صفحه اصلی > آشپزی : نحوه نگهداری زردآلو خشک در خانه

نحوه نگهداری زردآلو خشک در خانه

فهرست مطالب

اگر به دنبال نحوه نگهداری زردآلو خشک در خانه هستید، به این معنی است که شما از قبل به خوبی از تمام خواص شگفت انگیز آن آگاه هستید و احتمالا منبع خوبی از این خوراکی آفتابی دارید.

تنها مشکل این است که برای مدت بسیار کوتاهی ذخیره می شود، اما اگر تمام توصیه ها را رعایت کنید، می توانید در تمام طول سال از ذخایر زردآلو خشک لذت ببرید. در این مقاله از مجموعه مقالات سلامتی من قصد داریم با شما در خصوص روش های نگهداری زردآلوی خشک صحبت کنیم.

نگهداری در یخچال

یکی از روش های نگهداری زردآلوی خشک شده قراردادن آن در یخچال است. چه کسی گفته است که نمی توان زردآلو خشک را در یخچال نگهداری کرد؟ می توان زردآلو خشک را در سرما نگهداری کرد.

 علاوه بر این، می توان آن را با خیال راحت منجمد کرد! با بسته بندی مناسب، میوه های خشک با کیفیت می توانند تا 18 ماه در فریزر بمانند. زمانی که قصد خوردن آنها وجود دارد می توان آنها را به راحتی یخ زدایی کرد و با آرامش خورد.

بخوانید : 3 روش نگهداری موز در یخچال چیست؟

یخچال و روش های نگهداری زردآلوی خشک

نگهداری در انبار

 یکی دیگر از روش های نگهداری زردآلوی خشک، قرار دادن آن در انبار است. اگر حجم زردآلو خشک خیلی زیاد است و در یخچال جا نمی شود، یک مکان خوب برای نگهداری آنها، اتاق زیر شیروانی یا انبار است.

فضای ذخیره سازی عالی برای زردآلو خشک در خانه، آن جایی است که به اجاق گاز یا رادیاتور نزدیک نیست، چراکه آنجا خیلی گرم است. به طور کلی، دمای نگهداری زردآلوی خشک شده نباید بیشتر از + 15 درجه سانتیگراد باشد. سطح رطوبت نیز ترجیحاً بیشتر از 70 درصد نباشد. در نزدیکی سینک یا اجاق گاز، زردآلوهای خشک فاسد می شوند.

رژیم لاغری سلامتی من

نگهداری در شیشه

از جمله دیگر روش های نگهداری زردآلوی خشک قرار دادن آن در شیشه است.  اگرچه غلات و سایر مواد غذایی را می توان در کیسه های کتان یا ظروف پلاستیکی نگهداری کرد، اما زردآلوهای خشک آنجا را دوست ندارند.

کیسه های پارچه ای به طور قابل توجهی رطوبت را از بین می برند. کیسه های پلاستیکی نیز برای نگهداری زردآلو خشک نامناسب هستند. قالب فلزی نیز میوه های خشک را اکسید می کند. پس زردآلو خشک را در چه چیزی نگهداری کنیم و چه چیزی را انتخاب کنیم؟ شیشه معمولی  با درب هوابند کاملاً تمام خواص مفید زردآلو خشک، عطر بی نظیر و طعم جادویی آن را حفظ می کند. در موارد نادر، می توانید از مقوای ضخیم یا جعبه های چوبی نیز استفاده کنید، اما برای مدت زمانی نه بیشتر از 30 روز.

شیشه و روش های نگهداری زردآلوی خشک

 نکاتی برای نگهداری زردآلو خشک

 اطمینان حاصل کنید که رطوبت زردالو باید حدود 20٪ باشد. هنگامی که خشک کردن میوه را تمام کردید، رطوبت باقیمانده ممکن است به دلیل قرار گرفتن آنها در آبگیر یا همچنین به دلیل اندازه آنها به طور مساوی توزیع نشود. فرآیند تهویه، رطوبت را برابر می کند و خطر رشد کپک را کاهش می دهد.

بخوانید : مشاهده ارزش غذایی زردآلو

زردآلوهای خشک سرد شده را بردارید و آنها را در ظروف شیشه ای یا پلاستیکی بسته بندی کنید. در ظروف را محکم ببندید و بگذارید 7 تا 10 روز در ظروف بماند. قطعات خشک‌تر رطوبت اضافی برخی از قطعات را جذب می‌کنند. هر روز شیشه ها را تکان دهید تا رطوبت را بررسی کنید و تکه های زردآلو را جدا کنید.

 خشک کردن زردآلو یکی از بهترین راه ها برای حفظ میوه است. با این حال، شما باید این فرآیند را به درستی انجام دهید، در غیر این صورت ممکن است در میوه خود کپک مشاهده کنید یا ممکن است بوی بد میوه به مشام شما برسد.

پس هنگامی که زردآلوها را خشک کردید، آنها را در دمای اتاق خنک کنید. بعد می توانید آنها را در کیسه های پلی اتیلن که ضد رطوبت هستند، بسته بندی کنید یا آنها را در ظروف شیشه ای درب دار نگهداری کنید.

کیسه و روش های نگهداری زردالوی خشک

 زردآلوهای خشک را در شیشه های کنسرو خانگی خشک و تمیز، در کیسه های پلاستیکی فریزر یا در ظروف پلاستیکی فریزر با درب محکم نگهداری کنید.

ممکن است بخواهید بسته بندی وکیوم را نیز در نظر بگیرید. آب بندی خلاء هوا را از بین می برد. این کار کپک و رطوبت را از زردآلوی خشک دور نگه می دارد. بنابراین، اگر قصد خشک کردن زردآلو یا سایر میوه‌ها را دارید، یک سیلر خلاء می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی باشد.

نکات بیشتر در مورد نگهداری زرد آلو خشک

 از آنجایی که گرما بر کیفیت خوراکی ها تأثیر می گذارد، دمای نگهداری به تعیین مدت نگهداری کمک می کند. هنگامی که دما بالاتر است، فقط می توانید زردآلو را برای مدت نسبتاً کوتاه تری نگهداری کنید. بنابراین، اگر می خواهید زردآلوهای خشک را برای مدت طولانی تری نگه دارید، در یخچال بگذارید.

مهمترین چیزی که باید در نظر بگیرید، برچسب است. روی هر ظرف تاریخ بسته بندی و نوع میوه ای را که ذخیره می کنید با برچسب مشخص کنید. دانستن تاریخ بسته بندی بسیار مهم است، چراکه می توانید از زردآلوهای خشک قدیمی قبل از دست دادن تازگی استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که می توانید آنها را به مدت 6 تا 12 ماه در انبار یا یخچال نگهداری کنید. اما اگر آنها را منجمد کنید، می توانند 12 تا 18 ماه برای شما دوام بیاورند.

 نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که زردآلو خشک را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

برای به حداکثر رساندن ماندگاری زردآلوهای خشک پس از باز کردن، آنها را در یک کیسه پلاستیکی یا در یک ظرف دربسته و محکم قرار دهید.

نکته دیگر برای نگهداری این است که زردآلو را قبل از اینکه در فریزر نگهداری کنید، در مقادیر «اندازه سروینگ» بسته بندی کنید. وقتی این کار را انجام می دهید، هر بار آنچه را که نیاز دارید بیرون می آورید. این به زردآلوهای خشک شما اجازه می دهد تا سریعتر به دمای اتاق برسند .

نگهداری زردآلوها به صورت جداگانه باعث می‌شود که به طور مداوم در ظرف را نبندید یا باز نکنید، (این مهم می‌تواند به هوا اجازه ورود داده و فرآیند فساد را تسریع کند)

 با این حال، اگر زردآلو به درستی خشک و تهویه نشده باشد، بستن آن ها در ظروف دربسته و قرار دادن آن در مکان های خشک ممکن است تلاشی بی فایده ای باشد و زردآلو ممکن است فاسد شود.

 اگر به تازگی زردآلو مشکوک هستید، میوه خشک را بو کنید و به آن نگاه کنید. زردآلوی خشک را در صورت کپک زدن یا داشتن ظاهر یا بوی بد دور بریزید.

مخلص کلام; نحوه نگهداری زرد آلو

هنگامی که زرد آلو خشک را ذخیره می کنید، مزایای آن بیشتر نیز می شود . فرآیند خشک کردن و نگهداری آنها آسان است. اگر زردآلو زیادی در خانه دارید و نمی‌توانید سریع آن را مصرف کنید، بهتر است آن را خشک کنید، ذخیره کنید و در زمان مناسب مصرف کنید.
اما از آنجایی که زرد آلو خشک می تواند توسط حشرات آلوده شود یا می تواند رطوبت را دوباره جذب کند، هنگامی که زردآلوها کاملاً خشک شدند، آنها را در ظروف خشک و تمیز قرار دهید، البته بدون اینکه میوه را خرد کنید. ما در اینجا روش های نگهداری زردآلوی خشک شده را تشریح کرده ایم. پس با ما همراه باشید.

منابع :

منبع1 | منبع2

فاطمه شمشیرگر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید