صفحه اصلی > آشپزی : با انواع پیاز و کاربرد آنها آشنا شویم

با انواع پیاز و کاربرد آنها آشنا شویم

فهرست مطالب

یکی از مواد اولیه بسیار پرمصرف در آشپزی پیاز می باشد. پیاز دارای انواع و اقسام مختلفی است. پیاز زرد، پیاز قرمز، پیاز شیرین، پیاز سفید، پیاز گلابی و غیره از انواع پیاز محسوب می شوند.

هر کدام از این پیازها طعم، بافت و خواص ویژه خود را دارند. مصرف این خوراکی مفید برای مقابله با سرطان، سلامت قلب، کاهش بروز مسمومیت، پیشگیری از ابتلا به دیابت، کاهش حساسیت، کاهش سطوح کلسترول بد، کاهش ابتلا به افسردگی و غیره مفید می باشد. به همین جهت مصرف آن در رژیم غذایی افراد بسیار حائز اهمیت است. این مقاله قصد دارد به بررسی انواع پیاز بپردازد. شما نیز برای کسب اطلاعات در خصوص این مهم، ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.

پیاز زرد
یکی از انواع پیاز ها، پیاز زرد به شمار می آید. این پیاز دارای پوست طلایی زیبا و مزه ای تند و تیز می باشد. لایه های درونی پیاز زرد به رنگ سفید مشاهده می‌شود و برای پخت و پز بسیار مناسب است.

پیاز به علت داشتن رنگ گوگردی اشک آور محسوب می شود. پیاز زرد در حقیقت مشهور ترین عضو خانواده پیازها به حساب می آید و از آنجایی که بالاترین میزان شکر را در خود دارد و با حرارت دیدن مزه شیرین و دلپذیر خود را رها می کند، اغلب به عنوان بهترین پیاز برای آشپزی شناخته شده است.

از پیاز زرد برای آماده کردن پیاز داغ، انواع سوپ، استاک، خورشت، شامی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. البته بهتر است از مصرف پیاز زرد به شکل خام خودداری شود، چرا که این کار موجب بد بویی دهان خواهد شد.

عمر ماندگاری پیاز زرد بسیار بالا می باشد. البته این موضوع مشروط به نگهداری آن در مکانی خنک و تاریک است. نکته مهم در خصوص پیاز زرد آن است که این پیاز در همه اقصی نقاط جهان شناخته شده می باشد و اگرچه این پیاز اغلب بهار تا پاییز کاشت و برداشت می شود، اما در تمام فصول سال در بازار یافت می شود.

پیاز زرد از انواع پیاز

پیاز شیرین
پیاز شیرین یا ویدالیا از دیگر انواع پیازها به حساب می آید. از جمله ویژگی های این پیاز طعم شیرین، ترد بودن بافت و آبدار بودن آن است. البته مزه آن مختصری به تندی نیز میزند.

پیاز شیرین به علت داشتن مزه شیرینش، برای آماده کردن پیاز کاراملی مورد استفاده قرار می گیرد. پیازهای ویدالیای بزرگ برای آماده کردن حلقه های پیاز سوخاری و گریل کردن بسیار مناسب می باشند.

اندازه پیاز شیرین نسبت به پیاز زرد درشت تر و پهن تر بوده، اما بافت آن نسبت به پیاز زرد کدرتر، مات تر و کمرنگ تر می باشد. پیاز شیرین در حقیقت نوعی پیاز آمریکایی محسوب می شود که برای نخستین بار در نواحی جنوب شرقی جورجیا کاشته شده است.

پیاز سفید
از دیگر انواع پیازها، پیاز سفید می باشد. پیاز سفید دارای پوستی کاغذی، سفید رنگ و مزه ای ملایم و خنک است. عمر ماندگاری پیاز سفید و قرمز در قیاس با پیاز زرد به مراتب کمتر می باشد، زیرا پیاز های سفید و قرمز دارای میزان قند بالاتری نسبت به پیاز های زرد هستند. این پیاز از لحاظ نوع مصرفش مشابه پیاز قرمز است.

به عبارت پیاز سفید قابلیت خام خوری و استفاده در سالادها و دیپ ها دارد. پیاز سفید برای طبخ غذاهای مکزیکی بسیار مناسب است. پیاز های سفیدی که دارای اندازه های کوچک هستند، بهترین گزینه برای استفاده در سالسا، سوپ ها و تاس کباب می باشند.

از سوی دیگر این پیاز برای مرینت کردن و مزه دار کردن کباب های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. چرا که استفاده از این پیاز در انواع کباب ها، موجب حفظ مزه اصلی گوشت کباب می شود. پیاز سفید به عنوان پیاز آب پز نیز شهرت یافته است.

پیاز سفید

پیاز قرمز
یکی دیگر از انواع پیاز، پیاز قرمز است. این پیاز مزه ای ملایم داشته و برای مصرف خام خوری یا تزیین غذا بسیار مناسب است. از سوی دیگر پیاز قرمز برای درست کردن ترشی، به عنوان بهترین گزینه به شمار می آید.

برای آنکه طعم این پیاز بهتر شده و بافت آن تردتر شود، نخست آن را خلالی نازک می کنند، سپس برای مدت زمان چند دقیقه در محلول آب و یخ قرار می دهند و بعد از آبکشی، نسبت به خشک کردن ان اقدام می کنند. پیاز قرمز برای سرخ کردن به هیچ وجه گزینه مناسبی نیست، چرا که با این کار بسیار بد خواهد شد. قسمت های پوست و بافت درونی این پیاز، قرمز مایل به بنفش می باشد.

پیاز قرمز در مقایسه با پیاز سفید و زرد، میزان فلاونوئید و فیبر بیشتری را در خود جای داده است. از این پیاز همچنین در تهیه انواع ساندویچ، همبرگر و سس سالاد نیز استفاده می شود. این پیاز در همه ایام سال در بازار یافت می‌شود و تا حدود چهار ماه، قابلیت نگهداری در منزل و در دمای اتاق را دارا می باشد.

پیاز قرمز

پیاز گلابی
از دیگر انواع پیاز گلابی شکل می باشد. این پیاز اندازه ای کوچک و طعم شیرین دارد و به رنگ های سفید، زرد و قرمز یافت می‌شود، اما پیاز گلابی شکل سفید رنگ رواج بیشتری دارد.

این پیاز اغلب برای تهیه ترشی، بخارپز کردن، کبابی کردن و در تاس کباب  مورد استفاده قرار می گیرد. سختی پوست کردن آن از مهمترین ایرادات پیاز گلابی شکل است. برای این منظور پیاز را نخست در آب جوش قرار داده، سپس اقدام به کندن پوست آن می کنند.

شلوت
شلوت نیز گونه دیگر از انواع پیاز ها به حساب می آید. این پیاز مزه ای خوشمزه و تند داشته، اما مصرف آن موجب بد بویی دهان خواهد شد. شلوت برای آماده کردن انواع سس ها به ویژه سس های سرکه دار مورد استفاده قرار می گیرد.

از این پیاز برای پخت و پز نیز استفاده می‌شود. اما باید از سرخ کردن آن خودداری کرد، چرا که طعم آن تلخ خواهد شد.

مخلص کلام; معرفی انواع پیاز و کاربرد و مصرف هر کدام

پیازها دارای انواع و اقسام مختلفی هستند. پیاز زرد، پیاز قرمز، پیاز سفید، پیاز شلوت، پیاز گلابی شکل از انواع پیازها محسوب می شوند. برای شناخت ویژگی های این پیاز و کاربردهای آن، بهتر است این مقاله جذاب را از دست ندهید.

منابع :

منبع1 | منبع2 | منبع3 | منبع4

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید