صفحه اصلی > رژیم های غذایی : لیمو ترش؛ طعمی ترش با فواید بی نظیر برای کنترل دیابت

لیمو ترش؛ طعمی ترش با فواید بی نظیر برای کنترل دیابت

فهرست مطالب

چکیده :

اگر به دیابت مبتلا هستید، بخش بزرگی از رژیم غذایی شما باید بر کاهش مصرف قند متمرکز باشد. پرهیز از برخی مواد غذایی مثل شیرینی جات آسان است ولی تشخیص برخی دیگر ممکن است با وجود این که تاثیر زیادی بر قند خون می گذارند، مشکل باشد. به عنوان مثال میوه ها یکی از این موارد هستند. لیمو ترش یکی از بهترین طعم دهنده هایی است که در تمام دنیا برای سالادها، سس ها، کباب، نوشیدنی ها و دسرها استفاده می شود. در این مقاله بررسی می کنیم که آیا افراد دیابتی می توانند لیمو ترش بخورند؟
پاسخ به این سوال مثبت است. این میوه می تواند در رژیم غذایی دیابت گنجانده شود و تاثیرات مثبتی بر دیابت داشته باشد. در ادامه به شرح ارزش غذایی لیمو ترش و ارتباط بین لیمو ترش و دیابت می پردازیم.

ارزش غذایی لیمو ترش

ارزش غذایی لیمو ترش

یک عدد لیمو ترش خام بدون پوست با وزن 100 گرم دارای:

29 کالری

0.3 گرم چربی

1.1 گرم پروتئین

9.3 گرم کربوهیدرات

2.8 گرم فیبر

2.5 گرم قند

89 درصد آب

تقریبا 10 درصد از لیمو را کربوهیدرات ها تشکیل می دهند که شامل فیبرهایی مانند پکتین و قندهای ساده ای مثل گلوکز، ساکاروز و فروکتوز هستند.

مواد مهم دیگری که در لیمو ترش وجود دارد به شرح زیر است:

  • ویتامین C که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی در تقویت سیستم ایمنی موثر است
  • ویتامین B6 که در متابولیسم گلوکز موثر است
  • پتاسیم که برای تنظیم فشار خون و سلامت قلب مفید است
  • آنتی اکسیدان هسپریدین که با تقویت رگ های خونی از تصلب شرائین جلوگیری می نماید

شاخص گلیسمی لیمو ترش

شاخص گلیسمی لیمو ترش

شاخص گلیسمی یا GI معیار عددی است که نشان دهنده میزان افزایش قند خون توسط یک ماده غذایی خاص، 2 ساعت پس از مصرف است. بر اساس این تعریف، هر چه عدد این شاخص برای یک ماده غذایی کمتر باشد، تاثیر کمتری بر سطح قند خون خواهد داشت. این گروه از غذاها در مدیریت دیابت و قند خون افراد دیابتی اهمیت ویژه ای دارند.

در مورد مرکباتی مثل لیمو که بیشتر به عنوان طعم دهنده مصرف می شود و نه میوه کامل، آنچه مد نظر است بیشتر تاثیری است که لیمو ترش بر غذاهای دارای GI می گذارد و نه صرف شاخص گلیسمی خود میوه.

تحقیقات نشان می دهند ترکیب آب لیمو با غذاهایی که دارای GI متوسط هستند، باعث کند شدن روند ورود قند به خون می شود و این امر برای افراد دیابتی که با کمبود انسولین مواجهند مفید است. برای این منظور می توانید 1 تا 2 قاچ لیمو را در وعده های غذایی خود داشته باشید.

فواید لیمو ترش برای دیابت

  1.  فیبر لیمو ترش و کنترل قند خون: لیمو ترش دارای میزان بالایی فیبر غذایی است. مطالعه ای که در سال 2013 منتشر شد، نشان داد فیبر غذایی در بهبود هضم موثر است و با کاهش سرعت تبدیل نشاسته به قند و ورود به جریان خون، در ثبیت قند خون نقش دارد. محققان همچنین دریافتند که فیبر در پیشگیری از دیابت نوع 2 موثر است و از بروز بیماری های قلبی عروقی که یکی از عوامل خطر برای بیماران دیابتی است، جلوگیری می کند.

فیبر همچنین باکتری های مفید روده را تقویت می کند و در سلامت افراد دیابتی موثر است.

این در حالی است که لیمو ترش کمتر با فیبر مصرف می شود. زیرا پس از آبگیری، گوشت میوه معمولا دور ریخته می شود. برای بهره مندی از فواید فیبر، می توانید به جای فشار دادن لیمو روی غذای خود، با قاشق گوشت آن را خرد کنید، دانه ها را دور بریزید و لیمو را با گوشت میوه مصرف کنید.

  1. ویتامین C و پیشگیری و کنترل دیابت: لیمو ترش همانند پرتقال سرشار از ویتامین سی است. مصرف این ویتامین برای سلامت کلی بدن اهمیت دارد و افراد دیابتی بیشتر از سایرین به این ویتامین نیاز دارند.

محققان طی مطالعه ای که در سال 2007 انجام شد، دریافتند که مصرف روزانه ویتامین C حداقل به میزان 1000 میلی گرم و به مدت 6 هفته در پیشگیری از دیابت نوع 2 موثر است. همین اثر در مطالعه دیگری که در سال 2016 انجام گرفت نیز تایید شد.

در مقایسه با پرتقال، لیمو ترش انتخاب بهتری برای افراد دیابتی است. زیرا لیمو قند کمتری دارد و از لحاظ ویتامین C غنی تر است. در مقایسه با آبلیمو نیز، مصرف میوه به دلیل وجود فیبر، فواید بهتری برای کنترل دیابت دارد.

  1. لیمو ترش و پیشگیری و درمان چاقی : چاقی خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد، زیرا بدن برای کنترل سطح قند خون نیازمند تولید انسولین بیشتری است.

همچنین بعد از ابتلا به دیابت نیز، بدن به انسولین بیشتری نیاز دارد تا بتواند قند خون را کنترل کند. در این زمینه متخصصان دیابت آمریکا توصیه می کنند که افراد دیابتی برای کنترل آسان تر دیابت باید وزن خود را کنترل کنند.

مطالعه ای که در سال 2016 انجام گرفت، نشان داد ترکیبات گیاهی خاصی در مرکبات وجود دارد که در پیشگیری و درمان چاقی مفید هستند. بنابراین مصرف آن ها می تواند با کمک به کنترل وزن به پیشگیری و مدیرت دیابت کمک نماید.

بخوانید : 9 غذای عالی برای کاهش مقاومت به انسولین

لیمو و دیابت

چه نکاتی در مصرف لیمو ترش باید رعایت شود؟

با وجود مزایای لیمو برای دیابت، برای مصرف موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • آب لیمو به دلیل اسیدی بودن می تواند به مینای دندان آسیب برساند
  • مصرف لیمو می تواند باعث سوزش سر دل شود
  • لیمو یک ادرارآور طبیعی است و می تواند باعث کم آبی بدن شود
  • اگزالات موجود در پوست لیمو می تواند منجر به تولید سنگ کلیه اگزالات کلسیم شود.
  • مصرف زیاد ویتامین سی می تواند در افرادی که مکمل آهن مصرف می کنند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود.

برای جلوگیری از هرگونه عارضه جانبی، ابتدا با پزشک معالج مشورت کنید و سپس لیمو را به تدریج وارد برنامه غذایی دیابت خود نمایید.

بخوانید : آیا آب لیمو به کاهش وزن کمک می کند؟

نتیجه گیری :

لیمو ترش یکی از مرکبات مفید برای پیشگیری و مدیریت دیابت است. البته در مورد مصرف لیمو ترش با پزشک خود در ارتباط باشید و پس از تایید پزشک، با مصرف متعادل، از فواید سلامتی آن بهره مند شوید.

منابع :

منبع 1 | منبع 2 | منبع 3

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید