طرز تهیه دمپختک گوجه


clapping

۰ نفر این غذا را پسندیده اند

cooking

۰ نفر این غذا را پخته اند


به این غذا امتیاز دهید


نسرین کاردان

نسرین کاردان

مشاهده پروفایل

به این غذا امتیاز دهید

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۳۱

clapping

۰

cooking

۰

دمپختک گوجه

clapping

دمت گرم

cooking

منم پختم

diary

دفترچه

share

اشتراک


دمی گوجه فرنگی که با نام دمپختک گوجه هم شناخته می شود یکی از غذاهای بسیار ساده و خوشمزه ایرانی است. این غذای خوشمزه از غذاهای ساده و فوری محسوب می شود که در زمان هایی که وقت کافی برای تهیه غذا نداریم می توانیم از دمی گوجه فرنگی استفاده کنیم.

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه
۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت
۹۰ دقیقه

هر وعده مناسب برای
۲ نفر


مراحل آماده سازی و پخت

مرحله 1

برای تهیه دمی گوجه ساده ابتدا برای پخت انواع دمپختک باید به یک نکته مهم توجه داشته باشید که انواع دمپختک ها را نباید به صورت آبکشی و برنج دان دان درست کنید، دمپختک باید به صورت کته پخته شود که علاوه طعم بهتر ، مواد مغذی آن نیز بیشتر است.

مرحله 2

ابتدا برنج را پس از پاک کردن، نسبت به نوع آن تقریبا حدود ۳۰ دقیقه در یک قابلمه مناسب می خیسانیم، به صورتی که آب حدود نصف یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد، سپس نصف قاشق غذاخوری نمک اضافه می کنیم.

مرحله 3

برای شروع پیازها را به صورت نگینی ریز یا خلالی به سلیقه خود خرد می کنیم و به همراه مقدار کمی روغن در یک تابه مناسب تفت می دهیم تا پیازها طلایی و سبک شوند، سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه اضافه می کنیم و یک دقیقه دیگر پیازها را تفت می دهیم.

مرحله 4

در ادامه رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و چند دقیقه ای تفت می دهیم تا طعم و بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود. در ادامه پوست گوجه فرنگی ها و سیب زمینی ها را می گیریم و آنها را به صورت مکعبی کوچک خرد می کنیم.

مرحله 5

در این مرحله سیب زمینی ها و گوجه فرنگی های خرد شده را به مقداری نمک و کره به تابه اضافه می کنیم و مواد را روی حرارت ملایم چند دقیقه تفت می دهیم تا روغن بیندازد و آب آن به طور کامل جمع شود. در همین حین قابلمه حاوی برنج را روی حرارت زیاد قرار می دهیم.

مرحله 6

اجازه می دهیم تا آب موجود در قابلمه برنج تبخیر شود سپس زمانی که مقدار کمی آب داخل قابلمه باقیمانده بود مخلوط گوجه فرنگی تفت داده شده را به قابلمه اضافه می کنیم و به خوبی با برنج مخلوط می کنیم تا زمانیکه آب برنج جمع شود.

مرحله 7

پس از تبخیر شدن آب موجود در قابلمه حرارت زیر قابلمه ار کم می کنیم و زیر قابلمه یک شعله پخش کن قرار می دهیمتا ته دیگ برنج نسوزد. حدود ۴۵ دقیقه زمان برای دم کشیدن برنج نیاز است، در پایان دمی گوجه فرنگی را به همراه ترشی مخلوط یا سالاد شیرازی سرو می کنیم.

استاندارد آمریکا

جدول ارزش غذایی دمپختک گوجه

ارزش غذایی

میزان سرو 1 وعده غذایی کامل : 100 گرم

میزان در هر وعده درصد نیاز روزانه
کالری ۱۰۶.۳۴ - %
چربی کل ۵.۴۵ - %
    چربی اشباع شده ۱.۸۸ - %
    چربی ترانس ۰.۷۱ - %
کلسترول ۴.۵۵ - %
سدیم ۲۰۴.۹۳ ۱۴ %
کربوهیدرات کل ۱۳.۳۶ ۱۰ %
    فیبر رژیمی ۰.۸۹ - %
    قند ۱.۴۴ - %
پروتئین ۱.۵۹ ۳ %
ویتامین A ۲۷۷.۸۲ ۳۱ %
کلسیم ۱۱.۹۶ ۱ %
برای مشاهده وارد شوید

نظرات

برای ثبت نظر وارد شوید

تاکنون هیچ نظری برای این غذا ثبت نشده است.