صفحه اصلی > رژیم گیاهخواری : گیاهخواری دوست یا دشمن سلامتی شما؟

گیاهخواری دوست یا دشمن سلامتی شما؟

فهرست مطالب

چکیده :

گیاهخواری، موضوعی است که هر روز در سر تا سر جهان بر حجم طرفدارانش افزوده می شود.
در ایران نیز گیاهخواران از قدیمی ترین گروه ها هستند و هم اکنون نیز انجمن گیاهخواران در کشورمان وجود دارد.
علی رغم قدمت رژیم گیاهخواری و انجمن مربوطه، هنوزعده ای ناآگاهانه به این سبک زندگی روی می آورند که نتیجه آن فقط عوارض گیاهخواری است و سودی حاصلشان نمی شود.
همانگونه که رژیم گیاهخواری برنامه ریزی شده می تواند فواید بسیاری برای فرد داشته باشد، آن سوی قضیه هم صادق است. شروع و ادامه خودسرانه این رژیم تنها باعث آسیب به شما خواهد شد. بنابراین اگر تاکنون فقط تبلیغات فواید گیاهخواری را دیده اید، مطالعه مضرات رژیم گیاهخواری هم برای یک انتخاب آگاهانه به شما توصیه می شود.

آیا رژیم گیاهخواری شما اصولی است؟

گیاهخواری و عوارض گیاهخواری

امروز دو تن از شخصیت های سری داستان های گیاهخواری همراهمان هستند.

سعید (اولین شخصیت مقاله امروز) که با یک تصمیم ناگهانی و احساسی گیاهخوارشده است اما از همان اول هم با قصد پز دادن و جلب توجه این کار را انجام داد.

سعید برای شروع گیاهخواری و خداحافظی از آن حسابی در فضای مجازی غوغا کرد.

اما عطش او به پست و استوری ختم نشد وتصمیم گرفت طی یک لایو در صفحه اینستاگرام نشان دهد که به سختی در حال ورزش است و برای این که خود را فردی آگاه جلوه دهد حسابی درباره ارتباط ورزش و گیاهخواری مطالعه کرده بود تا اگر سوالی در خلال لایو پرسیده شد بتواند پاسخ آن ها  بدهد و از عوارض رژیم گیاهخواری بر ورزشکاران توضیح دهد.

 هر چند در کامنت پست خداحافظی از رژیم وگان، خودی نشان داده بود. اما برای اثبات ورزشکاری این لایو را لازم می دید.

لایو شروع شد ورزشکار ما در باشگاه سخت مشغول تمرین است. طبق پیش بینی ماجرا جلو رفت اما شخصی مدام در حال ریکوئست برای بالا آمدن است که سعید او را نمی شناسد.

این شخص کسی نیست جز مونا (دومین شخصیت مقاله امروز، متخصص تغذیه که همراه خوبی برای کسانی است که به رژیم گیاه خواری روی می آورند.)

مونا از طریق دوست سعید، سامان که یکی از مراجعان موناست و به تازگی به جمع گیاه خواران پیوسته است از لایو سعید آگاه شده است.

سامان این لایو را بهترین فرصت آشنایی مونا با سعید و معرفی یک متخصص تغذیه با گیاهخواری برای مخاطبان پیج سعید دانست. این نه یک تبلیغ برای مونا، بلکه یک فرصت آگاهی سازی از مضرات رژیم گیاه خواری است.

سعید بعد از اتمام توضیحاتش از دلایل ضررهای ناشی از گیاهخواری برای ورزشکاران، بالاخره رضایت می دهد مونا بالا بیاید و مونا بعد از معرفی خودش از سعید اجازه می گیرد که چند سوال از او بپرسد:

آقا سعید: شما چطور رژیم گیاهخواری را شروع کردی؟ از کسی کمک گرفتی؟

سعید: بله. مطالعه کردم

مونا: منابع معتبر بود؟

سعید: واقعا نمی دانم

مونا: می دانی که خدا خیلی شما را دوست داشته که الان یک ورزشکار هستی و از رژیم گیاهخواری خداحافظی کرده ای؟

رژیم های خودسرانه و بدون برنامه ریزی گیاه خواری می تواند عوارض جبران ناپذیری برای فرد داشته باشد.

با یک مثال ساده می خوام تصمیم خطرناکت را برای شما و بقیه دوستان تصویر سازی کنم:

فرض کنیم همان طور که با یک تصمیم هیجانی، گیاه خوار شده ای با جوی که از فضای مجازی می گرفتی رژیم وگان را ادامه می دادی بدون مشورت با یک متخصص.

در این حالت یک آقا سعیدِ خسته که مزه غذاها را نمی فهمد و درد استخوان دارد، جدیداً مشکل ریزش مو پیدا کرده و سلامت دندان هایش در خطر است، نباید دور از تصور باشد. این موارد تنها بخشی از عوارض گیاهخواری به سبک غیر اصولی است.

آشنایی با 7 مورد از مهمترین مضرات گیاه خواری

عوارض گیاهخواری

  • کمبود ویتامین B12: ریز مغذی ای که تنها از منابع حیوانی دریافت می شود. آنچه در رژیم سعید خبری از آن نیست. بدون ویتامین B12 فرد دچار خستگی، اسهال می شود و حس چشایی و بویایی به شدت کاهش می یابد.
  • کمبود پروتئین: برای تامین پروتئین مورد نیاز از منابع گیاهی باید مقدار بیشتری از غذاهای دارای پروتئین گیاهی مصرف شود که بعید می دانم برنامه خاصی برای آن داشته باشی.
  • احتمال پوکی استخوان: 75 درصد ازکسانی که رژیم وگان دارند، نمی توانند کلسیم کافی از رژیم غذایی روزانه دریافت کنند. استفاده از منابع گیاهی حاوی کلسیم تا حدودی کمک کننده است اما اگزلات موجود در این منابع غذایی، جذب کلسیم را کاهش می دهد.
  • ریزش مو: برای داشتن موی سالم مصرف پروتئین حیوانی یکی از مهمترین موارد است.
  • کاهش باروری: این در مورد خانم ها صادق است. تحقیقات نشاندهنده بی نظمی در چرخه قاعدگی 70 درصد خانم های وگان است. حتی این رژیم می تواند منجر به نازایی خانم های خام گیاه خوار بشود.
  • پوسیدگی دندان: فرسایش زیاد مینای دندان به دلیل مصرف بالای مرکبات و توت به ویژه در رژیم خام گیاهخواری می تواند سلامت دندان ها را تهدید کند.
  • کمبود آهن: آهن موجود در منابع گیاهی کمتر از آهن منابع غذایی حیوانی جذب می شود. اسید فیتیک موجود در منابع گیاهی می تواند به این مسئله دامن بزند، اما مصرف ویتامین C کمک کننده می باشد.

بله آقا سعید می بینی که خدا چقدر شما را دوست داشته که رژیم گیاهخواری سختگیرانه ات را کنار گذاشته ای.

نتیجه گیری :

رژیم های غذایی خودسرانه و تکیه فرد به منابعی که از صحت اطلاعات آن ها آگاهی ندارد، می تواند به جای بهبود سلامتی فرد، نیتجه عکس داشته باشد و گاه عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

منابع :

منبع 1 | منبع 2

خدیجه حسنی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید