طرز تهیه سیر قلیه


clapping

۰ نفر این غذا را پسندیده اند

cooking

۰ نفر این غذا را پخته اند


به این غذا امتیاز دهید


سمیرا محمدی

سمیرا محمدی

مشاهده پروفایل

به این غذا امتیاز دهید

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۵

clapping

۰

cooking

۰

سیر قلیه

clapping

دمت گرم

cooking

منم پختم

diary

دفترچه

share

اشتراک


سیر قلیه یکی از غذاهای بسیار قدیمی و نوستالژیک گیلانی می باشد که اگر با سیر محلی تهیه شود بسیار خوش طعم می شود. اگر طعم سیر را دوست دارید به شدت عاشق سیر قلیه خواهید شد.

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه
۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت
۹۰ دقیقه

هر وعده مناسب برای
۴ نفر


مراحل آماده سازی و پخت

مرحله 1

برای تهیه سیر قلیه رشتی ابتدا گوشت مرغ را پس از تمیز کردن به همراه لپه داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه ۴ لیوان آب به همراه مقداری زردچوبه به قابلمه اضافه می کنیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا مرغ و لپه به طور کامل بپزند.

مرحله 2

توجه داشته باشید که اگر از لپه دیر پز استفاده می کنید حتما انرا به صورت جداگانه بپزید، سپس به قابلمه حاوی مرغ اضافه کنید. به لپه و گوشت مرغ ۴۰ دقیقه زمان می دهیم تا به طور کامل بپزند و فقط یک لیوان آب داخل قابلمه باقی بماند.

مرحله 3

نکته مهم دیگر اینکه هنگام پخت مرغ و لپه، کف های موجود بر روی آب را حتما باید بگیریم و دور بریزیم. در حین پختن لپه و مرغ، برگ سیر تازه را به صورت ریز خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله 4

در این مرحله مقداری روغن مایع به تابه اضافه می کنیم و برگ سیر را به خوبی تفت می دهیم تا کمی سرخ شود. در ادامه برگ سیر تفت داده شده را به قابلمه حاوی مرغ و لپه اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم.

مرحله 5

پس از گذشت ۲۰ دقیقه خورش ما آماده است، در صورت تمایل می توانیم آب نارنج را حالا اضافه کنیم، یا اینکه در کنار غذا سرو کنیم. در برخی شهر ها به این غذا یک یا ۲ عدد تخم مرغ هم اضافه می کنند که اختیاری می باشد.

مرحله 6

در پایاین طعم خورش را می چشیم و نمک و فلفل سیاه آن را اندازه می کنیم. نکته مهم در مورد این خورش این است که چون لعاب زیادی ندارد به صورت کم آب سرو می شود. در پایان خورش را در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه کته سرو می کنیم.

استاندارد آمریکا

جدول ارزش غذایی سیر قلیه

ارزش غذایی

میزان سرو 1 وعده غذایی کامل : 100 گرم

میزان در هر وعده درصد نیاز روزانه
کالری ۸۵.۲۰ - %
چربی کل ۱.۲۱ - %
    چربی اشباع شده ۰.۳۱ - %
    چربی ترانس ۰.۱۷ - %
کلسترول ۱۲.۰۷ - %
سدیم ۱۱۲.۰۳ ۷ %
کربوهیدرات کل ۱۱.۷۶ ۹ %
    فیبر رژیمی ۱.۸۸ - %
    قند ۰.۷۲ - %
پروتئین ۷.۴۷ ۱۳ %
ویتامین A ۶.۶۲ ۱ %
کلسیم ۵۰.۸۳ ۵ %
برای مشاهده وارد شوید

نظرات

برای ثبت نظر وارد شوید

تاکنون هیچ نظری برای این غذا ثبت نشده است.