صفحه اصلی > آشپزی : گل همیشه بهار و مزایای سلامتی آن

گل همیشه بهار و مزایای سلامتی آن

فهرست مطالب

گل همیشه بهار از جمله گیاهانی که خواص و فواید فراوانی دارد که می تواند برای جلوگیری از سرطان خون، سرطان ریه، سرطان پروستات و سرطان روده و رحم بسیار مناسب است. این گیاه علفی در دسته گیاهانی که هم به شکل آپارتمانی و هم به صورت کاشته شده نگهداری و تکثیر می شود.

این گیاه یک ساله و زیبا گاه به ارتفاع نیم متر نیز می روید. گل های همیشه بهار نارنجی یا زرد رنگ هستند و ریشه آنها به شکل مخروطی است. گلبرگ های این گل بعد از برداشت خشک می شوند و به اشکال دارویی مورد استفاده قرار می گیرند.

با توجه به خواص فراوان گل همیشه بهار ما موضوع این نوشتار از سری مقالات وب سایت سلامتی من را به بررسی مزایای سلامتی گل همیشه بهار اختصاص داده‌ایم. برای دانستن این مهم همراه باشید.

بهبود سیستم گوارش با گل همیشه بهار

از جمله مزایای سلامتی گل همیشه بهار آن است که برای تسکین نشانه های ناراحتی های روده التهابی یا کولیک بسیار مناسب است. از سوی دیگر گیاه همیشه بهار برای برطرف کردن ورم معده، درمان رفلاکس معده، از بین بردن زخم معده، تسکین معده درد و دردهای دوران قاعدگی و رحم بسیار مناسب می باشد.

لذا افرادی که از ناراحتی های گوارشی رنج می برند، از دمنوش گل همیشه بهار به شکل روزانه استفاده می کنند.

برای تهیه دمنوش گیاهی گل همیشه بهار کافی است که دو فنجان آب را جوشاند و سپس ۲ قاشق چای خوری گل خشک را به این لیوان افزود. پس از گذشت ۱۰ دقیقه این نوشیدنی دم خواهد کشید و به همراه عسل یا پودر دارچین می توان مورد استفاده قرار داد.

گوارش و مزایای سلامتی گل همیشه بهار
گل همیشه بهار منبع آنتی اکسیدان

یکی دیگر از مزایای سلامتی گل همیشه بهار این است که سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. این گیاه دارای چندین آنتی اکسیدان قوی همچون فلاونوئیدها، پلی‌فنول‌ها، کاراتونوئیدها و تریترپین ها است که با رادیکال های آزاد موجود در بدن مقابله می کند و میزان استرس اکسیداتیو در بدن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. همچنین احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن را پایین می آورد.

مواد ضد التهابی موجود در این گیاه به کاهش میزان التهاب بدن کمک می کنند. از جمله این ترکیبات ضد التهابی موجود در گل همیشه بهار می‌توان به فاکتور نکروز توموری آلفا اشاره کرد. التهاب مزمن موجب بروز ناراحتی هایی همچنین اضافه وزن، سندروم متابولیک و دیابت نوع ۲ خواهد شد. به همین جهت مصرف این دمنوش بسیار با ارزش می باشد.

ضد قارچ و میکروب

یکی دیگر از مزایای سلامتی گل همیشه بهار آن است که ضد قارچ و ضد میکروب به حساب می آید. بر اساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است که روغن به دست آمده از گیاه گل همیشه بهار می‌تواند بر روی ۲۳ سویه مخمر کاندیدا تاثیرات خوبی را بر جای گذارد. مخمر کاندیدا در حقیقت نوعی قارچ رایج است که سبب بروز بسیاری از عفونت ها از جمله عفونت دهان، واژن و پوست می شود. این گیاه همچنین موجب توقف رشد و تکثیر انگل لیشمانیا می شود.

این انگل باعث بروز بیماری لیشمانیاز خواهد شد. این بیماری موجب ایجاد زخم های پوستی بر روی قسمت های داخلی بدن همچون طحال، کبد و مغز استخوان می شود.

همچنین یکی از خواص بارز گل همیشه بهار خاصیت آن برای عفونت های رحمی و کیست تخمدان زنان است. دمنوش گل همیشه بهار برای رحم بسیار مفید است و می تواند موجب پاکسازی رحم شود.

گل همیشه بهار برای بهبود پوست

بهبود وضعیت پوست از جمله دیگر مزایای سلامتی گل همیشه بهار به شمار می‌آید. این گیاه دارای خاصیت ضد پیری است و برای دوستداران پوست بسیار مناسب خواهد بود. عصاره این گیاه در محصولات آرایشی و بهداشتی همچون کرم و پمادها مورد استفاده قرار می گیرد.

این ماده موجب آبرسانی پوست شده و استحکام و خاصیت کشسانی پوست را دوچندان خواهد کرد. همچنین نشانه های پیری زودرس را کاهش می دهد یا از ایجاد آن ها جلوگیری می کند. علت خاصیت ضد پیری بودن گل همیشه بهار، وجود آنتی اکسیدان در آن می باشد. این آنتی اکسیدان ها استرس اکسیداتیو را به شدت کاهش می دهد.

گل همیشه بهار همچنین به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می‌کند و پوست را در مقابل پرتوهای مضر خورشید حفاظت می کند. به همین جهت از روغن گل همیشه بهار در تهیه کرم های ضدآفتاب و برای پیشگیری از آفتاب سوختگی استفاده می کنند.

عصاره این گیاه همچنین برای برطرف کردن جوش ایجاد شده به علت پوشک نوزادان برای این قشر مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین بانوانی که در ایام شیردهی با ترک نوک سینه مواجه می‌شوند، نیز می‌توانند از این محصولات برای برطرف کردن درد و تسکین این وضعیت استفاده کنند.

این گیاه به علت داشتن ویژگی ضد میکروبی قوی موجب کاهش جوش و آکنه می شود. گل همیشه بهار هم‌چنین برای برطرف کردن خارش، رفع قرمزی التهاب، درمان خشکی و ورم نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از این گیاه موجب تکثیر بافت های جدید و سالم خواهد شد. همچنین گردش خون را در قسمت آسیب دیده دوچندان می کند. این گیاه موجب تولید کلاژن شده و به همین جهت تقویت بافت پوست و افزایش فرایند ترمیم پوست های آسیب دیده را به دنبال خواهد داشت.

پوست و مزایای سلامتی گل همیشه بهار

خاصیت ضد سرطانی گل همیشه بهار

یکی دیگر از مزایای سلامتیه گل همیشه بهار خاصیت ضد سرطانی آن می باشد. این دمنوش غنی از ویتامین و مواد معدنی است و آنتی اکسیدان های فراوانی را در خود جای داده است. به همین جهت می‌تواند موجب خنثی شدن اثرات رادیکال‌های آزاد موجود در بدن شود و از این طریق از ایجاد ناراحتی های مزمنی همچون سرطان و دیابت پیشگیری کند.

گل همیشه بهار همچنین دارای مقادیر فراوانی بتاکاروتن  است به همین جهت مانع ابتلا به التهاب استخوان و آرترویت خواهد شد.

سرطان و مزایای سلامتی گل همیشه بهار

مخلص کلام; خواص گل همیشه بهار

گل همیشه بهار گیاهی علفی و یکساله است که به خانواده کاستی تعلق دارد. این گیاه دارای گل های بزرگ به رنگ زرد و نارنجی است و ارتفاع آن گاه به نیم نیز خواهد رسید.
گیاه همیشه بهار برای رفع التهاب، محرک ایمنی بدن، برطرف کردن عفونت های گوش، درمان ملتحمه چشم، تولید کلاژن، تسکین گلودرد و التهابات دهانی، سم زدایی بدن، برطرف کردن ناراحتی های گوارشی، تنظیم دوران قاعدگی، نرم کردن پوست، مقابله با سرطان، پاکسازی کبد، درمان زخم و سوختگی ها، سلامت دهان و دندان و غیره مفید می باشد.
به همین جهت ما در این مقاله سعی کردیم به بررسی خواص گل همیشه بهار بپردازیم. اگر شما هم به دنبال شناخت مزایای سلامتی این گل اعجاب انگیز هستید، بهتر است این مقاله کاربردی و مفید را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید