صفحه اصلی > آشپزی : چگونه قارچ های خوراکی از سمی را تشخیص دهیم؟

چگونه قارچ های خوراکی از سمی را تشخیص دهیم؟

فهرست مطالب

چکیده :

قارچ ها نوعی گیاه به حساب می‌آیند که مصرف خوراکی دارند. البته همه قارچ های خوراکی نیستند برخی از آنها سمی هستند و عواقبی را عاید بدن انسان خواهند کرد. مصرف چند تکه از قارچ های سمی موجب از کار انداختن کبد، کلیه و حتی مغز انسان شده و در نهایت برخی از این قارچ های سمی سبب مرگ انسان می شوند. برای اطمینان از خوراکی بودن قارچ ها می بایست آزمایشگاه های ویژه در این خصوص بررسی‌های لازم را انجام دهد. اما توجه به نشانه های قارچ های خوراکی نیز می تواند شما را در این مسیر یاری کند. برای آشنایی با این نشانه ها با ما همراه باشید.

نبود آبشش سفید

از جمله نشانه های قارچ های خوراکی نداشتن آبشش سفید می باشد. سمی ترین قارچ ها اغلب دارای ها آبشش سفید هستند. هرچند که بعضی از قارچ های دارای آبشش سفید مصرف خوراکی نیز دارد. اما بنا بر احتیاط بهتر است از مصرف قارچ هایی که آبشش سفید دارند، خودداری شود. قارچ هایی با آبشش های قهوه یا برنزه گزینه مناسب تری برای مصرف هستند. قارچ های خوراکی و سالم اغلب در جوار صنوبرها، نراد ها و کاج ها می رویند. این چنین قارچ ها در شروع پاییز در مناطق پایین دست و در تابستان در مناطق بالادست برداشت می شوند. این قارچ های خوراکی در نزدیکی زمین ساقه های قطورتر دارند اما هر چه به سمت کلاهک می رویم از ضخامت ساقه آنها کاسته خواهد شد.

نداشتن کلاهک قرمز

نبود کلاهک قرمز از دیگر نشانه های قارچ های خوراکی به حساب می آید. چرا که این مدل قارچ ها اغلب سمی هستند..در حقیقت وجود رنگ قرمز در قارچ ها یک نوع هشدار طبیعی است که موجب دوری شکارچیان و پیشگیری از مصرف آنها خواهد شد.

عدم وجود لکه بر روی کلاهک قارچ های خوراکی

از نشانه های قارچ های خوراکی نداشتن لکه بر روی کلاهک آن ها می باشد. قارچ های دارای لکه یا پوسته پوسته شده برای مصرف مناسب نیستند. این نوع قارچ ها سایه روشن یا تیره تری بر روی کلاهک خود دارند. زیرا وجود این لکه ها و پوسته پوسته شدن ها اغلب در قارچ های سمی مشاهده می شود. این تکه های بد رنگ که بر روی کلاهک قارچ می رویند، در حقیقت باقیمانده پرده  کلی هستند که در جوانی قارچ را در بر می گیرند. در برخی موارد این تکه ها تبدیل به ردیف هایی از نقاط برجسته می شوند.

نبود غده فنجانی شکل یا کیسه‌ای طور

یکی دیگر از نشانه های قارچ های خوراکی این است که  غده فنجانی شکل یا کیسه طوری در انتهای ساقه آن وجود ندارد. این غده گرد ولوا volva نامیده می شود. این بخش اغلب زیر خاک قرار گرفته است و به همین جهت برای تشخیص سمی بودن یا خوراکی بودن قارچ می بایست آن را به آرامی از دل خاک خارج کرد تا این قسمت را مشاهده کرد. این غده در انتهای ساقه قارچ آمانیتا موسکاریا (قارچ مگس) که نوعی قارچ سمی به حساب می آید، کاملاً قابل مشاهده است.

قارچ سمی

نبود تیغه های نازک و سفید

از دیگر نشانه های قارچ های خوراکی، نداشتن تیغه های نازک و سفید رنگ است. این تیغه ها معمولا در قسمت های زیرین قارچ قابل مشاهده است و نشانه دیگری برای سمی بودن قارچ به شمار می آید.

نشانه های شاگ های خوراکی

شاگ ها نوعی قارچ محسوب می شوند که دارای دو نوع خوراکی و سمی هستند. شاگ ها در کل کلاهی بلند و ستون مانند دارند. اما از نشانه های قارچ های خوراکی شاگ این است که دارای آبشش های فراوان تیغه ای مانند ای هستند که به شکل آویزان روی یک ساقه توخالی قرار گرفته است. این مدل قارچ ها در نواحی شهری و آب و هوای خنک و مرطوب می رویند. شاگ های رشد کرده در جوار جاده های پرتردد، آلوده به اگزوز خودروها هستند و برای مصرف مناسب نخواهند بود.

نشانه های قارچ های پفی

قارچ های پفی نوع دیگر از قارچ ها به حساب می آیند. این مدل قارچ ها اغلب در امتداد لبه های جنگلی و در فصول پاییز و زمستان می رویند. برای تعیین نوع سمی یا خوراکی این مدل قارچ ها، آنها را نصف می کنند تا پر بودن یا نبودن آن ها را مشاهده کنند. از نشانه های قارچ های خوراکی پفی این است که سفید خالص بوده و در صورت مشاهده رنگ زرد یا قهوه ای در داخل آن ها باید به خوراکی بودن آنها شک کرد.

قارچ ها

نشانه های قارچ های پیاله ای

قارچ های پیاله ای نوع دیگر از قارچ ها به حساب می آیند. از جمله نشانه های قارچ های خوراکی پیاله ای آن است که دارای رنگ های زرد تا طلایی و لبه های موج دار و بریده شده می باشند. ساقه های قارچ های پیاله ای خوراکی همانند ترومپت می باشند. ضخامت ساقه قارچ های پیاله ای خوراکی در محل اتصال به کلاهک آنها بیشتر می‌شود. قارچ های پیاله ای خوراکی اغلب در فصل پاییز یا شروع بهار در نزدیکی درختان دارای چوب محکم و مخلوط ها پیدا می‌شوند.

نتیجه گیری :

قارچ هایی از با ارزش ترین و مفید ترین گیاهان به حساب می آید. اما نوع سمی آن عواقب سنگینی را عاید بدن انسان خواهد کرد. از جمله علائم مصرف قارچ های سمی بروز اسهال، استفراغ، وجود خون در استفراغ، مدفوع خونی، گرفتگی روده، تعریق زیاد، گریه شدید و بی کنترل، هذیان، خواب آلودگی زیاد، اغما، توهم، مشکلات روانی و غیره می باشد. به همین جهت تشخیص نوع خوراکی از سمی آن بسیار حائز اهمیت است. ما در این مقاله به بررسی نشانه های قارچ های خوراکی پرداخته ایم. از جمله این نشانه ها می توان به نبود لکه بر روی کلاهک، نداشتن کلاهک قرمز رنگ، نبود آبشش سفید در قارچ ها و غیره اشاره کرد. برای بالا بردن دانش خود در خصوص این موضوع ضروری و مهم، مقاله جذاب حاضر را به دقت تا انتها مطالعه کنید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید