صفحه اصلی > ورزش و تناسب اندام : آیا چای سبز واقعا به کاهش وزن کمک می کند؟

آیا چای سبز واقعا به کاهش وزن کمک می کند؟

فهرست مطالب

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که می تواند سلامت شما را بهبود بخشد و امروزه طرفداران زیادی دارد. فواید چای سبز برای سلامتی از سلامت قلب، سلامت استخوان و کاهش خطر سرطان گرفته تا کاهش فشار خون و قند خون و بهبود خلق و خو است، همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می ‌دهد ترکیبات موجود در چای سبز، و همچنین چای سفید، می ‌توانند به کاهش وزن کمک زیادی کنند.

چای سبز دقیقا چیست ؟

چای سبز از برگ های اکسید نشده بوته کاملیا سیننسیس تهیه می شود و منشا آن چین و هند است . غیر اکسیده بودن به این معنی است که نسبت به سایر انواع چای کمتر فرآوری شده و حاوی آنتی اکسیدان بیشتری است . وقتی چای سبز دم شود و شیرین نشود ، کالری صفر دارد و حاوی کافئین است ، اما میزان آن کمتر از چای سیاه یا قهوه است.

چای سبز همچنین حاوی پلی فنول ها است ، مواد شیمیایی که به طور طبیعی در گیاهان یافت می شود که ضد التهاب هستند و ممکن است خطر ابتلا به برخی از سرطان ها، بیماری های قلبی – عروقی و چاقی( اضافه وزن) را کاهش دهند.

چای سبز

چای ماچا

ماچا نوع محبوبی از چای سبز است که از برگ های چای آسیاب شده تهیه می شود. برخلاف چای سبزی که با چای کیسه ‌ای تهیه می‌ شود و بعد از دم کردن پاک می ‌شود ، وقتی ماچا می ‌نوشید، در واقع برگ ‌های آن را مصرف می ‌کنید که باعث تقویت آنتی ‌اکسیدانی می ‌شود.

چای ماچا

چای سبز چگونه می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

کافئین و کاتچین ، نوعی آنتی اکسیدان، موجود در چای سبز می توانند فرآیندهایی را در بدن تحریک کنند که به کاهش وزن کمک می کنند ، این ها شامل ترموژنز، تولید گرمای بدن که از کالری استفاده می کند و اکسیداسیون چربی یا سوزاندن چربی است .

بر اساس مطالعه ‌ای که در مجله بین ‌المللی منتشر شده ، چای سبز، سفید و اولانگ مصرف انرژی را بین 4 تا 5 درصد ، اکسیداسیون چربی را بین 10 تا 16 درصد افزایش می ‌دهد و با کاهش سرعت متابولیسم مقابله می ‌کند که ممکن است در طول کاهش وزن رخ دهد.

چای سبز برای کاهش وزن

تحقیقات بالینی درباره چای سبز

مطالعه ای که در سال 2016 در مجله تغذیه بالینی منتشر شد ، نشان داد که زنان دارای اضافه وزن که مکمل عصاره چای سبز ، معادل حدود 15 فنجان چای سبز را، به مدت 12 هفته مصرف کردند ، به طور متوسط ​​1.5 کیلوگرم وزن کم کردند.

البته بیشتر تحقیقات در مورد کاهش وزن چای سبز بر روی عصاره چای متمرکز شده است ، نه چای دم کرده. این عصاره ‌ها در مقادیر بسیار بیشتری در مطالعات ، نسبت به افرادی که نوشیدن چای را در مقادیر معمولی دو تا سه فنجان در روز مصرف می‌ کنند، استفاده می ‌شوند بنابراین ، اعمال نتایج کاهش وزن فقط برای نوشیدن چای دشوار است.

چای سبز با رژیم غذایی بد مقابله نمی کند

نوشیدن چای سبز در حالی که رژیم غذایی نامناسبی دارید و محدودیت های غذایی خود را رعایت نمی کنید ، نمی تواند کمک چندانی به کاهش وزن شما کند . رژیم غذایی ضعیف همراه با مصرف چای هنوز هم یک رژیم غذایی ضعیف است.

چای سبز می تواند مکملی برای یک برنامه غذایی سالم و متعادل شما باشد تا بتواند کاهش وزن را احتمالا به مقدار کمی افزایش دهد. اینکه چه مقدار چای سبز باید مصرف کنید تا فواید کاهش وزن را بعد از مصرف آن مشاهده کنید هنوز کامل مشخص نیست ، و این، به این دلیل که مطالعات نتایج متفاوتی را بر اساس میزان چاقی ، رژیم غذایی، فعالیت بدنی ، ژنتیک ، ترکیب بدن و سایر عوامل نشان داده ‌اند.

تمرکز بر یک رژیم غذایی متعادل و عمدتاً گیاهی و خوردن آگاهانه ممکن است بهترین نتایج را برای کاهش وزن یا مدیریت وزن داشته باشد . چای سبز می تواند یک افزودنی سالم باشد ، به خصوص زمانی که به یک کافئین کوچک نیاز دارید یا ، اگر به طور منظم نوشابه یا سایر نوشیدنی های شیرین را می نوشید ، تغییر به چای سبز و ترک آن ها، می تواند مصرف قند و کالری شما را کاهش دهد و به کاهش وزن شما کمک زیادی کند.

چای سبز با رژیم غذایی مناسب

چای سبز خود را شیرین نکنید

از آنجایی که چای سبز به طور طبیعی بدون کالری است ، نوشیدن چای دم کرده بدون شیرینی بهترین پتانسیل را برای کاهش وزن ارائه می دهد . هم زدن با شیر، عسل یا شکر کالری اضافه می کند و همچنین می تواند خواص چربی و کالری سوزی چای سبز را از بین ببرد.

همچنین، مطالعات نشان می دهد زمانی که شیر به چای اضافه می شود، ممکن است آنتی اکسیدان ها را تا حدود 25 درصد کاهش دهد. طبق یک مطالعه ای که انجام شده است، عسل در واقع می ‌تواند پتانسیل آنتی ‌اکسیدانی چای را افزایش دهد ، اما کالری اضافه می‌ کند، بنابراین تأثیر خالص آن ممکن است بسیار ناچیز باشد.

مخلص کلام; چای سبز برای کاهش وزن

نوشیدن چای سبز به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل می تواند مقدار کمی از کاهش وزن را به همراه داشته باشد و به مدیریت وزن افراد کمک زیادی کند. چای سبز امروزه طرفداران زیادی را دارد زیرا چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که می تواند سلامت شما را بهبود بخشد. از مزایای چای سبز می توان به : سلامت قلب ، سلامت استخوان ، کاهش خطر برخی از سرطان ها ، همچنین کاهش فشار خون و قند خون و بهبود خلق و خو اشاره کرد ، مطالعاتی نیز نشان می ‌دهد که ترکیبات موجود در چای سبز، و همچنین چای سفید، می ‌توانند به کاهش وزن کمک کنند.

منابع :

منبع

بهناز اشرفی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید