طرز تهیه خورشت ماست


clapping

۰ نفر این غذا را پسندیده اند

cooking

۰ نفر این غذا را پخته اند


به این غذا امتیاز دهید


سمیرا محمدی

سمیرا محمدی

مشاهده پروفایل

به این غذا امتیاز دهید

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۶

clapping

۰

cooking

۰

خورشت ماست

clapping

دمت گرم

cooking

منم پختم

diary

دفترچه

share

اشتراک


خورش ماست اصفهانی یکی از دسرهای خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که اصالتا متعلق به شهر اصفهان است. جالب است بدانید که این خورشت اصیل ایرانی تنها خورشتی است که به صورت دسر سرو می شود.

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه
۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت
۱۲۰ دقیقه

هر وعده مناسب برای
۴ نفر


مراحل آماده سازی و پخت

مرحله 1

برای تهیه خورش ماست اصفهانی ابتدا یک قابلمه مناسب را پر از آب کنید و روی حرارت قرار دهید سپس پیاز را پس از گرفتن پوست از وسط نصف کنید و به قابلمه اضافه کنید. در ادامه گوشت گردن را به همراه کمی زردچوبه اضافه کنید و با حرارت زیاد اجازه دهید گوشت گردن مغز پخت شود.

مرحله 2

پس از اینکه گوشت گردن به خوبی پخت ، قابلمه را از روی حرارت بردارید و گوشت را از قابلمه خارج کنید. استخوان های موجود در گوشت را با دقت خارج کنید ، سپس گوشت را داخل یک ظرف مناسب بریزید ( ترجیحا ظرف مسی ).

مرحله 3

این مرحله مهم ترین مرحله پخت خورش ماست است و باید به خوبی آنرا انجام دهید. در این مرحله باید آنقدر گوشت را بکوبید تا رنگش مایل به سفید و کش دار شود. اگر این کار را به خوبی انجام دهید خورش ماست شما کشدار و منسجم می شود.

مرحله 4

در مرحله بعدی یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و ماست پر چرب را به همراه شکر داخل قابلمه بریزید. در ادامه مواد را به خوبی مخلوط کنید سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و مداوم هم بزنید تا ماست حباب بزند و نزدیک به جوشیدن باشد.

مرحله 5

پس از اینکه ماست به جوش آمد گوشت کوبیده شده را به قابلمه اضافه کنید و هم زدن را ادامه دهید تا مواد یکدست شوند. پس از اینکه گوشت با دیگر مواد به خوبی مخلوط شد ، مغز گردو را به همراه خلال بادام ، زعفران دم کرده ، گلاب و مقداری نمک اضافه کنید.

مرحله 6

چند دقیقه دیگر مواد را هم بزنید تا یکدست شوند سپس از روی حرارت بردارید و در ظرف مورد نظرتان بکشید. خورش ماست را با خلال پسته و زرشک تزیین کنید و به مدت حداقل ۱۲ ساعت در یخچال قرار دهید سپس سرو کنید.

مرحله 7

یکی دیگر از نکات جالب در مورد خورش ماست این است که این خورش بر خلاف دیگر خورش های معروف ایرانی به صورت سرد سرو می شود. در صورت تمایل می توانید از زرده تخم مرغ و خامه هم برای خوشمزه تر شدن خورش ماست استفاده کنید.

نکات و یادداشت ها

در صورتی که منع مصرف گوشت قرمز دارید یا ترکیب گوشت قرمز را با ماست و شکر جالب نمی دانید می توانید این خورش را با گوشت مرغ تهیه کنید. برای ۴ نفر کافیست ۴۰۰ گرم گوشت مرغ استفاده کنید. مراحل پخت تفاوتی ندارد.
استاندارد آمریکا

جدول ارزش غذایی خورشت ماست

ارزش غذایی

میزان سرو 1 وعده غذایی کامل : 100 گرم

میزان در هر وعده درصد نیاز روزانه
کالری ۱۲۸.۶۲ - %
چربی کل ۵.۸۲ - %
    چربی اشباع شده ۲.۶۶ - %
    چربی ترانس ۰.۰۰ - %
کلسترول ۲۱.۸۵ - %
سدیم ۲۵۱.۹۰ ۱۷ %
کربوهیدرات کل ۱۳.۴۴ ۱۰ %
    فیبر رژیمی ۰.۳۰ - %
    قند ۱۲.۶۱ - %
پروتئین ۶.۰۴ ۱۱ %
ویتامین A ۶۶.۹۴ ۷ %
کلسیم ۸۸.۲۳ ۹ %
برای مشاهده وارد شوید

نظرات

برای ثبت نظر وارد شوید

تاکنون هیچ نظری برای این غذا ثبت نشده است.