طرز تهیه خورشت مرغ ترش


clapping

۰ نفر این غذا را پسندیده اند

cooking

۰ نفر این غذا را پخته اند


به این غذا امتیاز دهید


هایده ابراهیم زاده

هایده ابراهیم زاده

مشاهده پروفایل

به این غذا امتیاز دهید

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۶

clapping

۰

cooking

۰

خورشت مرغ ترش

clapping

دمت گرم

cooking

منم پختم

diary

دفترچه

share

اشتراک


مرغ ترش یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار گیلانی است که با روش ها و مواد متنوعی طبخ می شود. این غذای خوشمزه در شهرهای مختلف کشور با مواد و دستورهای متنوعی تهیه می شود، البته بهترین نوع این غذا در استان های شمالی تهیه می شود.

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه
۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت
۹۰ دقیقه

هر وعده مناسب برای
۴ نفر


مراحل آماده سازی و پخت

مرحله 1

برای تهیه مرغ ترش ابتدا تکه های مرغ را درون یک سینی قرار می دهیم، سپس مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه کاری را با یک قاشق غذاخوری روغن مایع ترکیب می کنیم تا یکدست شوند.

مرحله 2

در این مرحله ترکیب روغن و ادویه ها را روی گوشت مرغ می مالیم و آنرا به مدت ۳۰ دقیقه در محیط آشپزخانه کنار می گذاریم تا طعم دار شود. پس از اینکه گوشت مرغ طعم دار شد، یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و کمی روغن اضافه می کنیم.

مرحله 3

حالا تکه های گوشت مرغ را به خوبی تفت می دهیم تا به صورت یکدست سرخ شوند، سپس از روغن خارج می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه سبزی معطر مخصوص مرغ ترش را به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم.

مرحله 4

توجه داشته باشید که سبزی این غذا فقط در استان های شمالی به صورت فراوان موجود است و در شهرهای دیگر می توانیم در صورت پیدا نکردن سبزی مخصوص مرغ ترش از سبزیجات محلی و معطر دیگر برای تهیه این غذا استفاده کنیم.

مرحله 5

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم. پس از اینکه روغن به خوبی داغ شد، پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا سرخ شود.

مرحله 6

پس از اینکه پیاز سرخ شد، سبزی مخصوص مرغ ترش را به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا آب آن کشیده شود. سبزی به خوبی سرخ شد، آنرا یک سمت تابه جمع می کنیم، سپس رب گوجه فرنگی را به قسمت خالی تابه اضافه می کنیم.

مرحله 7

حالا رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت می دهیم تا به طور کامل سرخ شود و عطر و طعم خامی آن گرفته شود. در ادامه رب انار را به همراه گردو و مقداری نمک اضافه می کنیم و با دیگر مواد کمی تفت می دهیم تا با هم ترکیب شوند.

مرحله 8

در این مرحله مرغ های سرخ شده را روی مواد می چینیم و ۴ لیوان آب جوش اضافه می کنیم. پس از اینکه آب شروع به جوشیدن کرد، کف های سفید رنگ روی سطح آب را با یک قاشق جمع می کنیم و دور می ریزیم.

مرحله 9

حالا درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم خورش به مدت یک ساعت با حرارت ملایم بپزد. در پایان پس از اینکه آب غذا کم شد و به روغن افتاد، آنرا درون یک ظرف مناسب می کشیم، سپس به همراه کته یا برنج ساده سرو می کنیم.

استاندارد آمریکا

جدول ارزش غذایی خورشت مرغ ترش

ارزش غذایی

میزان سرو 1 وعده غذایی کامل : 100 گرم

میزان در هر وعده درصد نیاز روزانه
کالری ۱۵۹.۸۷ - %
چربی کل ۷.۵۵ - %
    چربی اشباع شده ۱.۶۲ - %
    چربی ترانس ۰.۷۵ - %
کلسترول ۴۸.۳۲ - %
سدیم ۲۵۹.۴۰ ۱۷ %
کربوهیدرات کل ۴.۲۷ ۳ %
    فیبر رژیمی ۱.۲۰ - %
    قند ۱.۶۰ - %
پروتئین ۱۸.۴۰ ۳۳ %
ویتامین A ۱۲۳۹.۴۷ ۱۳۸ %
کلسیم ۳۸.۷۷ ۴ %
برای مشاهده وارد شوید

نظرات

برای ثبت نظر وارد شوید

تاکنون هیچ نظری برای این غذا ثبت نشده است.