طرز تهیه چلو گوشت


clapping

۰ نفر این غذا را پسندیده اند

cooking

۰ نفر این غذا را پخته اند


به این غذا امتیاز دهید


زهرا ساعدی

زهرا ساعدی

مشاهده پروفایل

به این غذا امتیاز دهید

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۸

clapping

۰

cooking

۰

چلو گوشت

clapping

دمت گرم

cooking

منم پختم

diary

دفترچه

share

اشتراک


چلو گوشت یکی از انواع غذاهای قدیمی و بسیار پرطرفدار ایرانی است که از غذاهای مجلسی خاص هم محسوب می شود. به این دلیل می گوییم غذای مجلسی خاص، چون چلوگوشت از غذاهای گران قیمت محسوب می شود و فقط در مجالس مهم مورد استفاده قرار می گیرد.

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه
۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت
۶۰ دقیقه

هر وعده مناسب برای
۴ نفر


مراحل آماده سازی و پخت

مرحله 1

برای تهیه چلو گوشت مجلسی ابتدا پیازها را به صورت خلالی درشت خرد می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم. در ادامه پیاز را به قابلمه اضافه می کنیم و بدون روغن چند دقیقه تفت می دهیم.

مرحله 2

پس از اینکه پیاز آب انداخت و آب آن کشیده شد، مقداری روغن به قابلمه اضافه می کنیم و پیاز را کمی تفت می دهیم تا نرم و شفاف شود. در ادامه مقداری زردچوبه به پیاز اضافه می کنیم و تفت دادن را چند دقیقه دیگر ادامه می دهیم.

مرحله 3

در این مرحله گوشت گوساله یا گوسفندی که می تواند شامل سر دست، ماهیچه، گردن و .. باشد را به قابلمه اضافه می کنیم و به همراه پیاز کمی تفت می دهیم. در برخی دستورها کمی دنبه گوسفند هم در این مرحله اضافه می کنند.

مرحله 4

حالا مقداری فلفل سیاه روی گوشت می پاشیم و آنرا یک دقیقه دیگر تفت می دهیم. پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد، سیر را به همراه هویج و فلفل دلمه ای به صورت کامل درون قابلمه می ریزیم و با دیگر مواد کمی تفت می دهیم.

مرحله 5

نکته ای که باید در این مرحله به آن اشاره کنیم، این است که موادی مثل سیر، هویج و فلفل دلمه ای برای خوشمزه تر شدن طعم غذا استفاده می شوند و در پایان باید آنها را ( به جز سیر ) از قابلمه خارج کرده و دور بریزیم.

مرحله 6

پس از اینکه مواد را به خوبی تفت دادیم می توانیم برای خوشرنگ تر شدن غذا، کمی رب گوجه فرنگی نیز اضافه کنیم. بعضی افراد رب گوجه فرنگی را در این غذا نمی پسندند و می توانند آنرا به طور کامل از مواد لازم حذف کنند.

مرحله 7

اگر تمایل داشتیم رب گوجه فرنگی را هم اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا طعم و بوی خامی آن به طور کامل گرفته شود. در ادامه ۵ تا ۶ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا آب شروع به حباب زدن کند.

مرحله 8

پس از اینکه آب شروع به حباب زدن کرد، برگ بو و چوب دارچین را به قابلمه اضافه می کنیم، سپس درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم چلو گوشت با حرارت بسیار ملایم به مدت ۲ تا ۳ ساعت به آرامی بپزد.

مرحله 9

در این مرحله به سراغ آماده کردن چلو می رویم. برای این منظور برنج را به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک و مقداری آب سرد در یک ظرف مناسب می ریزیم. توجه داشته باشید که سطح آب باید بالاتر از سطح برنج باشد.

مرحله 10

زمان خیس خوردن برنج به نوع و تازگی آن بستگی دارد که مطمئنا هر کدبانویی با زمان خیساندن برنج خود آشنایی دارد. اگر از برنج هندی می خواهید استفاده کنید، نیاز به خیساندن طولانی مدت نیست، چون بدون خیساندن هم خوب می شود.

مرحله 11

برنج های تازه نیاز به خیساندن طولانی ندارند، ولی برنج های خشک را باید مدت طولانی تری خیساند. پس از اینکه برنج را خیساندیم، یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم، سپس ۱ قاشق روغن و ۱ قاشق نمک اضافه می کنیم.

مرحله 12

در این مرحله قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب جوش بیاید. پس از اینکه آب جوش آمد، برنج را اضافه می کنیم و صبر می کنیم مجددا آب به نقطه جوش برسد. حالا به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه زمان می دهیم تا پخت اولیه برنج انجام شود.

مرحله 13

پس از اینکه دانه های برنج به خوبی نرم شدند و مغزشان کمی گیر داشت، باید برنج را آبکشی کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری روغن مایع به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله 14

برای ته دیگ چلو می توانیم به سلیقه خود از نان لواش یا سیب زمینی ورقه ای استفاده کنیم. ته دیگ را در کف قابلمه قرار می دهیم، سپس برنج آبکش شده را با کفگیر روی ته دیگ می ریزیم و انرا مانند کله قند به صورت گنبدی شکل می دهیم.

مرحله 15

سپس درب قابلمه را گذاشته و برنج را به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا دم بکشد. پس از اینکه چلوگوشت تقریبا آماده شد و آب کمی درون قابلمه باقی ماند، نمک و زعفران دم کرده را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله 16

حالا مجددا اجازه می دهیم به مدت ۳۰ دقیقه دیگر روی حرارت ملایم بماند تا به خوبی جا بیفتد. در پایان هویج و فلفل دلمه ای را از قابلمه خارج می کنیم و دور می ریزیم. سیر را هم اگر دوست ندارید می توانید دور بریزید.

مرحله 17

پس از اینکه برنج دم کشید، کمی از برنج را درون یک کاسه با کمی زعفران دم کرده ترکیب می کنیم، سپس برنج را دیس می کشیم و با برنج زعفرانی و در صورت تمایل ۲ قاشق غذاخوری زرشک تفت داده شده با شکر و کره تزیین می کنیم.

مرحله 18

در این مرحله گوشت را قابلمه خارج می کنیم و درون یک ظرف مناسب می کشیم، سپس آب باقیمانده در قابلمه را با صافی، صاف می کنیم و کنار گوشت قرار می دهیم. در پایان چلوگوشت مجلسی را به همرا برنج زعفرانی سرو می کنیم.

استاندارد آمریکا

جدول ارزش غذایی چلو گوشت

ارزش غذایی

میزان سرو 1 وعده غذایی کامل : 100 گرم

میزان در هر وعده درصد نیاز روزانه
کالری ۱۵۰.۸۲ - %
چربی کل ۳.۸۶ - %
    چربی اشباع شده ۱.۳۱ - %
    چربی ترانس ۰.۱۵ - %
کلسترول ۱۱.۵۰ - %
سدیم ۵۰.۸۰ ۳ %
کربوهیدرات کل ۲۳.۴۰ ۱۸ %
    فیبر رژیمی ۰.۲۲ - %
    قند ۰.۱۳ - %
پروتئین ۴.۸۶ ۹ %
ویتامین A ۱۳.۲۵ ۱ %
کلسیم ۶.۰۹ ۱ %
برای مشاهده وارد شوید

نظرات

برای ثبت نظر وارد شوید

تاکنون هیچ نظری برای این غذا ثبت نشده است.