صفحه اصلی > رژیم گیاهخواری : مروری مختصر بر تاریخچه گیاهخواری

مروری مختصر بر تاریخچه گیاهخواری

فهرست مطالب

چکیده :

گیاهخواری شاید در نگاه اول پدیده ای نو ظهور به نظر برسد، اما تاریخچه ای کهن دارد و منشاء آن به پیدایش بشریت باز می گردد.
انسان های اولیه به دلیل سکونت در جنگل های گرمسیری از میوه های درختان تغذیه می کرده اند و میلیون ها سال با همین شیوه به زندگی ادامه داده اند. اما دلایلی باعث تغییر سبک زندگی آن ها و تغییر روش تغذیه ای آن ها شد که باعث فاصله گرفتن از رژیم گیاهخواری و روی آوردن به منابع غذایی جدید شد. در این مقاله قصد داریم به تاریخچه گیاهخواری بپردازیم.

تاریخچه گیاهخواری

رژیم غذایی گیاهخواری

در واقع تاریخچه گیاهخواری به تاریخ آغاز بشریت بر می گردد. اجداد ما به دلیل محل زندگیشان که در جنگل های گرمسیری بوده به ناچار از میوه های موجود در جنگل تغذیه می کردند.(پروفسور هئر)

تغییر سبک تغذیه ای انسان اولیه

وقوع یکسری اتفاقات باعث تغییر سبک زندگی آن ها و تغییر شیوه تغذیه آن ها می شود: زمین لرزه، سیل ، تغییرات آب و هوایی و … .

این عوامل انسان های اولیه را ناچار به مهاجرت می کند، سکونت در محل زندگی جدیدی که میوه در آن کمیاب است و رژیم گیاهخواری دیگر توانایی سیر کردن آن ها را  نداشت.

بنابراین گوشت حیواناتی را که برای دفاع از خودشان می کشتند، جایگزین میوه شد و این عادت تغذیه ای با کشف آتش حفظ شد و ادامه پیدا کرد.

آغاز مجدد گیاهخواری در فرهنگ ها و قوم ها

تاریخچه گیاهخواری

بعد از تغییر سبک زندگی و روش تغذیه ای انسان های اولیه، در طول تاریخ افراد و یکسری از فرهنگ ها و قوم ها بنا به دلایل مختلف مجدد به رژیم گیاهخواری روی آوردند و پیروان خود را نیز تشویق به گیاهخواری کردند:

گیاهخواری مصریان باستان: حیوانات را مقدس دانسته و از خوردن گوشت حیوانات پرهیز می کردند.

گیاهخواری بوداییان: استفاده از گوشت در مذهب بودا قدغن بوده است.

گیاهخواری دین اوستا: کشاورزی مقدس است و کشتن حیوانات کار اهریمنی است.

زرتشت، مزدک و مانی از جمله افراد گیاه خوار بوده اند و از شیر و گیاهان تغذیه می کردند و از خوردن گوشت خودداری می کردند و آن را قدغن کردند.

گیاهخواری فیثاغورس : فیلسوف یونانی که اولین چهره گیاهخوار در میان مشاهیر روم باستان است و رژیم غذایی فیثاغورس با سلاخی حیوانات و خوردن گوشت آن ها مخالف بود. این مخالفت به دلیل اعتقاد به وجود یکسان روح در انسان و حیوان بود. همچنین پیروی از یک رژیم گیاهخواری را سالمتر می دانست. در رژیم غذایی فیثاغورسی تغذیه از انواع میوه ها،سبزی ها و انجیر بود.

فیثاغورس درباره گوشتخواری گفته است:”خودتان را به غذای چرکینی چون گوشت آلوده نسازید”

یک مرور کلی بکنیم: قدمت انسان بیش از چهار میلیون سال است که به طور عمده گیاه خوار بوده است. پنجاه هزار سال پیش با کشف آتش انسان های اولیه توانستند پخته خواری کنند. از هفت هزار سال پیش هم کشاورزی را شروع کردند و توانستند با اهلی کردن حیوانات از گوشت و محصولات آن ها استفاده کنند.

گیاهخواری مدرن پدیده ای تازه در صنعت غذایی

گیاهخواری اگر چه به ابتدای پیدایش بشریت گره خورده است اما گیاهخواری به معنای امروزی پدیده ای نو تلقی می شود و شکوفایی رژیم گیاهخواری از دهه 1970 شروع شد و دلایلی مانند بهداشت و سلامت، حقوق حیوانات و ملاحظات بوم شناختی آغازگر این شکوفایی بود و روز به روز به طرفدارانش اضافه می شود.

نتیجه گیری :

اجداد ما به دلیل شرایط محیط زندگی در ابتدا به ناچار گیاهخوار بوده اند. وقوع یکسری اتفاقات طبیعی منجر به تغییر الگوی تغذیه آن ها و افزایش مصرف منابع غذایی حیوانی شد. با گذشت زمان گیاهخواری به صورت یک روش انتخابی و نه اجبار، مجدد در تمدن های مختلف شکل گرفت تا به انسان امروز رسید.

منابع :

منبع 1 | منبع 2 | منبع 3

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید