طرز تهیه قیمه پلو


clapping

۰ نفر این غذا را پسندیده اند

cooking

۰ نفر این غذا را پخته اند


به این غذا امتیاز دهید


نسرین کاردان

نسرین کاردان

مشاهده پروفایل

به این غذا امتیاز دهید

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۰

clapping

۰

cooking

۰

قیمه پلو

clapping

دمت گرم

cooking

منم پختم

diary

دفترچه

share

اشتراک


قیمه پلو یکی از انواع غذاهای پلویی بسیار محبوب و پرطرفدار ایرانی است که همان خورش قیمه به همراه پلو است که به صورت مخلوط تهیه می شود. این غذای خوشمزه بیشتر به صورت نذری و یا افطاری در ماه مبارک رمضان تهیه می شود.

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه
۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت
۴۵ دقیقه

هر وعده مناسب برای
۴ نفر


مراحل آماده سازی و پخت

مرحله 1

برای تهیه قیمه پلو نذری ابتدا لپه ها را پاک می کنیم و در کاسه ای می ریزیم و تا روی آن ها آب می گیریم و اجازه می دهیم به مدت ۶ ساعت خیس بخورد و ۲ الی ۳ بار آب آن را تعویض می کنیم.گوشت را خوب می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن خارج شود.

مرحله 2

روی تخته آشپزخانه گوشت ها را به صورت مکعب های با سایز تقریبا بزرگ خرد می کنیم (چون گوشت زمان پخت جمع می شود) پوست پیازها و سیرها را می گیریم و آن ها را می شوییم و رنده ریز می کنیم و آب پیازها را محکم می گیریم.

مرحله 3

در قابلمه ای روغن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم و پیاز و سیر رنده شده را در روغن تفت می دهیم و گوشت های خرد شده را به آن اضافه می کنیم و فلفل سیاه،فلفل قرمز،زردچوبه،ادویه کاری روی گوشت ها می ریزیم و تفت می دهیم تا رنگ گوشت ها کاملا تغییر کند و کمی سرخ شوند.

مرحله 4

سپس گوشت ها را اطراف قابلمه جمع می کنیم و وسط قابلمه را خالی می گذاریم و کمی روغن مجددا در وسط تابه می ریزیم و ۱ دقیقه بعد رب گوجه فرنگی را در وسط قابلمه می ریزیم و در روغن تفت می دهیم تا رنگ رب کاملا تغییر کند و روغن نیز کاملا قرمز شود و بعد گوشت های کنار قابلمه را با رب وسط قابلمه مخلوط می کنیم (این کار برای این است که رب رنگ باز کند و طعم خامی آن از بین برود و بعد با گوشت مخلوط می کنیم).

مرحله 5

زعفران دم کرده را نیز به مواد اضافه می کنیم و لپه ها را آبکش می کنیم و داخل قابلمه می ریزیم و مواد را خوب زیر و رو می کنیم و تفت می دهیم و ۴ لیوان آب سرد روی مواد می ریزیم و حرارت را ملایم می کنیم تا لپه ها و گوشت کاملا پخته شوند.

مرحله 6

پس از ۱ساعت ۳۰ دقیقه به قابلمه سر می زنیم لپه و گوشت را لای دندان تست می کنیم،اگر پخته بودند(به احتمال زیاد پخته اند) لیمو عمانی را اضافه می کنیم و پودر دارچین را نیز روی مواد می پاشیم و اچازه می دهیم تا آب خورشت کاملا غلیظ شود و کمی قل بزند و بعد قابلمه را از روی حرارت بر می داریم.در قابلمه ای آب و چند قاشق نمک می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زودتر به جوش بیاید.برنج را می شوییم و آب آن را خالی می کنیم و در آب در حال جوش می ریزیم و هم می زنیم و زمانیکه دانه های برنج باز شدن زیر دندان تست می کنیم اگر اطراف برنج پخته بود و مغز آن کمی سفت بود،برنج را آبکش می کنیم و قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم و کف آن روغن می ریزیم (اگر تمایل داشتید ته دیگ سیب زمینی یا نان کف قابلمه می گذارید).

مرحله 7

برنج و مایه قیمه را در کاسه ای بزرگ می ریزیم و با قاشق آرام با هم مخلوط می کنیم و با کفگیر کم کم در قابلمه می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و کمی حرارت را بیشتر می کنیم تا داخل قابلمه بخار بپیچد و بعد حرارت را کم می کنیم تا قیمه پلو پخته شود.نوش جان

استاندارد آمریکا

جدول ارزش غذایی قیمه پلو

ارزش غذایی

میزان سرو 1 وعده غذایی کامل : 100 گرم

میزان در هر وعده درصد نیاز روزانه
کالری ۱۳۱.۶۲ - %
چربی کل ۱.۴۲ - %
    چربی اشباع شده ۰.۲۶ - %
    چربی ترانس ۰.۰۰ - %
کلسترول ۸.۶۴ - %
سدیم ۵۷.۰۵ ۴ %
کربوهیدرات کل ۲۴.۰۳ ۱۸ %
    فیبر رژیمی ۱.۶۷ - %
    قند ۰.۵۷ - %
پروتئین ۵.۲۵ ۹ %
ویتامین A ۲۹.۷۷ ۳ %
کلسیم ۱۵.۸۵ ۲ %
برای مشاهده وارد شوید

نظرات

برای ثبت نظر وارد شوید

تاکنون هیچ نظری برای این غذا ثبت نشده است.