طرز تهیه شیرین پلو با مرغ


clapping

۰ نفر این غذا را پسندیده اند

cooking

۰ نفر این غذا را پخته اند


به این غذا امتیاز دهید


زهرا ساعدی

زهرا ساعدی

مشاهده پروفایل

به این غذا امتیاز دهید

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۱

clapping

۰

cooking

۰

شیرین پلو با مرغ

clapping

دمت گرم

cooking

منم پختم

diary

دفترچه

share

اشتراک


شیرین پلو یکی از انواع غذاهای پلویی قدیمی و پرطرفدار ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور با دستورهای متنوعی درست می شود. شیرین پلو از غذاهای مجلسی ایران به شمار می رود.

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه
۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت
۱۸۰ دقیقه

هر وعده مناسب برای
۳ نفر


مراحل آماده سازی و پخت

مرحله 1

برای تهیه شیرین پلو خوشمزه ابتدا یک کاسه مناسب انتخاب می کنیم، سپس برنج را به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک درون کاسه می ریزیم و به اندازه ۲ بند انگشت روی برنج آب می ریزیم، سپس اجازه می دهیم برنج به مدت ۳ ساعت خیس بخورد.

مرحله 2

در این مرحله خلال پسته و خلال بادام را درون یک کاسه می ریزیم، سپس مقداری گلاب روی آن ها اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خلال پسته و بادام به مدت ۲ ساعت خیس بخورد. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم.

مرحله 3

حالا سینه مرغ را درون قابلمه قرار می دهیم. در ادامه پوست پیاز را جدا می کنیم، سپس پیاز را به ۴ قسمت تقسیم می کنیم و به قابلمه حاوی سینه مرغ اضافه می کنیم. نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به سینه مرغ اضافه می کنیم.

مرحله 4

در این مرحله به اندازه ای که روی سینه مرغ را بگیرد آب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم و اجازه می دهیم سینه مرغ به مدت ۱ ساعت بپزد. در ادامه پرتقال را می شوییم، سپس پوست آن را جدا می کنیم.

مرحله 5

حالا پوست پرتقال را صورت خلالی نازک خرد می کنیم. در ادامه یک قابلمه را تا نیمه پر از آب می کنیم، سپس روی حرارت قرار می دهیم و پوست پرتقال ها را به قابلمه اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد.

مرحله 6

در این مرحله پوست پرتقال ها را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی اش خارج شود و این کار را ۴ مرتبه انجام می دهیم تا تلخی پوست پرتقال ها به طور کامل گرفته شود. در ادامه هویج را می شوییم، سپس پوست آن را با پوست کن جدا می کنیم.

مرحله 7

حالا هویج را به صورت خلالی نازک خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و خلال های هویج را به همراه نیمی از زعفران دم کرده و کمی کره درون تابه اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم تا هویج سرخ شود.

مرحله 8

در این مرحله هویج سرخ شده را از تابه خارج می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب جداگانه انتخاب می کنیم، سپس روی حرارت ملایم قرار می دهیم و کره را به تابه اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم کره به طور کامل ذوب شود.

مرحله 9

حالا زرشک را به همراه شکر به تابه اضافه می کنیم و خیلی کم تفت می دهیم، سپس از روی حرارت بر می داریم. حالا خلال های پرتقال را به همراه مابقی شکر درون تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا خلال های پرتقال کاملا سرخ شود.

مرحله 10

در این مرحله خلال های پسته و بادام را که در گلاب خیس کردیم را درون یک تابه می ریزیم و با کمی کره تفت می دهیم. در ادامه مرغ را درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی اش خارج شود، سپس به صورت مکعبی درشت خرد می کنیم.

مرحله 11

در این مرحله یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم، سپس روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب شروع به جوشیدن کند. در ادامه برنج را به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه بجوشد تا پخت اولیه برنج انجام شود.

مرحله 12

حالا برنج را آبکشی می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و یک تکه نان کف قابلمه به عنوان ته دیگ قرار می دهیم. در ادامه ابتدا مقداری از برنج آبکش شده را اضافه می کنیم، سپس مقداری زعفران دم کرده روی آن می ریزیم.

مرحله 13

در این مرحله هویج سرخ شده و گوشت مرغ را روی برنج می ریزیم، سپس مجددا برنج روی مواد می ریزیم و به همین ترتیب ادامه می دهیم تا مواد تمام شود. در ادامه یک شعله پخش کن روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله 14

در این مرحله روی درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم و درب قابلمه را می بندیم، سپس قابلمه را روی شعله پخش کن قرار می دهیم. در ادامه اجازه می دهیم برنج به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه روی حرارت بماند تا دم بکشد و بپزد.

مرحله 15

در نهایت پس از گذشت این زمان شیرین پلو را درون قابلمه مخلوط می کنیم تا یکدست شود، سپس درون ظرف مورد نظر می کشیم. در پایان غذا را با خلال پسته، خلال بادام و زرشک تزیین کرده و سرو می کنیم. نوش جان.

استاندارد آمریکا

جدول ارزش غذایی شیرین پلو با مرغ

ارزش غذایی

میزان سرو 1 وعده غذایی کامل : 100 گرم

میزان در هر وعده درصد نیاز روزانه
کالری ۱۴۱.۵۸ - %
چربی کل ۳.۱۱ - %
    چربی اشباع شده ۰.۹۷ - %
    چربی ترانس ۰.۰۰ - %
کلسترول ۸.۶۳ - %
سدیم ۱۱۹.۷۲ ۸ %
کربوهیدرات کل ۲۴.۰۱ ۱۸ %
    فیبر رژیمی ۱.۰۰ - %
    قند ۵.۲۹ - %
پروتئین ۴.۲۷ ۸ %
ویتامین A ۱۱۵۵.۹۷ ۱۲۸ %
کلسیم ۱۷.۲۸ ۲ %
برای مشاهده وارد شوید

نظرات

برای ثبت نظر وارد شوید

تاکنون هیچ نظری برای این غذا ثبت نشده است.