طرز تهیه میگو پلو


clapping

۰ نفر این غذا را پسندیده اند

cooking

۰ نفر این غذا را پخته اند


به این غذا امتیاز دهید


نسرین کاردان

نسرین کاردان

مشاهده پروفایل

به این غذا امتیاز دهید

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۳۱

clapping

۰

cooking

۰

میگو پلو

clapping

دمت گرم

cooking

منم پختم

diary

دفترچه

share

اشتراک


میگو پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه یکی از معورف ترین غذاهای استان های جنوبی کشورمان است و بهترین میگو پلو در جنوب کشور متعلق به استان بوشهر می باشد.

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه
۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت
۹۰ دقیقه

هر وعده مناسب برای
۳ نفر


مراحل آماده سازی و پخت

مرحله 1

ابتدا باید میگوها را تمیز کنیم و رگ سیاه پشت میگوها را خارج کنیم. پس از شستشوی میگوها آنها را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و پاپریکا را به همراه ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده، ادویه ماهی، پودر سیر و مقدار نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم.

مرحله 2

مواد را به آرامی روی گوشت میگوها ماساژ می دهیم تا ادویه ها به تمام نقاط گوشت میگوها برسد، حالا روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت ۱ الی ۲ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا میگوها طعم دار شوند و بوی زهم شان گرفته شود.

مرحله 3

پس از گذشت یک ساعت میگوها را از یخچال خارج می کنیم، در ادامه پیاز را به صورت خلالی درشت خرد می کنیم و به همراه کمی روغن در یک تابه مناسب تفت می دهیم تا پیاز طلایی شود، سپس ۱ قاشق غذاخوری زعفران به پیاز اضافه می کنیم.

مرحله 4

حالا یکی دو دقیقه دیگر پیازها را تفت می دهیم تا با زعفران یکدست شوند. در ادامه پیاز را از تابه خارج می کنیم و کمی روغن اضافه می کنیم، سپس میگوها را به تابه اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا میگوها سرخ شوند.

مرحله 5

در ادامه باقیمانده زعفران دم کرده را به همراه پیاز سرخ شده به میگوها اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا با هم یکدست شوند، سپس در صورت تمایل کمی زرشک هم اضافه می کنیم و تفت کمی می دهیم و تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم.

مرحله 6

برنج را می توانیم به سلیقه خود به صورت ساده یا با شوید خشک تهیه کنیم. برنج را می خیسانیم سپس یک قابلمه آب روی حرارت قرار می دهیم تا آب جوش بیاید سپس کمی نمک به آب جوش اضافه می کنیم و در ادامه برنج خیسانده شده را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله 7

زمانی که دانه های برنج نرم شدند و مغزشان کمی گیر داشت برنج را آبکشی می کنیم. حالا داخل یک قابلمه مناسب کمی روغن می ریزیم و به سلیقه خود از نان لواش یا سیب زمینی ورقه شده برای ته دیگ برنج استفاده می کنیم.

مرحله 8

حالا برنج را به آرامی روی ته دیگ می ریزیم و روی درب قابلمه دم کنی قرار می دهیم تا برنج حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد. پس از اینکه برنج دم کشید آنرا داخل دیس می ریزیم و میگوهای سرخ شده را روی برنج قرار می دهیم و سرو می کنیم.

مرحله 9

توجه داشته باشید که در صورت تمایل می توانیم میگو پلو را مانند غذاهایی مثل لوبیا پلو یا عدس پلو به صورت مخلوط نیز درست کنیم. به این صورت که میگوهای سرخ شده را به صورت لایه به لابه داخل برنج آبکش قرار می دهیم.

نکات و یادداشت ها

البته اگر می خواهید میگو پلوی شما مجلسی تر باشد بهتر است میگوها را به صورت جدا به برنج اضافه کنید، چون درست کردن میگو پلو به صورت مخلوط باعث می شود که ظاهر غذا خیلی جذابیت نداشته باشد و نتوانید آنرا به خوبی تزیین کنید.
استاندارد آمریکا

جدول ارزش غذایی میگو پلو

ارزش غذایی

میزان سرو 1 وعده غذایی کامل : 100 گرم

میزان در هر وعده درصد نیاز روزانه
کالری ۱۲۴.۶۴ - %
چربی کل ۱.۱۸ - %
    چربی اشباع شده ۰.۲۰ - %
    چربی ترانس ۰.۰۰ - %
کلسترول ۲۸.۴۵ - %
سدیم ۲۲۴.۶۲ ۱۵ %
کربوهیدرات کل ۲۲.۲۱ ۱۷ %
    فیبر رژیمی ۰.۵۲ - %
    قند ۰.۰۵ - %
پروتئین ۵.۷۶ ۱۰ %
ویتامین A ۵۰.۸۲ ۶ %
کلسیم ۲۰.۷۴ ۲ %
برای مشاهده وارد شوید

نظرات

برای ثبت نظر وارد شوید

تاکنون هیچ نظری برای این غذا ثبت نشده است.