طرز تهیه بریونی (بریانی)


clapping

۰ نفر این غذا را پسندیده اند

cooking

۰ نفر این غذا را پخته اند


به این غذا امتیاز دهید


نسرین کاردان

نسرین کاردان

مشاهده پروفایل

به این غذا امتیاز دهید

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۲۲

clapping

۰

cooking

۰

بریونی (بریانی)

clapping

دمت گرم

cooking

منم پختم

diary

دفترچه

share

اشتراک


اسم بریان در نقاط مختلف جهان روی غذاهای مختلفی گذاشته شده ولی بریان یا بریانی اصفهان از گوشت گوسفند تهیه میشود که آبپز و سپس چرخ شده است. این گوشت بعد از آن همراه با دارچین و نعنا در کفگیرهای مخصوص ریخته شده و روی آتش پخته میشود.

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه
۶۰ دقیقه

مدت زمان پخت
۲۰ دقیقه

هر وعده مناسب برای
۴ نفر


مراحل آماده سازی و پخت

مرحله 1

گوشت گوسفند ،دنبه، 1 عدد پیاز ، چند قاشق روغن مایع و 4 لیوان آب را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا گوشت بپزد و نرم شود (پس از پخت مقداری آب گوشت ته قابلمه باقی بماند).

مرحله 2

جگر سفید را خرد کنید و با 2 لیوان آب، 1 پیاز خرد شده، چند قاشق روغن، مقداری نمک و فلفل داخل قابلمه ای بریزید و با حرارت متوسط بپزید. پس از اینکه پخت و آب آن تمام شد کمی تفت دهید سپس چرخ کنید و کنار بگذارید.

مرحله 3

مخلوط گوشت گوسفند و دنبه را نیز پس از پخت همراه با یکی دو قاشق از آب آن چرخ کنید. سپس با زعفران دم کرده، مقداری نعنای خشک، نمک و فلفل سیاه مخلوط و بار دیگر چرخ نمایید.

مرحله 4

روش اصیل تهیه بریانی اصفهان این است که از قالب مخصوص بریان که شبیه به کفگیر است استفاده کنید. اما در صورتی که دسترسی به این قالب ها ندارید میتوانید از یک تابه کوچک استفاده کنید.

مرحله 5

آن را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود سپس کمی از آب و روغن مانده از پخت گوشت را کف قالب بریزید. کمی دارچین، زعفران و فلفل هم کف قالب بپاشید.

مرحله 6

حال، یک کوفته بزرگ از مایه بریان (گوشت گوسفند و دنبه چرخ شده) بردارید و آن را در قالب قرار دهید و با دست رویش را صاف کنید. سپس قالب را دوباره روی حرارت بگیرید.

مرحله 7

برای سرو از قبل بشقابی آماده کنید و یک تکه نان سنگک روی آن قرار دهید. مقداری آب گوشت روی نان بریزید تا چرب شود. بعد از چند دقیقه که زیر بریان شما سرخ شد، آن را روی نان سنگک برگردانید.

مرحله 8

جگر سفید چرخ شده را کنار آن بریزید . در صورت تمایل روی بریان را با گردو، خلال بادام یا پسته تزئین کنید. نان را روی غذا تا کنید تا گرم بماند. بریان اصفهان را معمولا همراه با دوغ، سبزی خوردن و پیاز سرو میکنند.

مرحله 9

نوش جان

نکات و یادداشت ها

بگذارید گوشت پخته شده سرد شود و بعد آن را چرخ کنید - آبگوشت بریان یکی از جذاب ترین بخش های آن است. در اصفهان معمولا ضمن پخت، مقدار بیشتری آب گوشت باقی میگذارند و هنگام سرو مقداری نان خشک در کاسه آب گوشت ترید میکنند. کمی کشک هم روی آن میریزند و در کنار بریان سرو میکنند - روی آبگوشت را هم میتوان به شکل های مختلف تزئین کرد.
استاندارد آمریکا

جدول ارزش غذایی بریونی (بریانی)

ارزش غذایی

میزان سرو 1 وعده غذایی کامل : 100 گرم

میزان در هر وعده درصد نیاز روزانه
کالری ۲۹۰.۵۵ - %
چربی کل ۲۲.۵۱ - %
    چربی اشباع شده ۷.۴۹ - %
    چربی ترانس ۰.۳۲ - %
کلسترول ۱۰۷.۰۷ - %
سدیم ۲۲۴.۰۷ ۱۵ %
کربوهیدرات کل ۴.۴۳ ۳ %
    فیبر رژیمی ۱.۸۳ - %
    قند ۰.۴۲ - %
پروتئین ۱۸.۳۳ ۳۳ %
ویتامین A ۵۹۳۱.۲۲ ۶۵۹ %
کلسیم ۴۳.۸۲ ۴ %
برای مشاهده وارد شوید

نظرات

برای ثبت نظر وارد شوید

تاکنون هیچ نظری برای این غذا ثبت نشده است.