طرز تهیه آش جو


clapping

۰ نفر این غذا را پسندیده اند

cooking

۰ نفر این غذا را پخته اند


به این غذا امتیاز دهید


سمیرا محمدی

سمیرا محمدی

مشاهده پروفایل

به این غذا امتیاز دهید

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۱

clapping

۰

cooking

۰

آش جو

clapping

دمت گرم

cooking

منم پختم

diary

دفترچه

share

اشتراک


آش جو یکی از انواع غذاهای سنتی و بسیار پر طرفدار ایرانی است که معمولا در مناسب ها و دورهمی ها تهیه می شود.

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه
۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت
۲۴۰ دقیقه

هر وعده مناسب برای
۴ نفر


مراحل آماده سازی و پخت

مرحله 1

ابتدا جو ، لوبیا چیتی و نخود را از شب قبل به صورت جداگانه در سه کاسه بخیسانید تا علاوه بر اینکه نفخشان برطرف شود ، نرم شوند و برای پخت زمان کمتری نیاز داشته باشند. در این دستور ما از عدس استفاده نکرده ایم ولی در صورت تمایل می توانید عدس هم به مواد لازم اضافه کنید.

مرحله 2

نخود و لوبیا را به همراه چند لیوان آب داخل یک قابلمه بریزید و اجازه دهید با حرارت ملایم به طور کامل بپزند. جو را هم را به همراه چند لیوان آب داخل قابلمه ای که برای پخت آش در نظر گرفته اید بریزید و روی حرارت قرار دهید.

مرحله 3

توجه داشته باشید در این مرحله در صورتی که می خواهید آش شما طعم بهتری داشته باشد می توانید به جای استفاده از آب معمولی از آب گوشت یا قلم استفاده کنید. در صورتی که آب گوشت در دسترس ندارید می توانید از عصاره گوشت نیز استفاده کنید.

مرحله 4

اجازه دهید جو به مدت دو تا سه ساعت با حرارت ملایم بپزد و لعاب بیندازد. پس از اینکه جو به خوبی لعاب انداخت ، نخود و لوبیا چیتی را که از قبل پخته اید به قابلمه اضافه کنید. سبزی آش را پس از پاک کردن بشویید و به صورت درشت خرد کنید.

مرحله 5

توجه داشته باشید سبزی آشی را نباید مانند سبز خورشتی به صورت ساطوری ریز خرد کنید. در مرحله بعد سبزی آشی را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید سبزی هم بپزد. حالا باید سیر داغ و پیاز داغ را تهیه کنید برای این منظور پیازها و سیرها را پوست بگیرید. سپس به صورت خلالی خرد کنید و به صورت جداگانه با مقداری روغن تفت دهید تا طلایی شوند. در یک ساعت پایانی پخت آش نصف سیر داغ و نصف پیاز داغ را به قابلمه اضافه کنید. در این مرحله مقداری فلفل سیاه و زردچوبه نیر به آش اضافه کنید.

مرحله 6

در ۳۰ دقیقه پایانی پخت آش کشک را کم کم اضافه کنید و آش را مخلوط کنید تا یکدست شود. پس از اضافه کردن کشک طعم آش را بچشید و در صورت نیاز مقداری نمک اضافه کنید. در مرحله بعدی نعناع خشک را با مقداری روغن تفت دهید تا نرم شود. پس از اضافه کردن کشک اجازه دهید آش با حرارت بسیار ملایم به طور کامل جا بیفتد ، پس از اینکه آش آماده شد آنرا در ظرف مورد نظرتان بکشید و با کشک ، نعناع داغ ، باقیمانده پیاز داغ و سیر داغ به شکل دلخواه تزیین کنید.

استاندارد آمریکا

جدول ارزش غذایی آش جو

ارزش غذایی

میزان سرو 1 وعده غذایی کامل : 100 گرم

میزان در هر وعده درصد نیاز روزانه
کالری ۱۴۱.۷۷ - %
چربی کل ۵.۸۲ - %
    چربی اشباع شده ۰.۳۰ - %
    چربی ترانس ۰.۱۳ - %
کلسترول ۰.۰۰ - %
سدیم ۸۷.۹۴ ۶ %
کربوهیدرات کل ۹.۷۰ ۷ %
    فیبر رژیمی ۲.۱۳ - %
    قند ۰.۶۵ - %
پروتئین ۱۳.۵۰ ۲۴ %
ویتامین A ۷۹.۶۷ ۹ %
کلسیم ۱۰۴.۲۰ ۱۰ %
برای مشاهده وارد شوید

نظرات

برای ثبت نظر وارد شوید

تاکنون هیچ نظری برای این غذا ثبت نشده است.