صفحه اصلی > رژیم گیاهخواری : چه کسانی نمی توانند گیاهخوار شوند؟

چه کسانی نمی توانند گیاهخوار شوند؟

فهرست مطالب

چکیده :

صرف نظر از اینکه کدام نوع رژیم غذایی را ترجیح می دهید گوشتخواری یا گیاهخواری؟ داشتن یک درک درست از اصول اساسی تغذیه برای انتخاب و ادامه یک رژیم متعادل ضروری است.
رژیم گیاهخواری در صورتی برای فرد مفید خواهد بود که کالری و مواد مغذی مورد نیاز بدن جهت حفظ سلامتی و قدرت بدنی تامین شود.
از بین مواد مغذی مورد نیاز بدن تعدای از آن ها فقط از منابع حیوانی تامین می شوند و یا منابع حیوانی انتخاب بهتری نسبت به منابع گیاهی هستند. این امر لزوم استفاده از منابع حیوانی یا مصرف مکمل ها را می طلبد، و مسئله تا جایی برای سلامتی فرد اهمیت می یابد که انتخاب یا عدم انتخاب رژیم گیاهخواری یا کنار گذاشتن آن پیش می آید. در این مقاله به 4 گروه از افراد می پردازیم که رژیم غذایی گیاهخواری نمی تواند برای آن ها انتخاب مناسب و سالمی باشد.

گروه هایی که رژیم گیاهخواری برایشان مناسب نیست کدامند؟

گیاهخواری و گروه های ممنوعه برای گیاهخواری

سعید شخصیتی جوگیر و لج باز و طرفدار سلبریتی ها است که این مقاله را برای شما شیرین تر می کند.

اما چرا پای سعید به این مقاله هم باز شده است ؟

سعید پسر جوانی سری داستان های گیاهخواری است و شخصیتی است که به شدت تحت تاثیر تبلیغات فضای مجازی و سلبریتی ها و به تازگی به دلیل لج و لج بازی و خودسرانه رژیم غذایی گیاهخواری از نوع وگان را شروع کرده است.

اما چون علاقه شدیدی به گوشتخواری دارد، به دنبال بهانه ای است که هر چه زودتر بعد از جنجال گیاهخواری اش چه در بین دوستان و چه در فضای مجازی به سبک تغذیه ای قبلی اش بازگردد.

بنابراین به دنبال راه حلی است تا خود را شخصیتی قوی معرفی کند و قهرمانانه این رژیم را ترک کند. خیلی فکر می کند اما به نتیجه ای نمی رسد.

کلافه می شود و صفحه اینستاگرامش را چک می کند. بدون هدف چرخی در اینستاگرام می زند و بالاخره ویدیویی توجهش را جلب می کند: فواید و مضرات گیاهخواری.

سعید: به به بالاخره بهانه جور شد و تا آخر ویدیو با حواس جمع به گفته های متخصص تغذیه گوش می دهد، در اواخر ویدیو، دکتر نام چهار گروه که نباید گیاهخواری کنند را می برد:

  • خانم های باردار
  • خانم های شیرده
  • کودکان زیر 5 سال
  • ورزشکاران

چرا رژیم گیاهخواری نمی تواند برای ورزشکاران رژیم کاملی باشد؟

گیاهخواری و ورزش

سعید: تنها گزینه ای که می تواند کمکم کند ورزشکار شدن است؟! سخت است اما… انجامش می دهم. این می تواند یک خداحافظی آبرومندانه باشد. در ضمن ورزش هم این روزها خیلی ترند شده است. با یک پست با تیتر سلام ورزش خداحافظ وگان یا سلام بر ورزش خداحافظ گیاهخواری می توانم مسئله را جمع و جور کنم.اما باید خودم را برای سوالات احتمالی آماده کنم.پس می رویم سراغ تحقیقات علمی.

سرچ می کند: ورزش و گیاهخواری

چند نتیجه از سمت گوگل پیشنهاد می شود: اولین وبسایت گویا ورزش و گیاهخواری را مانعی برای هم نمی بیند ولی چند سطر پایین تر اشاره می کند که مناسب ورزشکاران حرفه ای نیست.

سعید: کار دارد سخت تر می شود. یعنی ورزشکار حرفه ای شوم؟!

ورزش حرفه ای به نظرم بهتر از تحمل گیاهخواری است. ادامه مطلب را مطالعه می کند. توصیه به گوشتخواری هم به خاطراحتمال اختلال درعضله سازی با گیاهخواری است. این که منابع پروتئین حیوانی برای ما (ورزشکاران) بهتر است. این حرف نشان می دهد که وگان بودن مستلزم رعایت های ویژه غذایی است. اما ترک آن بهتر است.

با این وجود آیا ورزشکار گیاهخوار هم داریم؟

بله در این مقاله چند نمونه از آن ها را نام برده شده است:

  • دیو اسکات: قهرمان ورزش های سه گانه. شش بار قهرمان شده است.
  • ادوین موسی: در دوی 400 متر با مانع دو بار قهرمان المپیک بوده واقعا چقدر زحمت کشیده آن هم با رژیم وگان؟!
  • خواهران ویلیلام: هر دو تنیس بازان حرفه ای هستند.

عضله سازی با گیاهخواری و اینکه کدام مواد مغذی فقط در منابع حیوانی یافت می شود؟

  1. ویتامین ب 12: به طور غالب در منابع حیوانی وجود دارد. در صورت عدم مصرف مکمل در رژیم وگان کمبود آن در بدن رخ خواهد داد.

سعید: وقتی منبعش هست چرا مکمل آخه؟

کمبود ویتامین ب 12 چندین علایم دارد که ضعف و خستگی و کم خونی از علائمی است که بر عملکرد ورزشکار موثر است.

  1. کراتین: مولکول کراتین در منابع غذایی حیوانی یافت می شود. مصرف کراتین باعث افزایش حجم عضلات و قدرت آن می شود. این هم ترجیح می دهم از غذاهای حیوانی تامین کنم تا مکمل.
  2. کارنوزین: بالا بودن کارنوزین باعث کاهش خستگی عضلات و عملکرد بهتر آنهاست. تامین فقط از منابع حیوانی و یا مکمل ها امکان پذیر است. پس منبع گیاهی ندارد.
  3. ویتامین د  3(ویتامینD3):  بهترین منابع ویتامین د  3 غذاهای حیوانی است. مانند زرده تخم مرغ، شیر، روغن جگر ماهی.

دیگر منابع : مکمل ها و غلات غنی شده هستند.

ویتامین D3 هم در عضله سازی موثر است.

گروه اول خوشمزه تر هستند سعید بیشتر ترجیحشان می دهد.

  1. آهن هِم: این نوع آهن فقط در گوشت ها یافت می شود. آهن موجود در غذاهای گیاهی از نوع غیر هم هستند. کمبود آهن به دلیل غیرهم بودن آهن گیاهی مورد مصرف در رژیم وگان و فیتیک اسید موجود در گیاهان می تواند عضله سازی را با مشکل مواجه کند. بنابراین استفاده از مکمل در رژیم های گیاهخواری توصیه می شود.
  2. لوسین(Leucine): محصولات حیوانی مانند شیر، ماهی، گوشت، تخم مرغ غنی ترین منبع لوسین هستند. وگان ها از نخود سبز، آجیل و کینوآ استفاده کنند. لوسین به عنوان محرک رشد عضله است.
  3. پروتئین: پروتئین دومین ماده فروان بدن بعد از آب است. برای عضله سازی دریافت مقدار کافی پروتئین ضروری است.

در هر دو سبک تغذیه ای گیاهخواری و گوشتخواری پروتئین کامل وجود دارد اما میزان پروتئین دریافتی در حجم ثابت از غذای مصرفی نکته قابل بحث است یعنی درصد پروتئین منابع گیاهی کمتر است.

راه حل برای عضله سازی با پروتئین گیاهی، تنوع دادن به منابع پروتئین های گیاهی موجود در رژیم گیاهخواری و مصرف مکمل است.

  1. کارنیتین: با مصرف پروتئین کافی بدن قادر به ساخت این ماده خواهد بود. بهترین منابع برای تامین کارنیتین هم حیوانی هستند.

برای مصرف مکمل کارنیتین باید با پزشک متخصص مشورت کرد. مصرف خودسرانه برای بدن می تواند ریسکی برای سلامتی باشد.

خب با این اطلاعات راحتتر گیاهخواری را ترک می کنم و جواب سوالات همه را هم می توانم بدهم. پس پیش به سوی ورزشکاری و ترک گیاهخواری.

نتیجه گیری :

رژیم گیاهخواری با اینکه در سال های اخیر طرفداران بی شماری در سرتاسر دنیا پیدا کرده است. اما شروع و ادامه آن نیاز به مشورت با پزشک متخصص و همچنین در نظر گرفتن بسیاری از فاکتورها از جمله سن، وضعیت جسمی، سطح فعالیت ورزشی و … است. با توجه به اینکه سلامتی شما در اولویت قرار دارد در انتخاب یک رژیم غذایی مناسب حتما دقت نمایید و با یک پزشک متخصص در ارتباط باشید.

منابع :

منبع 1 | منبع 2 | منبع 3 | منبع 4 | منبع 5

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید