صفحه اصلی > آشپزی : نسخه‌های گیاهی برای کاهش فشارخون را میشناسید؟

نسخه‌های گیاهی برای کاهش فشارخون را میشناسید؟

فهرست مطالب

چکیده :

بیماری فشارخون یکی از بیماری‌های غیرواگیر است. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده که نزدیک به نیمی از جمعیت افراد بزرگسال با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. این بیماری به علت نداشتن علائم خاص با عنوان قاتل خاموش شهرت یافته است. چنانچه این بیماری کنترل نشود می تواند عواقب جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. امروزه افراد برای مدیریت این بیماری مهلک در کنار مصرف داروهای شیمیایی به دنبال راه‌های کم‌هزینه و آسان برای کاهش فشار خون هستند. استفاده از نسخه‌های گیاهی برای کاهش فشارخون یکی از این راه‌های کم‌هزینه برای کاهش پرفشاری خون است. اگر شما هم مبتلا به فشارخون بالا هستید نگران نباشید در این مقاله راهکارهای درمان پرفشاری خون آورده شده است برای دانستن این موارد مقاله حاضر را مطالعه کنید.

نشانه های فشارخون بالا

فشارخون بالا می‌تواند بدون وجود علائم خاصی باشد. اما گاهی این بیماری خطرناک با علائم و نشانه‌هایی همراه است. سرگیجه، گیجی، سردرد، سرخ شدن رنگ صورت، برجستگی عروق، نبض بالا، تپش قلب، ضربان نامنظم قلب، تاری دید، احساس زنگ در گوش، اشکال در تنفس، خستگی و خواب‌آلودگی از جمله علائم فشارخون بالا هستند. پرفشاری خون در صورتی که درمان نشود منجر به بروز عوارض ناگوار خواهد شد. برای آشنا شدن با این عوارض ادامه مطلب را با دقت بخوانید.

عوارض فشارخون

پرفشاری خون در صورتی‌که کنترل و پیگیری نشود منجر به بروز عوارضی خطرناک خواهد شد. ازجمله این عوارض می‌توان به سکته مغزی، سکته قلبی، تاری دید، بیماری کلیوی، دیابت و سندروم متابولیک اشاره کرد. ما در ادامه شما را با دمنوش‌های کاهنده فشارخون آشنا می‌کنیم. البته توصیه می‌کنیم که پیش از مصرف این ترکیبات گیاهی حتما این موضوع را با پزشک متخصص خود در میان بگذارید. جهت شناخت نسخه‌های گیاهی برای کاهش فشارخون با ما همراه باشید.

نسخه های گیاهی

 ترکیبات گیاهی می توانند به عنوان متعادل کننده‌های فشارخون موثر باشند. کارشناسان تغذیه عنوان می‌کنند که دمنوش‌های کاهنده فشارخون همچون آویشن و عناب، چای سبز، چای ترش، چای کوهی، بابونه، گل گاوزبان، لیموعمانی، برگ زیتون، زنجبیل، دمنوش میوه‌ای انار یا آب انار، سنب الطیب، پونه کوهی، اسطوخودوس، زرشک و نعنا، گیاه دم اسبی، چای سیاه، دمنوش سیر، دمنوش گزنه، گیاه قاصدک و گل ساعتی برای کاهش سریع فشارخون تاثیر بسزایی دارند. در ادامه شما را با طرز تهیه دو دمنوش کاهنده فشارخون آشنا می کنیم.

انواع دمنوش

 چای ترش برای کاهش فشارخون

چای ترش چای قرمز آلبالویی خوش رنگی است. این چای یکی از نسخه‌های گیاهی برای کاهش فشارخون است که نقش خود را به خوبی عمل می‌کند. چگونگی تهیه این دمنوش شفابخش بسیار آسان است. ابتدا گلبرگ‌های این چای را به دقت شستشو دهید. سپس یک قاشق مرباخوری از آن را در لیوان‌های درب‌ دار دمنوش ریخته و پس از گذشت ۱۰ دقیقه میل کنید. مصرف این چای حدود ۴۵ دقیقه پس از صرف ناهار توصیه می شود. برای شیرین تر شدن این چای ترش می توانید مقداری عسل یا نبات را به این نوشیدنی دلچسب اضافه کنید. نوشیدن مرتب این چای علاوه بر کاهش فشارخون بالا فواید مهم دیگری نظیر خاصیت ضد پیری، تقویت سیستم ایمنی، خاصیت ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتری نیز به همراه دارد.

چای ترش

دمنوش زرشک و نعناع کاهنده فشارخون

این دمنوش با توجه به طبع سرد آن می تواند تاثیر شگرفی در کاهش فشارخون داشته باشد. دمنوش زرشک و نعنا از دیگر نسخه‌های گیاهی برای کاهش فشارخون است که می تواند به شما در کنترل نوسانات فشارخون کمک کند. برای آماده کردن این دمنوش کافی است که ۲ قاشق غذاخوری زرشک تازه، پنج برگ نعنای تازه، یک قاشق غذاخوری عسل و آب جوش را درون قوری ریخته پس از گذشت ۱۵ دقیقه میل کنید.

چای زرشک

نتیجه گیری :

فشار خون بالا اخیرا به یکی از بیماری‌های بسیار شایع در میان مردم جهان تبدیل شده است. برای کنترل این بیماری راه و روش‌های مختلفی از جمله مصرف قرص‌های شیمیایی، دمنوش‌های گیاهی، عرقیجات، ورزش و غیره توصیه می‌شود. یکی از این روش های کم هزینه برای کاهش فشارخون استفاده از دمنوش های کاهنده فشار خون است که در بالا بدان اشاره شد. اما به خاطر داشته باشید که در کنار مصرف این جوشانده‌ها باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. پرهیز از مصرف غذاهای شور، چرب و شیرین را مدنظر قرار دهید و تحرک را به ساعات روزمره خود اضافه کنید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید