طرز تهیه شامی


clapping

۰ نفر این غذا را پسندیده اند

cooking

۰ نفر این غذا را پخته اند


به این غذا امتیاز دهید


هایده ابراهیم زاده

هایده ابراهیم زاده

مشاهده پروفایل

به این غذا امتیاز دهید

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۵

clapping

۰

cooking

۰

شامی

clapping

دمت گرم

cooking

منم پختم

diary

دفترچه

share

اشتراک


شامی کباب یا کتلت گوشت یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین کباب های ایرانی است و به عنوان یکی از معروف ترین کباب های خانگی محسوب می شود.

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه
۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت
۹۰ دقیقه

هر وعده مناسب برای
۱۵ نفر


مراحل آماده سازی و پخت

مرحله 1

گوشت را با پیاز و زردچوبه و کمی نمک و فلفل در نیم لیتر آب روی آتش ملایم باز بگذارید و حدود 2 ساعت بپزید. هرگاه آب گوشت کم شدکمی آب جوش اضافه کنید. دست آخر آب گوشت باید کار رفته باشد. در پایان ساعت اول لپه را اضافه کنید. (توجه داشته باشید که ترکیب لعاب گوشت و لپه با آب کم باعث ته گرفتگی می شود. اگر گوشت و لپه را در دو قابلمه جدا بپزید ، خطر ته گرفتگی بسیار کمتر می شود)

تصویر  مرحله 1 پخت شامی

مرحله 2

گوشت و لپه را با قاشق سوراخ بردارید و با استفاده از چرخ گوشت ، چرخ کنید. (اگر بتوانید گوشت را با گوشت کوب بکوبید بافت شامی بسیار بهتر از کار در می آید) تخم مرغ ها را روی مایه کوبیده بشکنید ، اندکی زعفران را در 1 قاشق آب داغ حل کنید و اضافه کنید. نمک و فلفل بپاشید و مایه را خوب چنگ بزنید.

مرحله 3

برای قالب گیری شامی ، یک دستمال پاکیزه را نم بزنید ، روی یک نعلبکی بیندازسد و لبه های دستمال را پشت نعلبکی هم بیاورید ، بپیچانید و توی مشت بگیرید ، به طوری که سطح دستمال مانند پوست تنبک روی نعلبکی کشیده شود. سپس با دست آزادتان که در یک کاسه آب سرد میزنید ، به اندازه کمی بیشتر از یک تخم مرغ از مایه شامی بردارید ، آن را گلوله کنید ، روی سطح تنبک مانند دستمال بگذاریدو کمی فشار بدهید تا پهن شود. لبه های مایه را کمی نازک کنید و با انگشت اشاره وسط آن را سوراخ کنید. سپس بردارید و در سینی بگذارید.

مرحله 4

پس از آن که تمام مایه به شکل شامی درامد ، روغن را به عمق 2 الی 3 سانتی متر در تابه داغ کنید و شامی را با احتیاط در روغن داغ بگذارید. پس از 2 تا 3 دقیقه شامی را برگردانیدتا هر دو روی آن سرخ شود. حرارت زیر تابه باید بالا باشد ، ولی نه آنقدر که رویه ی شامی خشک شود و داخل آن ، چنان که باید نبندد.

مرحله 5

شامی آماده را بردارید و روی حوله کاغذی بگذارید تا روغن آن گرفته شود.

نکات و یادداشت ها

این دستورپخت برای تهیه 15 الی 20 عدد شامی تهیه شده است - اگر مایه شامی شل درامد ، می توانید با یکی دو قاشق آرد نخودچی آن را سفت کنید
استاندارد آمریکا

جدول ارزش غذایی شامی

ارزش غذایی

میزان سرو 1 وعده غذایی کامل : 100 گرم

میزان در هر وعده درصد نیاز روزانه
کالری ۱۶۸.۸۹ - %
چربی کل ۷.۳۶ - %
    چربی اشباع شده ۱.۷۴ - %
    چربی ترانس ۰.۰۱ - %
کلسترول ۱۰۶.۹۷ - %
سدیم ۴۹.۷۹ ۳ %
کربوهیدرات کل ۸.۵۳ ۷ %
    فیبر رژیمی ۳.۰۲ - %
    قند ۱.۶۱ - %
پروتئین ۱۶.۷۶ ۳۰ %
ویتامین A ۹۵.۹۱ ۱۱ %
کلسیم ۲۱.۱۴ ۲ %
برای مشاهده وارد شوید

نظرات

برای ثبت نظر وارد شوید

تاکنون هیچ نظری برای این غذا ثبت نشده است.