طرز تهیه کوکو سبزی


clapping

۰ نفر این غذا را پسندیده اند

cooking

۰ نفر این غذا را پخته اند


به این غذا امتیاز دهید


سمیرا محمدی

سمیرا محمدی

مشاهده پروفایل

به این غذا امتیاز دهید

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۱

clapping

۰

cooking

۰

کوکو سبزی

clapping

دمت گرم

cooking

منم پختم

diary

دفترچه

share

اشتراک


کوکوی سبزی یکی از محبوب ترین و پر طرفدارترین کوکوهای ایرانی است. این کوکوی خوشمزه همانطور که از نامش مشخص است از سبزیجات معطر تهیه می شود که در برخی شهرها مثل شهرهای شمالی کشور برای تهیه آن از سبزیجات محلی هم استفاده می شود.

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه
۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت
۴۵ دقیقه

هر وعده مناسب برای
۴ نفر


مراحل آماده سازی و پخت

مرحله 1

برای تهیه کوکوی سبزی مجلسی ابتدا سبزی کوکویی را بشویید سپس آنرا آبکشی کنید و اجازه دهید آب اضافی اش برود. در ادامه سبزی را به صورت ساطوری ریز خرد کنید. اگر در فصلی هستید که سیر تازه هست می توانید از آن استفاده کنید و دقت کنید ساقه های سبزی را خیلی نگیرید زیرا هم مواد معدنی زیادی دارد و به خوشمزه شده کوکو کمک می کند و نکته مهم دیگر اینکه اصلا نباید سبزی خرد کنید و بعد بشورید این کار رنگ کوکو را بد رنگ می کند برای شستشو خوب سبزی ابتدا سبزی را داخل لگن ریخته و آب بریزید و آب آن را خوب تعویض کنید.

مرحله 2

در مرحله بعدی یک کاسه مناسب انتخاب کنید سبزی ساطوری ریز شده را بریزید و سیرها را پوره کنید و به سبزی اضافه کنید و هم بزنید تا سیر به خورد سبزی ها برود سپس آرد را بریزید و تخم مرغ ها را در کاسه بشکنید و با چنگال بزنید تا از لختگی خارج شود (اگر دوست دارید کوکو شما پف کرده و سبک شود ۱/۴ پیمانه ماست به تخم مرغ اضافه کنید)، در ادامه مقداری نمک ، فلفل سیاه و ادویه زردچوبه به تخم مرغ ها اضافه کنید و تخم مرغ ها را خوب مخلوط کنید تا با ادویه ها کاملا یکدست شوند.

مرحله 3

کوکو سبزی به صورت ساده حاوی زرشک و گردو نیست ولی اگر می خواهید یک کوکو سبزی مجلسی و خاص تهیه کنید حتما گردو و زرشک را اضافه کنید. مغز گردوها را خرد کنید و به همراه زرشک به تخم مرغ ها اضافه کنید.

مرحله 4

بعد از یکدست شدن مواد را خوب مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. پس از اینکه مایه کوکو سبزی آماده شد باید آنرا سرخ کنید ، برای این منظور یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید. مقداری روغن مایع داخل تابه بریزید و اجازه دهید روغن داغ شود سپس مایه کوکو سبزی را داخل تابه بریزید و با پشت قاشق آنرا صاف کنید به صورتی که در تمام قسمت های تابه با ضخامت یکسان و یک اندازه پخش شود. اجازه دهید قسمت زیرین کوکو سبزی سرخ شود سپس آنرا به ۴ قسمت تقسیم کنید و به آرامی برگردانید. پس از اینکه سمت دیگر کوکو سرخ شد آنرا در ظرف مورد نظرتان بکشید و به همراه خیارشور ، گوجه فرنگی خرد شده و نان سرو کنید.

مرحله 5

اگر دوست دارید کوکو سبزی شما مجلسی و در فر تهیه شود ابتدا فر را با دمای ۱۸۰ درجه روشن کنید پنجره را روی فر روی طبقه وسط قرار دهید داخل تابه یا ظرف مورد نظر روغن ریخته و مایه کوکو را داخل تابه ریخته و صاف کنید و روی آن را با فویل بپوشانید و داخل فر قرار دهید بعد از ۱۵ دقیقه از تابه خارج کنید سپس ۱ تخم مرغ کامل را بزنید و روی کوکو یکدست پخش کنید( این کار از دو لایه شدن کوکو سبزی جلوگیری می کند) و روی کوکو به دلخواه کمی کنجد بپاشید و چند عدد بادام یا گردو روی کوکو قرار دهید خیلی این سریع این کار انجام دهید تا تخم مرغ اضافه شده بسته نشود و بعد مجدد داخل فر قرار دهید تا کوکو کاملا پخته و پف کند سپس نوش جان کنید.

نکات و یادداشت ها

افزودن آرد باعث انسجام مواد کوکو می شود - اگر از سبزی فریرزی استفاده می کنید از آرد بیشتری استفاده کنید - اگر در فصل اسفناج نبودید از کمی پیازچه و یا برگ چغندر نیز می توانید استفاده کنید - افزودن سیر دلخواه و قابل حذف است - بهتر برای پخت روی گاز از شعله پخش کن استفاده کنید تا حرارت به همه جای کوکو سبزی یکسان برسد - می توانید از قالب های مختلف در تهیه کوکو سبزی استفاده کنید - افزودن کمی ماست به مایه کوکو باعث ترد شدن آن می شود - می توانید برای پف بیشتر از کمی بیکینگ پودر استفاده کنید بدین صورت که کمی بیکینگ پودر را داخل ماست ریخته تا فعال شود سپس به تخم مرغ اضافه کنید و بعد با مابقی مواد مخلوط کنید - می توانید برای خوشمزه تر شدن کوکو سبزی، سبزی آن را کمی تفت دهید تا آب اضافی آن تبخیر شود - افزودن گشنیز زیاد باعث تلخی کوکو خواهد شد.
استاندارد آمریکا

جدول ارزش غذایی کوکو سبزی

ارزش غذایی

میزان سرو 1 وعده غذایی کامل : 100 گرم

میزان در هر وعده درصد نیاز روزانه
کالری ۲۰۷.۱۳ - %
چربی کل ۱۶.۰۵ - %
    چربی اشباع شده ۱.۴۹ - %
    چربی ترانس ۰.۵۴ - %
کلسترول ۱۰۶.۴۰ - %
سدیم ۲۱۲.۳۸ ۱۴ %
کربوهیدرات کل ۱۱.۲۷ ۹ %
    فیبر رژیمی ۲.۵۰ - %
    قند ۲.۹۱ - %
پروتئین ۵.۹۰ ۱۱ %
ویتامین A ۲۰۹.۹۶ ۲۳ %
کلسیم ۷۵.۵۵ ۸ %
برای مشاهده وارد شوید

نظرات

برای ثبت نظر وارد شوید

تاکنون هیچ نظری برای این غذا ثبت نشده است.