طرز تهیه حلیم


clapping

۰ نفر این غذا را پسندیده اند

cooking

۰ نفر این غذا را پخته اند


به این غذا امتیاز دهید


نسرین کاردان

نسرین کاردان

مشاهده پروفایل

به این غذا امتیاز دهید

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۶

clapping

۰

cooking

۰

حلیم

clapping

دمت گرم

cooking

منم پختم

diary

دفترچه

share

اشتراک


حلیم از غذاهای ایرانی است که بیشتر در مراسم عزاداری ئ بصورت نذری پخته می شود. حلیم را می توان همراه با شکر یا نمک میل نمود.

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه
۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت
۱۸۰ دقیقه

هر وعده مناسب برای
۴ نفر


مراحل آماده سازی و پخت

مرحله 1

برای تهیه حلیم نذری خوشمزه ابتدا گندم های پوست کنده را داخل کاسه ای بزرگ می ریزیم و تا سطح روی گندم ها آب می ریزیم و اجازه می دهیم یک شب خیس بخورند. بعد گندم های خیس خورده را آبکشی می کنیم و داخل قابلمه مورد نظر برای پخت حلیم می ریزیم.

مرحله 2

سپس ۶ لیوان آب نیز به گندم اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت کم می گذاریم تا به مرور زمان گندم ها بپزند.زمانیکه به جوش آمد بطور مداوم هر ۵ دقیقه یکبار آن را هم می زنیم تا ته نگیرد.گوشت را نیز داخل قابلمه ای قرار می دهیم.

مرحله 3

سپس تا یک بند انگشت روی آن آب می ریزیم و بلافاصله پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و از وسط نصف می کنیم و به گوشت اضافه می کنیم تا بوی زهم گوشت را بگیرد و کمی زردچوبه نیز روی گوشت می پاشیم.

مرحله 4

حالا قابلمه را روی حرارت ملایم می گذاریم و درب آن را می گذاریم تا گوشت کاملا مغز پخت شود. سپس گوشت پخته شده را داخل صافی می گذاریم و صبر می کنی تا خنک شود.همین طور پیاپی گندم را هم می زنیم تا ته نگیرد.

مرحله 5

گوشت خنک شده را ریش ریش می کنیم و زمانیکه گندم کاملا پوره شده بود به آن می افزاییم و بلافاصله کمی نمک نیز اضافه می کنیم و مداوم به هم زدن ادامه می دهیم و ۱ قاشق غذاخوری روغن نیز به مواد اضافه می کنیم و حرارت را ملایم می کنیم و مداوم به هم زدن ادامه می دهیم.

مرحله 6

چون حرارت را ملایم کرده ایم و امکان ته گرفتن حلیم بیشتر است و می خواهیم آب اضافه حلیم تبخیر شود ( البته دقت کنید همه آب حلیم نباید تبخیر شود چون زمان سرد شدن حلیم سفت تر می شود ) تا حلیم قوام یابد.

مرحله 7

حلیم قوام یافته را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا کمی از حرارت بیفتد و خنک شود و داخل ظرف مورد نظر می ریزیم و با دارچین آن را تزئین می کنیم البته می توانید کمی روغن نیز مجددا رور آن بریزید و با نان تازه نوش جان کنید.

نکات و یادداشت ها

شکر یا نمکی که همراه حلیم میل می کنید در ارزش غذایی این غذا محاسبه نشده است. زیرا مصرف شکر یا نمک همراه این غذا سلیقه ای می باشد.
استاندارد آمریکا

جدول ارزش غذایی حلیم

ارزش غذایی

میزان سرو 1 وعده غذایی کامل : 100 گرم

میزان در هر وعده درصد نیاز روزانه
کالری ۱۷۳.۰۹ - %
چربی کل ۵.۷۱ - %
    چربی اشباع شده ۱.۶۰ - %
    چربی ترانس ۰.۴۷ - %
کلسترول ۱۳.۱۴ - %
سدیم ۹.۹۹ ۱ %
کربوهیدرات کل ۲۲.۲۴ ۱۷ %
    فیبر رژیمی ۰.۱۹ - %
    قند ۰.۳۲ - %
پروتئین ۸.۱۰ ۱۴ %
ویتامین A ۰.۵۷ ۰ %
کلسیم ۵.۴۰ ۱ %
برای مشاهده وارد شوید

نظرات

برای ثبت نظر وارد شوید

تاکنون هیچ نظری برای این غذا ثبت نشده است.