طرز تهیه آش رشته


clapping

۰ نفر این غذا را پسندیده اند

cooking

۰ نفر این غذا را پخته اند


به این غذا امتیاز دهید


نسرین کاردان

نسرین کاردان

مشاهده پروفایل

به این غذا امتیاز دهید

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۶

clapping

۰

cooking

۰

آش رشته

clapping

دمت گرم

cooking

منم پختم

diary

دفترچه

share

اشتراک


آش یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که به عنوان ساده ترین غذا از آن یاد می شود. آش رشته یکی از متداول ترین این آش ها است که در شهرهای مختلف به روش های گوناگون پخته می شود. این روش که در دستور زیر بیان شده است، ساده ترین روش برای تهیه آش رشته خوشمزه است.

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه
۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت
۱۸۰ دقیقه

هر وعده مناسب برای
۴ نفر


مراحل آماده سازی و پخت

مرحله 1

حبوبات را شسته و از ۱ شب قبل در آب به صورت جداگانه خیس می کنیم. می توان در این مدت چند بار آب آن را عوض کرد تا نفخ آن به طور کامل گرفته شود. در ادامه یک قابلمه برداشته و ۸ پیمانه آب درون آن می ریزیم. حبوبات غیر از عدس را به آن اضافه کرده و می گذاریم بپزد. می توان حبوبات را جدا گانه نیز پخت.

مرحله 2

بعد از این که حبوبات پخته شد، سبزی که شامل اسفناج و گشنیز و جعفری و شوید و تره می باشد را پس از پاک کردن، می شوییم و کنار می گذاریم تا آب اضافی شان خارج شود، سپس سبزی ها را به صورت درشت خرد می کنیم.

مرحله 3

در این مرحله سبزی خرد شده را به همراه عدس و ادویه ها اضافه می کنیم. بعد از ۴۰ دقیقه تا ۱ ساعت که سبزی و حبوبات کامل پخته شد، نصف بسته رشته آش را به آن اضافه کرده و کمی هم نعنا خشک به آن اضافه می کنیم.

مرحله 4

دو عدد پیاز را شسته و پوست کنده و به صورت خلالی خرد می کنیم. سپس آن را درون تابه سرخ می کنیم. نصف آن را به آش اضافه می کنیم و نصف دیگر را برای تزیین کنار می گذاریم. حدود ۱۵ دقیقه بعد که رشته ها هم پخته شد، زیر گاز را خاموش می کنیم.

مرحله 5

می توان در این مرحله مقداری کشک نیز به آن اضافه کرد. در ادامه نمک آن را نیز تنظیم می کنیم. میزان نمک بستگی به شوری کشک و رشته دارد. سپس درون کاسه مورد نظر می ریزیم و با کشک و پیاز داغ و سیر داغ تزیین می کنیم.

نکات و یادداشت ها

در صورت تمایل می توان به جای مقدار مواد لازم بالا، از هر حبوبات ۱ پیمانه در نظر گرفت تا آش پر ملات تری داشته باشیم. برای تهیه آش رشته خوشمزه و مجلسی در ابتدای کار، حبوبات را شسته و از ۱ شب قبل در آب به صورت جداگانه خیس می کنیم.
استاندارد آمریکا

جدول ارزش غذایی آش رشته

ارزش غذایی

میزان سرو 1 وعده غذایی کامل : 100 گرم

میزان در هر وعده درصد نیاز روزانه
کالری ۸۸.۷۰ - %
چربی کل ۲.۰۰ - %
    چربی اشباع شده ۰.۰۶ - %
    چربی ترانس ۰.۰۰ - %
کلسترول ۰.۰۰ - %
سدیم ۳۹.۶۷ ۳ %
کربوهیدرات کل ۱۲.۴۲ ۱۰ %
    فیبر رژیمی ۳.۲۶ - %
    قند ۰.۹۴ - %
پروتئین ۵.۳۳ ۱۰ %
ویتامین A ۳۳.۴۳ ۴ %
کلسیم ۳۸.۲۲ ۴ %
برای مشاهده وارد شوید

نظرات

برای ثبت نظر وارد شوید

تاکنون هیچ نظری برای این غذا ثبت نشده است.