صفحه اصلی > دوران بارداری : زنان باردار 7 دمنوش مفید را بشناسند

زنان باردار 7 دمنوش مفید را بشناسند

فهرست مطالب

چکیده :

دوران بارداری دوران حساسی است که در آن نوشیدن زیاد نوشیدنی های کافئین دار همچون قهوه و چای برای زنان مجاز نمی باشد. این در حالی است که بعضی از زنان باردار برای ایجاد آرامش اقدام به مصرف دمنوش های گیاهی می کنند. اما از آنجایی که تغذیه زنان باردار بر روی سلامت جنین تاثیر مستقیم دارد، می بایست قبل از مصرف آنها با پزشک متخصص خود مشورت کرد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع دمنوش های گیاهی مفید برای دوران بارداری آشنا کنیم. برای به دست آوردن این اطلاعات کاربردی و مهم، ما را تا انتهای مقاله جذاب ذیل همراهی کنید.

چای بابونه

یکی از انواع دمنوش های گیاهی مفید برای دوران بارداری چای بابونه می باشد. زیرا بابونه فاقد کافئین است و زنان باردار می توانند آن را به آسانی در منزل تهیه کرده و این نوشیدنی مفید را جایگزین چای کنند. چای بابونه دارای مزایای سلامتی فراوانی است. از جمله خاصیت های چای بابونه می توان به داشتن مقدار فراوان آب اشاره کرد. این در حالی است که بدن در دوران بارداری آب زیادی را می طلبد. بابونه دارای مواد مغذی فراوانی همچون ویتامین‌آ، آهن، منگنز، مس، روی، و منیزیم می‌باشد. یک فنجان چای بابونه حاوی 0.2 میلی گرم آهن است و این مقدار یک درصد نیاز روزانه زنان باردار به آهن را برطرف خواهد کرد. آهن موجود در بابونه موجب افزایش انرژی زنان باردار، مس موجود در آن موجب جذب آهن، ویتامین آ موجود در آن موجب رشد و نمو جنین و بهبود زخم ها، روی و منگنز آن موجب فعال نگه داشتن آنزیم های بدن می ‌شود. از سوی دیگر مصرف چای بابونه موجب ایجاد آرامش و خوابی راحت در زنان باردار می شود. همچنین مصرف این نوشیدنی تسکین لوله گوارش و احساس راحتی را نیز به دنبال دارد.

چای بابونه

برگ تمشک

از دیگر انواع دمنوش های گیاهی مفید برای دوران بارداری، دمنوش برگ تمشک می باشد. مصرف این نوشیدنی عالی توسط زنان باردار از هفته بیست و چهارم بارداری آغاز می شود. از این تاریخ به بعد زنان باردار می توانند روزانه یک فنجان از این دمنوش مفید  را میل کنند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است که مصرف دمنوش برگ تمشک در ماه های هفتم، هشتم و نهم بارداری می تواند موجب ۱۰ دقیقه زایمان زودتر در زنان شود. دمنوش برگ تمشک منبع خوبی از کلسیم و منیزیم می باشد. مصرف این چای گیاهی موجب آماده سازی رحم برای زایمان و جلوگیری از خونریزی های پس از زایمان خواهد شد. پس برای تجربه کردن یک زایمان راحت و سریع استفاده از این دمنوش راهکار مناسبی خواهد بود.

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل ازجمله دیگر انواع دمنوش های گیاهی مفید برای دوران بارداری محسوب می‌شود. همه ما بارها و بارها در خصوص خواص و مزایای سلامتی فراوان زنجبیل شنیده ایم. استفاده از این دمنوش موجب برطرف کردن حالت تهوع در دوران حاملگی خواهد شد. این نوشیدنی مفید به یاری سیستم گوارشی خواهد آمد و استفاده از آن ناراحتی های معده زنان حامله را برطرف خواهد کرد. زنان باردار دو الی سه فنجان از این دمنوش را به صورت روزانه مصرف می کنند. استفاده از این نوشیدنی به مقدار کم در دوران حاملگی بدون عارضه خواهد بود. البته باید دقت شود که مصرف زنجبیل خشک و ادویه های بیش از یک گرم به صورت روزانه نشود.

دمنوش نعناع فلفلی

دمنوش نعناع فلفلی نیز یکی دیگر از انواع دمنوش های گیاهی مفید برای دوران بارداری به شمار می‌آید. استفاده از این دمنوش گیاهی به ویژه برای دوران ابتدایی بارداری مناسب خواهد بود. چرا که مصرف آن به برطرف کردن حالت تهوع و استفراغ در میان زنان باردار کمک شایانی می‌کند. دمنوش نعناع فلفلی همچنین ماهیچه های معده را آرام خواهد کرد. دمنوش نعنا در حقیقت بهترین دمنوش در دوران بارداری محسوب می‌شود چرا که مصرف دمنوش نعناع برطرف کردن نفخ، درد و سوزش معده در زنان باردار را به دنبال دارد. البته باید مصرف این دمنوش با رعایت اعتدال صورت گیرد. استفاده از چای نعنا در دوران حاملگی باعث شل کردن عضلات معده و برطرف کردن ناراحتی های این قسمت خواهد شد.

چای  نعناع

چای رویبوس

چای رویبوس نیز در دسته انواع نوشیدنی های گیاهی مفید برای دوران بارداری قرار می گیرد. این نوشیدنی مفید خوراکی مغذی است که برای دوران بارداری بسیار مناسب است. چای رویبوس غنی از آنتی اکسیدان، کلسیم و منیزیم می‌باشد. مصرف این چای گیاهی موجب تقویت سیستم گوارش و برطرف کردن رفلاکس معده خواهد شد.

چای قاصدک

یکی دیگر از انواع نوشیدنی های گیاهی مفید برای دوران بارداری چای قاصدک می باشد. این نوشیدنی گیاهی غنی از پتاسیم بوده و مصرف آن تاثیرات مثبتی بر ادرارآوری خواهد داشت. برخی از زنان باردار در دوران حاملگی به احتباس آب گرفتار می شوند. استفاده از این چای گیاهی می تواند به برطرف کردن این ناراحتی به آنها کمک کند.

چای بادرنجبویه

از دیگر انواع نوشیدنی های گیاهی مفید برای دوران بارداری چای بادرنجبویه می باشد..این نوشیدنی گیاهی تحریک پذیری و بیخوابی دوران بارداری را برطرف خواهد کرد. همچنین استفاده از این نوشیدنی گیاهی در دوران بارداری زودرنجی را را برطرف کرده و اثرات آرامش بخشی به دنبال دارد.

نتیجه گیری :

تاکنون دمنوش های گیاهی مفید متعددی برای دوران بارداری معرفی شده است. مصرف دمنوش های گیاهی پرخاصیت گزینه ای عاقلانه برای جایگزین کردن چای و قهوه و نوشیدنی های کافئین دار می باشد. استفاده از این نوشیدنی های مفید نه تنها برای سلامتی زنان باردار مضر نبوده بلکه فواید سلامتی بی شماری را عاید بدن آنها خواهد کرد. مصرف این دمنوش های مناسب موجب برطرف کردن حالت تهوع، نفخ، سوزش معده، بی خوابی، زودرنجی، استرس و اضطراب و غیره در زنان باردار خواهد شد. ما در این مقاله به بررسی انواع دمنوش های گیاهی مفید برای دوران بارداری پرداخته ایم. از جمله این دمنوش آن می‌توان به چای بادرنجبویه، چای نعناع فلفلی، چای رویبوس، دمنوش زنجبیل، چای بابونه و غیره اشاره کرد. برای کسب اطلاعات در این خصوص، مقاله مفید حاضر را از دست ندهید.

منابع :

منبع 1 | منبع 2 | منبع3

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید