایگاه اشتباه منجر به پایین آمدن کیفیت و خروجی کار خواهد شد.

از آنجایی که در ایران نشاسته ذرت و گندم نسبت به سایر نشاسته ها مرسوم تر و معمول تر هستند، به همین جهت ما شما را در ادامه با فرق نشاسته ذرت با گندم و کاربردهای هر کدام آشنا می کنیم.

این مطلب جذاب را بخوانید تا در پایان آن با نشاسته ذرت، کاربردهای نشاسته ذرت، نشاسته گندم، کاربردهای نشاسته گندم و تفاوت نشاسته گل و ذرت آشنا شوید.

نشاسته ذرت

نشاسته ذرت یک ماده خوراکی است که طی پروسه ها و  فرآیندهای مختلف و متعددی از دانه های ذرت استخراج می‌شوند. تهیه نشاسته ذرت نیاز به امکانات و دستگاه های صنعتی دارد و تهیه آن در منزل مقدور نیست.

نشاسته ذرت فاقد رنگ، بو و طعم خاصی است و از این حیث خنثی می باشد. نشاسته ذرت دارای بافت نرم و لطیفی است. راه دیگر برای تشخیص این نشاسته این است که دانه‌های آن را در میان انگشتان دست خود بفشارید و شاهد شنیدن صدای جیر جیر یا جیغ جیغ از آن باشید.

  نبود گلوتن در نشاسته ذرت از دیگر فرق های نشاسته ذرت با گندم می باشد. به همین دلیل از نشاسته ذرت نمی‌توان در طبخ نان در نانوایی ها استفاده کرد چرا که نشاسته ذرت به دلیل نداشتن گلوتن ناتوان در ایجاد خاصیت کشسانی و انعطاف‌پذیری در خمیر می شود.

نشاسته ذرت

کاربردهای نشاسته ذرت

استفاده از نشاسته ذرت در حقیقت منجربه لعاب دار کردن و غلیظ تر کردن خوراک شما می شود. از نشاسته ذرت در تهیه انواع کیک، مانند کیک اسفنجی، شیرینی جات، همچون رولت، کرم ها، دسر، پودینگ، کاسترد، سوپ و سس ها استفاده می‌شود.

از دیگر کاربردهای نشاسته ذرت می توان به التیام گزیدگی  حشرات، کاهش تورم و التهاب، رفع آفتاب سوختگی، جایگزینی برای پودر بچه، بهبود سوختگی پای نوزاد، رفع بوی کفش، ضد بوی بد پا، پاک کردن لکه های فرش، نابودی لکه های چربی از روی لباس، از بین بردن چربی مو، ماسک صورت طبیعی، از بین بردن بوی عرق و فراری دادن سوسک ها اشاره کرد.

نشاسته ذرت با توجه به اینکه سرشار از کربوهیدرات است منبع خوبی از انرژی می باشد و این انرژی را در اختیار بدن قرار می دهد. نیز از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند.

بخوانید : آشنایی با تکنیک شمارش کربوهیدرات در رژیم غذایی

نشاسته گندم

نشاسته گندم معمولی ترین و مرسوم ترین نوع نشاسته مصرفی در ایران می باشد. این نشاسته با نام نشاسته یا نشاسته گل نیز شناخته می شود. تهیه نشاسته گندم در منزل برخلاف نشاسته ذرت میسر است.

از آنجایی که نشاسته گندم دارای مقادیر بالایی گلوتن ( ماده چسب گندم) است می‌تواند در پخت نان مورد استفاده قرار گیرد. این نشاسته دارای دانه های درشت می باشد.

اما برخی اوقات به شکل پودری و مشابه نشاسته ذرت نیز مشاهده می شود. خواندن این مقاله می تواند به شما در شما در شناخت فرق نشاسته ذرت با گندم کمک کند.

نشاسته گندم  

کاربرد نشاسته گندم

 نشاسته گندم دارای کاربردهای فراوانی است که از آن جمله می توان به تهیه مسقطی، باسلوق، فرنی، مشکوفی، زولبیا، فالوده، نان های شیرین و نان‌های حجیم اروپایی اشاره کرد. اما استفاده از نشاسته گندم بیشتر در پخت نان مرسوم است چرا که وجود گلوتن در این نشاسته منجر به فرم دهی خمیر و افزایش حالت کشسانی و انعطاف‌پذیری در آن می‌شود.

[form_bmi]

تفاوت نشاسته گندم و ذرت

با توجه به تعاریفی که از نشاسته ذرت و نشاسته گندم و کاربردهای آنها شد به راحتی می توانید وجه تفاوت نشاسته ذرت و گندم را بیابید.

  • همانطور که در متن فوق گفته شد نشاسته ذرت فاقد گلوتن است در حالی که نشاسته گندم دارای مقادیر بالایی از گلوتن می باشد. به همین جهت نشاسته ذرت در تهیه نان به کار گرفته نمی‌شود اما نشاسته گندم در پخت انواع نان کاربرد دارد.
  • دانه های نشاسته گل یا به عبارتی نشاسته گندم اغلب درشت تر از نشاسته ذرت است.
  • بافت نشاسته ذرت کاملاً نرم و لطیف است اما در عین حال لابه لای انگشتان صدای جیرجیر می‌دهد.
  • کاربردهای نشاسته ذرت از نشاسته گندم بیشتر است و علاوه بر صنایع غذایی در صنایع مختلف دیگر نیز به کار گرفته می‌شود.

تفاوت نشاسته ذرت و گندم

مخلصم کلام; تفاوت نشاسته ذرت و نشاسته گندم

نشاسته یک فراورده غذایی بسیار با ارزش است که علاوه بر کاربرد در مصارف غذایی، مصارف دارویی و پزشکی و دیگر کارکردها را نیز در خود گنجانده است. این خوردنی مفید دارای انواع مختلفی است. از جمله نشاسته های موجود می توان به نشاسته برنج، نشاسته ذرت و نشاسته گندم اشاره کرد. اما پرکاربردترین نوع نشاسته در ایران نشاسته گندم و بعد از آن نشاسته ذرت می باشد.
هر کدام از نشاسته های موجود کارکرد های مخصوص به خود را دارند و نمی‌توان آنها را به جای یکدیگر استفاده کرد چرا که بر خروجی کار نتیجه عکس خواهد گذاشت. برخی از تفاوت های نشاسته گل و ذرت، وجود گلوتن در نشاسته گندم و عدم وجود این مهم در نشاسته ذرت است.
نیز نشاسته ذرت کارکردهای بیشتری در قیاس با نشاسته گندم دارد. همچنین اغلب نشاسته گندم در دانه های درشت تر دیده می شود.
ما در این مقاله به شما فرق نشاسته ذرت و گندم را به طور مفصل توضیح داده ایم. شما با دانستن کاربردهای نشاسته گندم و کاربردهای نشاسته ذرت به راحتی می توانید آنها را در جای درست خود به کار گیرید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید