صفحه اصلی > آشپزی : معرفی 7 ادویه پرکاربرد

معرفی 7 ادویه پرکاربرد

فهرست مطالب

چکیده :

ادویه جات از گذشته‌های دور تاکنون جایگاه خاصی برای طعم دهی به غذاهای ایرانی و فرهنگی داشته است. ادویه جات دارای رنگ، بو و خواص متعدد و مختلف هستند. این چاشنی های خوش عطر و بو، مزه ویژه ای به غذا می ‌دهند و برای برطرف کردن بسیاری از ناراحتی ها مفید می باشند. به همین جهت ما در این مقاله سعی داریم به بررسی انواع ادویه جات بپردازیم. شما نیز برای دانستن این اطلاعات مفید و کاربردی ما را تا انتهای این مقاله جذاب همراهی کنید.

تخم گشنیز

یکی از انواع ادویه جات مختلفی که در غذاها مورد استفاده قرار می گیرد، تخم گشنیز است. تخم گشنیز به مراتب بیشتر از گشنیز زمینی موجب عطر و طعم دهی به غذاها می شود. برای استفاده از تخم گشنیز در غذاها می بایست چند دقیقه پیش از مصرف در ماهیتابه تفت داده شود. این کار موجب تبدیل شدن آن به یک چاشنی مطبوع غذا می شود. تخم های گشنیز به ویژه برای طبخ گوشت بره بسیار عالی می باشد. تخم گشنیز همراه با زیره سبز، دارچین، فلفل سیاه، ریحان، هل و دانه های دیگر فلفل ها ترکیبی بسیار مناسب می باشد.

 

دانه خردل

دانه خردل از جمله دیگر انواع ادویه جات متفاوتی است که برای تهیه خوراکی های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد. این دانه‌های خوش عطر و بو به ویژه برای مزه دار کردن ترشیجات و تهیه خردل مورد استفاده قرار می گیرد. دانه های خردل تند بوده و برای مزه دهی به سالاد، سیب زمینی، گل کلم، سبزیجات سرخ شده، پیازها، سبزیجات با برگ های تیره، مرغ، ماهی، خامه ترش یا ماست به کار برده می شود. دانه خردل در کنار دانه های زیره سبز، تخم گشنیز، زردچوبه و پودر کاری بسیار مناسب می باشد. برای استفاده از این چاشنی نخست تخم خردل را برای مدت زمان حدود دو دقیقه در ماهیتابه با روغن یا کره تفت می دهند. این کار موجب شگفته شدن تخم های خردل همچون ذرت می شود. بعد از اتمام این مرحله آن را برای طعم دهی به یک غذای آماده یا سالاد استفاده می کنند.

فلفل صورتی

یکی دیگر از انواع ادویه جات خوش عطر و بو فلفل صورتی می باشد. فلفل صورتی دارای رنگی جذاب و طعمی تند می باشد. این چاشنی مزه ای مشابه مرکبات به غذا می بخشد. این طعم دهنده در واقع بری های خشک شده هستند. استفاده از آن در تهیه غذاها موجب بخشیدن رنگ و طعمی دلپسند به آنها می‌شود. البته استفاده از آن موجب بروز آلرژی در برخی از افراد می شود. از این چاشنی برای طعم دهی به سالاد، گوشت، ماهی، آجیل یا سالاد میوه ای استفاده می شود. استفاده از فلفل صورتی در کنار زنجبیل و سرده یا همان علف لیمو ترکیب جذابی می باشد.

جوز

جوز هندی

جوز هندی یکی دیگر از انواع ادویه جات است که از طریق آسیاب کردن هسته میوه گیاه جوز بویا تولید می شود. عصاره جوز هندی مشابه گردو است. اما از نظر اندازه کوچکتر از آن و از نظر مزه کمی متفاوت با آن می باشد. این طعم دهنده در تهیه غذاها و شیرینی ها مورد استفاده قرار می گیرد. البته استفاده بیش از حد از این چاشنی خوش عطر و بو موجب ایجاد مسمومیت های غذایی می شود. جوز هندی دارای ویژگی آرام بخشی بوده و استفاده از آن موجب بروز احساس نشاط در انسان می شود. از این طعم دهنده برای برطرف کردن افسردگی و اضطراب استفاده می شود. علاوه بر آن از روغن جوز هندی در ماساژ و برای برطرف کردن دردهای عضلانی و التهاب مورد استفاده قرار می گیرد. جوز هندی از سوی دیگر مقوی سیستم گوارش و دفع ادرار بوده و از ایجاد سنگ های کلیوی جلوگیری می کند. ترکیب جوز هندی با نوشیدنی های دیگر درمانی موثر برای برطرف کردن سنگ کلیه می باشد.

زیره

از جمله دیگر انواع ادویه جات مهم زیره می باشد. زیره در دو رنگ سیاه و سبز وجود دارد. زیره دارای طبیعتی گرم است و ویژگی ضد نفخ دارد. استفاده از زیره به آسان کردن هضم غذا و افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند. همچنین استفاده از این چاشنی همراه با ورزش و برنامه غذایی درست، موجب لاغری انسان می شود. زیره خاصیت ادرارآور داشته و به همین جهت در برطرف کردن سنگ های کلیه و مجاری ادراری مفید است. این حجم دهنده همچنین ویژگی آنتی اکسیدانی داشته و از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

میخک

میخک یکی از مهمترین انواع ادویه جات محسوب می شود که دارای خواص درمانی فراوان است. مخلوط میخک با ادویه جات دیگر چاشنی مناسبی برای پلو به شمار می آید. میخک دارای رایحه دلپسندی است. همچنین دارای ویژگی بی حس کنندگی دارد و به همین جهت برای برطرف کردن دندان درد مورد استفاده قرار می گیرد. این چاشنی از طرف دیگر برای از بین بردن سرفه، سرماخوردگی، سوء هاضمه، نفخ معده و روده نیز مناسب است. همچنین موجب قدرت بخشیدن به سیستم ایمنی بدن و کاهش پوکی استخوان نیز می شود.

سماق

سماق

سماق از جمله دیگر انواع ادویه جات است که رنگ قرمز و طعن لیمویی به غذا می بخشد. این چاشنی پس از پخت کامل غذا به آن افزوده می شود. این طعم دهنده اعتیادآور بوده و برای تزئین ماست یا کباب بوقلمون مورد استفاده قرار می گیرد. این چاشنی به همراه سبزیجات خام یا پخته شده، چغندر، تزیینات ماست، بره و غذاهای دریایی مورد استفاده قرار می گیرد سماق کنار برگ آویشن، گشنیز، زیره سبز، فلفل قرمز تند، نعنا و مرزنجوش ترکیبی بسیار دلپسندی است.

نتیجه گیری :

ادویه جات یک رکن اصلی در پخت پز به حساب می آیند که نبود آنها موجب نبود عطر و طعم در غذاها خواهد شد. آویشن، فلفل، نمک، پاپریکا، دانه خردل، فلفل صورتی، سماق، بادرنجبویه، ریحان تایلندی، تخم گشنیز، جوز هندی، هل، دارچین، گلپر، گل محمدی، زیره، پودر سیر، زنجبیل، زردچوبه، وانیل، سماق، زعفران از جمله ادویه های متفاوتی هستند که برای طعم دهی به غذاهای ایرانی و فرنگی مورد استفاده قرار می گیرند. هدف از نگارش این مقاله بررسی انواع ادویه جات متفاوتی است که در غالب غذاهای ایرانی و فرنگی استفاده می شود. برای کسب اطلاعات در این خصوص مقاله جذاب حاضر را به دقت مطالعه کنید.

منابع :

منبع1 | منبع 2

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید