طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای


clapping

۰ نفر این غذا را پسندیده اند

cooking

۰ نفر این غذا را پخته اند


به این غذا امتیاز دهید


نسرین کاردان

نسرین کاردان

مشاهده پروفایل

به این غذا امتیاز دهید

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۴

clapping

۰

cooking

۰

دلمه فلفل دلمه ای

clapping

دمت گرم

cooking

منم پختم

diary

دفترچه

share

اشتراک


دلمه فلفل دلمه ای بسیار خوش طعم است و علاقه مندان زیادی دارد این غذای خوشمزه در یونسکو جزو میراث ناملموس جمهوری آذربایجان ثبت شده است.

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه
۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت
۱۵۰ دقیقه

هر وعده مناسب برای
۴ نفر


مراحل آماده سازی و پخت

مرحله 1

برای تهیه دلمه فلفل دلمه ای ابتدا لپه را از شب قبل داخل یک کاسه آب قرار می دهیم تا به خوبی خیس بخورد و نفخش گرفته شود. در ادامه لپه خیسانده شده را آبکشی می کنیم و داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله 2

در این مرحله ۲ لیوان آب و مقداری نمک به قابلمه اضافه می کنیم، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا لپه به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه کمی نرم شود. در ادامه سبزی دلمه را به صورت ریز خرد می کنیم.

مرحله 3

حالا یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم، سپس سبز را به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا سرخ شود. توجه داشته باشید که نیاز نیست سبزی دلمه را خیلی تفت دهیم که رنگش تیره شود.

مرحله 4

در این مرحله سبزی دلمه را پس از سرخ کردن از تابه خارج کرده و کنار می گذاریم. در ادامه پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه کمی روغن در همان تابه تفت می دهیم تا پیاز به خوبی سبک و شیشه ای شود.

مرحله 5

پس از اینکه پیاز کمی تغییر رنگ داد، گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری زردچوبه اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا رنگ گوشت چرخ کرده تغییر کند و سرخ شود، سپس آنرا نیز از تابه خارج کرده و کنار می گذاریم.

مرحله 6

حالا یک قابلمه آب جوش روی حرارت قرار می دهیم و برنج را اضافه می کنیم. سپس حدود ۸ دقیقه زمان می دهیم تا برنج نرم شود. زمانی که برنج را زیر دندان تست کنیم، اگر اطراف دانه های برنج نرم و مغز آن سفت باشد، باید برنج را آبکشی می کنیم.

مرحله 7

پس از اینکه لپه پخت، یک تابه بزرگ روی حرارت قرار می دهیم و کره را داخل آن می ریزیم، سپس ۲ قاشق غذاخوری از رب گوجه فرنگی را در کره تفت می دهیم تا طعم خامی آن گرفته شود.

مرحله 8

در ادامه برنج را به همراه لپه پخته شده، سبزی سرخ شده، گوشت چرخ کرده و مقداری نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به تابه اضافه می کنیم و مواد را چند دقیقه تفت می دهیم تا با هم مخلوط شوند، سپس تابه را کنار می گذاریم.

مرحله 9

حالا سر فلفل دلمه ای ها را با یک کارد تیز جدا می کنیم و کنار می گذاریم، سپس داخل شان را خارج می کنیم، سپس داخل فلفل دلمه ای ها را با مواد گوشت و برنج پر می کنیم و به ترتیب در کنار هم داخل یک قابلمه مناسب می چینیم.

مرحله 10

در آخر کلاهک های فلفل دلمه ای ها را سر جایشان قرار می دهیم. حالا باقیمانده رب گوجه فرنگی را با کمی روغن تفت می دهیم تا طعم خامی اش گرفته شود، سپس با یک لیوان آب جوش مخلوط می کنیم و روی فلفل دلمه ای ها می ریزیم.

مرحله 11

یک لیوان دیگر آب جوش اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم. برای پخت دلمه ها حدودا یک تا یک ساعت و ۳۰ دقیقه زمان نیاز است. پس از اینکه دلمه ها آماده شدند، آنها را در ظرف مورد نظرمان می چینیم و باقیمانده سس را روی آنها می ریزیم.

استاندارد آمریکا

جدول ارزش غذایی دلمه فلفل دلمه ای

ارزش غذایی

میزان سرو 1 وعده غذایی کامل : 100 گرم

میزان در هر وعده درصد نیاز روزانه
کالری ۱۰۷.۴۶ - %
چربی کل ۳.۹۶ - %
    چربی اشباع شده ۱.۶۵ - %
    چربی ترانس ۰.۲۲ - %
کلسترول ۱۱.۲۵ - %
سدیم ۶۹.۰۶ ۵ %
کربوهیدرات کل ۱۴.۳۴ ۱۱ %
    فیبر رژیمی ۲.۲۷ - %
    قند ۱.۸۹ - %
پروتئین ۴.۵۳ ۸ %
ویتامین A ۶۲۲.۴۵ ۶۹ %
کلسیم ۵۲.۱۰ ۵ %
برای مشاهده وارد شوید

نظرات

برای ثبت نظر وارد شوید

تاکنون هیچ نظری برای این غذا ثبت نشده است.